RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

13.02.2019

Valentijnsdag

14 februari, focus op de mediaconsumptie van jonge koppels!

Valentijnsdag

Op deze Valentijnsdag onthult RMB u de geheimen van de mediaconsumptie van jonge koppels. Wat typeert deze zeer specifieke doelgroep? Zijn jonge koppels even grote 'mediavoren' als singles? Wat doen ze het liefst wanneer ze surfen op het net? En ruilen jonge paartjes op deze dag van de liefde het kleine scherm in voor een romantisch etentje in hun favoriete restaurant?

Profiel: sociale groepen 1-4 en dierenvrienden

Ze zijn jong (54% is tussen 25 en 34 jaar), komen uit hogere sociale groepen (67% van de doelgroep of +46% vs. jonge singles) en beleven hun liefde met z'n twee. Deze jonge koppels die meestal voltijds werken (68%) en een dubbel salaris genieten, zijn consumenten met een grote koopkracht.

Jonge paartjes zijn meer aangetrokken tot grote steden dan jonge singles en 58% van hen is al eigenaar (+14% vs. singles). En misschien zijn ze nog niet aan gezinsuitbreiding toe, maar velen nemen wel een gezelschapsdier in huis (44%).

Wat voeding betreft, beweert 63% van de jonge koppels dat ze trouw zijn aan de merken die ze consumeren. Er zijn ook meer jonge koppels dan singles die bioproducten kopen of regelmatig maaltijden aan huis laten bezorgen.

CIM Audimetrie / Nationaal

 

Internetconsumptie: shoppen en gratis games

Jonge koppels zijn beter uitgerust dan singles en zijn dan ook grote internetconsumenten: 94% van hen verklaart dagelijks op het net te surfen, via hun smartphone (88%) en/of hun persoonlijke laptop (72%).

Zowel voor singles als koppels is de top van hun favoriete activiteiten identiek: mailen, websites bezoeken en googelen. Jonge koppels gebruiken wel minder (ook al blijft hun consumptie behoorlijk) sociale netwerken/chats/forums om gratis games te downloaden en te shoppen. Valentijnsdag is een echte opportuniteit voor e-commerce spelers!

CIM Establishment Survey/ National - 2018

 

Videoconsumptie: seriefanaten

68% van de jongeren, zowel vrijgezellen als koppels, kijkt tv of video via internet. Wat de onlineconsumptie betreft, is er vooral een verschil qua grootte van het scherm waarop gekeken wordt: jonge koppels verkiezen video te consumeren via laptop (51%) en op de tweede plaats via smartphone (45%). Vrijgezellen hebben dan weer geen voorkeur: iets minder dan 50% voor beide devices. De tablet staat op de derde plaats voor beide doelgroepen

 

CIM Establishment Survey/ National - 2018

24% van de jonge koppels is grote liefhebber van series en kijkt wekelijks minstens drie afleveringen op dezelfde dag. Is 'binge watching' misschien het geheim voor een avondje romantisch cocoonen met z'n twee?

Voor deze koppels is Valentijnsavond (bijna) een avond als elke andere: met een tv-rating die bijna dezelfde is als op andere februari-avonden (+2%), neemt vooral co-viewing toe, goed voor 60% van de kijktijd.

CIM Audimetrie/ National

 

Audioconsumptie: grotere radioconsumenten

Algemeen gezien consumeren jonge koppels meer radio dan singles: 74% van hen luistert dagelijks (versus 61%), gemiddeld 203 minuten (174’ voor singles). Het luisteraandeel via internet daarentegen is identiek: 14% van de totale consumptie voor de twee doelgroepen.

De uitverkoren locatie om naar hun favoriete zender te luisteren is thuis, maar jonge koppels besteden er iets minder luistertijd dan de singles, en luisteren eerder op het werk of in de auto.

CIM Radio/ National – RAM 2018/09-12

Op deze Valentijnsavond zal ongetwijfeld een scala aan romantische nummers te horen zijn!

 

Conclusie

De mediaconsumptie van jonge koppels is vrijwel dezelfde als die van singles, maar vertoont enkele specifieke kenmerken: behalve van hun partner, houden ze vooral van tv-series, radio en online shoppen.

Fijne Valentijnsdag voor alle verliefden!