RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

16.05.2022

Dubbelslag met Samsung

 Voor de Galaxy S22-release zet F.L.A.S.H. twee wedstrijdacties na elkaar op touw

Dubbelslag met Samsung

De release van de nieuwe Samsung Galaxy S22 is een belangrijke gebeurtenis voor Samsung. Het nieuwe model zal de smartphonegebruikers ongetwijfeld interesseren en bekoren. F.L.A.S.H., het creatieve team van RMB, besloot deze hefboom te gebruiken om een zeer aantrekkelijke mediacampagne te ontwikkelen rond twee erg genereuze wedstrijden.

 

 

 

Op 9 februari 2022 kondigt Samsung de nakende release van de Galaxy S22-serie aan, zijn gloednieuwe smartphonelijn. De adverteerder wil een sterke en originele campagne voeren om zijn nieuwe vlaggenschipproduct te promoten, dat beschikbaar is in drie modellen (S22, S22+ en S22 Ultra).

 

Na een brainstorming tussen Samsung, zijn mediabureau Space, de BU National Sales en het creatieve team van RMB, worden in samenwerking met NRJ en AB3 twee acties gelanceerd. Een evidente mediakeuze, aangezien de adverteerder vooral de doelgroep 18-34 jaar wil bereiken.

 

22/02/2022: een cruciale datum!

 

F.L.A.S.H. zette voor Samsung en de Galaxy S22-serie een eerste actie op touw rond de 'Wake Up Show' het ochtendprogramma van NRJ dat sinds augustus 2021 ook live en met succes werd uitgezonden op AB3.

 

RMB's creatieve cel benutte de voordelen van de gelijktijdige uitzending van de 'Wake Up Show' op radio en tv en bedacht een zeer spannende crossmediale campagne voor de luisteraars én de kijkers.

 

22 februari 2022 was het hoogtepunt van deze eerste campagne. Op die dag, speciaal gekozen omdat deze datum op natuurlijke wijze de link met het merk Galaxy S22 versterkte, gaf Samsung na afloop van een op NRJ grootschalig aangekondigde wedstrijd, 22 nieuwe smartphones cadeau.

 

Gedurende de hele wedstrijd en de promotie ervan legde men de nadruk op het getal 22 dat de gemene deler werd van de Samsungcampagne.

 

Overzicht van de campagne:

 

  • Week voor 22/02/2002

    • tv-trailer met Julie Taton op AB3 om de Galaxy S22 in beeld voor te stellen (product placement), de kijkers aansporen om naar ab3.be te surfen en het verrassingsevenement van 22/02 aankondigen (teasing);

    • radiotrailer op NRJ (teaser verrassingsevenement van 22/02);

    • posts & stories van de NRJ-presentatoren op de social media van de radio met voorstelling van de Galaxy S22 (product placement).

 

  • Op 22/02/2002

    • radiospot op NRJ gedurende de hele dag (promo van de wedstrijd);

    • publicatie op social media;

    • de hele dag, telkens om 22 minuten na het uur (van 06u22 tot 23u22), lanceerden de presentatoren op NRJ een uitdaging voor de luisteraars, rond het getal 22 (bv. een foto sturen met het getal 22, een foto sturen met 22 voorwerpen, een foto met 22 personen nemen, de 22e zijn om NRJ te bellen, wanneer NRJ hem belt het cijfer 22 uitspreken, enz.). De winnaars van de uitdagingen wonnen een nieuwe Samsung Galaxy S22.

 

'Le Fugitif' met een S22 smartphone op zak

 

De tweede actie die F.L.A.S.H. voor Samsung op touw zette, speelde zich af rond 'Le Fugitif', een bestaand concept op NRJ maar aangepast om de Galaxy S22 perfect in de kijker te zetten.

 

'Le Fugitif' is een wedstrijd waarbij een mystery man de NRJ-studio in Brussel verlaat om Franstalig België te doorkruisen en er zich zo lang mogelijk te verbergen. Om de luisteraars te helpen hem te lokaliseren, geeft NRJ elke ochtend een aantal tips in de 'Wake Up Show'. De actie is ook te volgen op de sociale media. De eerste luisteraar die 'Le Fugitif' kan vinden, wint een aardige som geld.

 

Samsung en zijn Galaxy S22 werden van meet af aan in de promotiecampagne geïntegreerd, meer bepaald via:

  • tv-trailers (met Samsung product placement) en billboards op AB3;

  • radiotrailers en billboards op NRJ;

  • vermeldingen (door de presentatoren) op NRJ;

  • stories op de Instagram-accounts van NRJ en de 'Wake Up Show';

  • posts op de Facebook-accounts van NRJ en 'Fous Du Soir'

 

Verschillende wedstrijdelementen werden speciaal aangepast om de Samsung-communicatie over de Galaxy S22 te versterken. Het getal 22 werd, net zoals in de eerste acctie, op verschillende manieren aangewend:

  • de mystery man 'le Fugitif' gebruikte en Samsung S22 die hij overal bij zich had, onder andere om foto's te maken;

  • het te winnen bedrag werd verhoogd tot 22.000€ (vs. 20.000 € in de vorige edities);

  • de tijdstippen waarop de tips werden gegeven in de 'Wake Up Show' waren: 06u22, 07u22 en 08u22;

  • in de posts van 'Le Fugitif' op de social media stond de Galaxy S22 in de kijker (product placement);

  • een NRJ-luisteraar kon dankzij 'Le Fugitif' live een Galaxy S22 winnen

 

Dubbelslag versterkt de resultaten

 

De Samsung Galaxy S22-actie werd door de doelgroep met groot enthousiasme onthaald en genereerde een voorbeeldige deelnamegraad. Dit succes is meetbaar op verschillende niveaus: 

 

  • Tijdens de eerste actie rond de wedstrijd op 22/02/2022 stuurden 10.224 deelnemers berichten via WhatsApp.

  • Tijdens de tweede actie rond 'le Fugitif' genereerde de radio-tv-promotiecampagne 2.961.00 contacten, 268 GRP's en 33% dekking bij de doelgroep van de adverteerder.

  • Met ruim 60 publicaties waarin Samsung werd vermeld, kon de 'Le Fugitif'-campagne ongeveer een miljoen individuen via de social media (Instagram & Facebook) bereiken. Ze genereerde 69.000 views voor de video's en 10.000 interacties (likes, shares, comments, enzovoort).

 

De toegevoegde waarde van de Samsung-case zit in de geplande opeenvolging van de twee acties die met NRJ werden uitgerold:

 

  • de dag na wedstrijd 22/02/2022 werd een teaser gelanceerd om de verliezers gerust te stellen en de NRJ-luisteraars te informeren dat er nog iets anders spannends op komst was;

  • na twee dagen teasing begon 'le Fugitif' op 25/02/2022. Een tweede straffe actie vol emoties die voortbouwde op het succes van de eerste wedstrijd!

 

De creativiteit die rond het getal 22 werd ingezet, heeft ongetwijfeld de link tussen de eerste en de tweede campagne vergemakkelijkt.

 

 

Voor meer informatie over deze case kunt u contact opnemen met: