RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

17.01.2018

19/01: Popcorn Day

Popcorn hoort bij een goede film, cocooning en hoge tv-bereikcijfers

19/01: Popcorn Day

Op vrijdag 19 januari is het de internationale 'Dag van de Popcorn', die heerlijke gepofte maïs die onmisbaar is tijdens onze beste tv-avonden! De zenders van de RTBF en Groupe AB verzekeren regelmatig de juiste content om er een knusse popcornavond voor tv van te maken. We zoomen in op recente 'film'-bereiksuccessen.

 

Televisie bekleedt een zeer belangrijke plaats in het leven van de Belgen, zelfs in dat van de jonge generaties die ook videocontent via andere platformen consumeren. En op televisie is fictie een genre dat een hoog bereik genereert. De diversiteit van het aanbod beantwoordt aan de verwachtingen van alle doelgroepen.

Bij de RTBF en Groupe AB weten ze hoe je de kijkers een leuke avond 'fictie' kan bieden. Popcorn Day is een prima gelegenheid om hun bereiksuccessen van begin dit jaar in de kijker te plaatsen:

 

  1. Harry Potter of het idool van de 12-34-jarigen

De beroemde tovenaarsleerling verscheen acht weken na elkaar op La Deux! Een magisch verhaal dat de 12-34-jarigen betoverde met gemiddeld 22% marktaandeel, en dat is +198% meer dan dezelfde periode verleden jaar. Het was de prent 'Harry Potter et les reliques de la mort – Part 1' (Harry Potter and the Deathly Hallows) die het hoogst scoorde met 29% marktaandeel. Het trio Harry, Hermione en Ron laten jong en oud nog steeds dromen…

 

  1. AB3 Family of hét cocooningmoment van het weekend

Zaterdagavond betekent voor een groot aantal Belgische gezinnen een avondje gezellig samen tv-kijken. En het fictieaanbod van AB3 is een van de populairste voor dit soort momenten. Om de grote klassiekers van intergenerationele fictie, teken- of animatiefilms te (her)bekijken, gaat niets boven AB3 Family! 2018 neemt een vliegende start met 'Rebelle' (Brave), de 122e Disney langspeelfilm: 16% marktaandeel bij de PRA+kids, hetzij +32% vs. het totale gemiddelde van 2017 en +26% vs. het gemiddelde van januari 2017.

 

  1. 'Séance VIP' op La Une of de eerste 'must see' van de week

Séance VIP of de topfilm van de maandagavond op La Une wordt uitgezonden op een ideaal moment: na een druk weekend en de eerste werkdag van de week, komt een rustige filmavond als geroepen… En de RTBF verwent ons met dé blockbusters van het moment. In 2018 haalt de eerste film van de avond gemiddeld 17% marktaandeel bij de vrouwen 18-54, goed voor +10% vs. het gemiddelde van 2017 en +17% vs. januari 2017. De topper van het begin van dit jaar is de Franse comedyfilm 'Pension complète' met 23% marktaandeel bij de vrouwen 18-54.