Terug naar galerij

‘On the road’ met Dacia

Dacia lanceerde onlangs zijn nieuwe Duster Hybrid, een model dat gericht is op een jongvolwassen, veelzijdig publiek dat trouw blijft aan de menselijke en ecologische waarden van het merk. Om deze lancering te ondersteunen, ontwikkelde de BU ‘Content & Creativity’ van RMB een concept voor video's die opgenomen werden met Bénédicte Deprez, de nieuwe presentatrice van de NRJ-ochtendshow. De verschillende afleveringen die in primetime op AB3 worden uitgezonden, moedigen de luisteraars aan om bijzondere plaatsen in België te gaan ontdekken.

Op advies van RMB's sales- en creatieve teams en het mediabureau OMD, koos Dacia voor ‘brand content’ als oplossing om de positionering van zijn nieuwe model - de Duster Hybrid - kracht bij te zetten.

 

 

De adverteerder en zijn sector

 

Dacia: autofabrikant, dochteronderneming van de Franse Renault-groep

  

 

Doelstelling van de campagne 

 

De nieuwe Dacia-campagne wil zijn nieuwe model Duster Hybrid meer bekendheid geven en promoten als een wagen voor 'echte mensen' ('For us, for real people'). Met andere woorden, een wagen met veel mogelijkheden, ontworpen om zijn gebruikers overal en op alle uitstapjes of avonturen te vergezellen. Maar ook een wagen voor al wie belang hecht aan menselijke en ecologische waarden, en houdt van de natuur en op ontdekking gaan.

 

Dacia wil dit imago en deze positionering op een zo inspirerend mogelijke manier ontwikkelen, door middel van lokale activaties.

 

 

Doelgroep van de adverteerder  

 

Jongvolwassenen van 25 tot 44 jaar

 

 

Campagneperiode

 

Van 2 tot 13 september 2024 

 

 

Concept en strategie

 

‘On the road’ is de naam van het concept dat de  BU 'Content & Creativity' van RMB bedacht om Dacia's doelstelling te bereiken.

 

De strategie is gebaseerd op een videoreeks van 10 afleveringen die bijzondere of weinig bekende locaties in België laten ontdekken. De situaties zijn boeiend, verrassend, speels en vaak zelfs grappig.

 

  • Charmante ambassadrice

 

RMB deed een beroep op presentatrice Bénédicte Deprez - die goed bekend is bij de Franstalige kijkers en luisteraars en sinds kort samen met JerM en Tanguy de ochtendshow op NRJ presenteert - om achter het stuur van de Dacia Duster ons land te doorkruisen.

 

In de videoclips toert Bénédicte als een doorgewinterde gids op de Belgische wegen om ons land vanuit een nieuwe invalshoek voor te stellen. Om de efficiëntie en mobiliteit van de Dacia Duster Hybrid aan te tonen in verschillende situaties en ervaringen, zowel in de stad als op het platteland, werden diverse locaties bezocht:

 

  • de Sahara van Lommel (Lommel)
  • het natuurreservaat De Maat (Mol)
  • de Abdij van Villers (Villers-la-ville)
  • de Leeuw van Waterloo (Waterloo)
  • de Hangende Tuinen van Thuin (Thuin)
  • de straat/trap Montagne De Bueren (Luik)
  • de waterval van de Bayehon (Malmedy)
  • de Japanse tuin (Hasselt)
  • de doorkijkkerk 'Reading between the lines' (Borgloon)
  • de toren van Eben-Ezer (Bassenge)

 

  • Twee geschikte verspreidingskanalen

 

De ochtendshow van NRJ wordt dagelijks live uitgezonden op AB3. De combinatie van de twee mediamerken maakte het mogelijk om verschillende kanalen te gebruiken (tv, radio en digitaal) om Dacia's doelgroep van jongvolwassenen van 25 tot 44 jaar effectief te bereiken.

  • Tussen 2 en 13 september, elke avond om 20u10, werd op AB3 een nieuwe aflevering uitgezonden, die zorgde voor een leuk ontdekkings- en ontspanningsmoment met het hele gezin.

 

  • Alle microprogramma's konden ook uitgesteld bekeken worden in replay op nrj.be.

 

  • De videoreeks werd uitvoerig gepromoot op radio, televisie en digitaal:

 

  • tv-billboards met de uitzendingen van de microprogramma's op AB3
  • tv-trailers om de videoreeks op AB3 aan te kondigen
  • radiosequenties op NRJ: in de aanloop naar de uitzending van de video op AB3 onthulde Bénédicte dagelijks tussen 6u en 9u (Le 6/9) de bezochte locatie met enkele anekdotes over de opname
  • radiobillboards met de sequenties op NRJ
  • radiotrailers op NRJ om de ‘On the road’-video's te promoten
  • webpagina op nrj.be met Dacia-content

 

 

De resultaten

 

Een verslag van de bereikcijfers op tv en radio is momenteel in de maak en zal binnenkort beschikbaar zijn.

 

 

Besluit

 

De sterkte punten van de Dacia Duster Hybrid-campagne zijn:

  • exclusieve kwaliteitscontent
  • sterke ‘influencer marketing’ dankzij de samenwerking met Bénédicte Deprez
  • een crossmediale actie tv/radio/digitaal
  • uitzending in primetime op radio en tv
  • enzovoort

 

Laureline Verstraeten, Communication Manager DACIA: "We zijn blij dat we voor de lancering van de nieuwe Dacia Duster konden samenwerken met AB3 en NRJ. Dit partnership, dat ons aanbevolen werd door OMD, zet de hybrideversie van de Duster in de kijker en toont aan hoe efficiënt en veelzijdig deze wagen is om te voldoen aan de moderne mobiliteitsbehoeften. Als grootste merk op de markt voor particulieren in België zijn we trots op onze relatie met de Belgen".

 

 

RMB. Move ahead. 

 

 

Meer info over deze case? Aarzel niet contact op te nemen met: