RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

15.04.2021

Het succes van The Voice

The Voice Belgique laat zijn zeer mooie stem horen in Seizoen 9

Het succes van The Voice

Het negende seizoen van The Voice Belgique toont een zeer positieve balans: leidersplaats, toenemend bereik en ruim 1.600.000 kijkers voor alle 16 uitzendingen samen. De 2021-editie is uitstekend, vooral bij de jongeren: gemiddeld 29% marktaandeel bij de 15-34-jarigen, en dat is een record sinds het tweede seizoen.

 

België heeft een nieuwe 'Voice'! Jérémie Makiese wint na 16 weken competitie het 9e seizoen van The Voice Belgique. Een opmerkelijke editie, met buitengewoon muzikaal talent, charmante maar ook veeleisende coaches, belangrijke gasten en fantastische kijkcijfers. Na negen jaar heeft deze talentenshow nog niets aan prestige ingeboet en trekt hij nog steeds enorm veel liefhebbers aan.

 

Belangrijkste cijfers 2021

 

Dit jaar lokte The Voice Belgique na 16 afleveringen 1.644.000 kijkers, dus vier Franstaligen op de 10. Een seizoen dat 15 keer de leidersplaats op dinsdagavond veroverde.

 

De jongeren (15-34 jaar) en vrouwen (18-54 jaar), vooral aangetrokken door entertainment, zorgen voor een gemiddeld marktaandeel van 29%. Het marktaandeel van jonge vrouwen (15-34 jaar) bedraagt 31%.

 

 

Source : Audimétrie South ; Dec 2020-April 2021 ; % rating = live+vosdal  ; % TTVshare = live only

 

De 'VO'-reclameblokken halen gemiddeld 6 GRP's bij de doelgroep VVA 18-54 jaar. Adverteerders die een spot plaatsten rond dit entertainmentprogramma zullen hiermee in hun nopjes zijn!

 

Seizoen na seizoen is The Voice Belgique een vaste waarde in de programmering van La Une. Het is een programma dat het Franstalige publiek telkens weer samenbrengt en bindt. Getuige de 63% zelfde kijkers in seizoen 8 (2019) en seizoen 9 (2020-2021).

 

Recordcijfers van seizoen 9

 

Beknopt overzicht van de uitzendingen die hun stempel drukten op dit buitengewone seizoen:  

 

  • De eerste uitzending op 29 december 2020 lokte de meeste kijkers: i.e. 178 individuen 4+.
  • Tijdens de blind auditions gingen de marktaandelen de hoogte in bij verschillende doelgroepen:

    • VVA 18-54 jaar: 32% op 02 februari, laatste blind auditions
    • Vrouwen 18-54 jaar: 34% op 02 februari, laatste blind auditions
    • 15-34 jaar: 39% op 26 januari, 5e blind auditions
    • Vrouwen 15-34 jaar: 41% op 26 januari, 5e blind auditions

 

 

Toename 'dinsdag'-bereik op La Une

 

Elk jaar geeft The Voice Belgique 16 weken na elkaar de kijkcijfers van La Une een boost. En seizoen 9 is geen uitzondering. Het gemiddelde marktaandeel van de uurschijf 20.30u – 22.30u op dinsdag stijgt enorm… Vooral bij de jongeren!

 

 

Source : Audimétrie South ; % evolution; Dec 2020-April 2021 vs Sept-Nov 2020; % rating = live+vosdal  ;
% TTVshare = live only

 

Een uitzonderlijk jaar

 

Vergeleken met vorige jaren bereiken de marktaandelen van seizoen 9 bereiken een recordniveau:

 

  • Total viewers: beste marktaandeel sinds seizoen 5
  • VVA 18-54 jaar: beste marktaandeel sinds seizoen 6
  • 15-34 jaar: beste marktaandeel sinds seizoen 2
  • Vrouwen 18-54 jaar: beste marktaandeel sinds seizoen 3

 

Vergeleken met seizoen 8 heeft The Voice Belgique bij de meeste doelgroepen zijn positie in het zuidelijke tv-landschap verstevigd.

 

 

Source : Audimétrie South ; % evolution; Season 9 (2020-2021) vs Season 8 (2019); % TTVshare = live only

 

De complementariteit van digital

 

The Voice Belgique liet zich ook niet onbetuigd op het digitale platform van de RTBF: de het programma genereerde 1,4 miljoen views in live- of replaymodus op Auvio.

 

De live-uitzendingen lokten gemiddeld 5.700 webbezoekers per uitzending. Toegevoegd aan het aantal tv-kijkers zorgt dit digitale bereik ervoor dat het totale gemiddelde bereik per uitzending (La Une + Auvio) stijgt tot 377.442 fans. Het live-bereik van Auvio is dus goed voor een increment van +2% vs. het tv-bereik.

 

Het is de finale van 13 april die het grootste aantal 'live' views genereert met 8.600 webbezoekers. Het digitale bereik stemt hier overen met een increment van +2,2% vs. het bereik van de lineaire tv.

 

Vergeleken met seizoen 8 stijgen de live views met +5%.

 

Kortom, The Voice Belgique is onherroepelijk een van de favoriete tv-entertainmentprogramma's van de Franstaligen. De show bindt de fans en versterkt de complementariteit tussen tv en digitaal.