De hyperconnected: wie en hoe?
Zijn de Belgen hyperconnected? Een tip van de sluier via de CIM Establishment Survey
Je zou kunnen denken dat ze vijf tot zes devices gebruiken. Dat onze Belgische bevolking er steeds meer telt, vooral bij de jongeren. En dat ze uitsluitend via internet media consumeren. We noemen ze de 'hyperconnected'. Individuen die op verschillende manieren en zeer frequent gebruikmaken van het internet. Het is deze groep die de MarCom-afdeling onder de loep neemt in zijn nieuwe editie van 'Think Ahead', de researchrubriek van RMB die learnings wil delen om het reclamedenken in onze sector te inspireren.
Het internet pakt elke dag uit met nieuwe mogelijkheden voor zijn gebruikers. Het aanbod explodeert en het aantal kanalen neemt gestaag toe. Daarbij komt dat de devices alsmaar geavanceerder en toegankelijker worden. Gezien de kracht van het web, zou men makkelijk ervan uit kunnen gaan dat de bevolking steeds meer hypergeconnecteerde individuen telt.
Uit de cijfers van de Establishment Survey 2023 van het CIM blijkt echter dat er in België nog veel ruimte voor verbetering is qua hooggedoseerd internetgebruik via verschillende devices.
Op de vraag 'Via welke toestellen hebt u de afgelopen 30 dagen internet gebruikt?' antwoorden slechts 843.000 Belgen van 12 + dat ze internet gebruikten via vier verschillende devices: smartphone, pc (desk- of laptop), tablet en smart tv. Op basis van deze definitie vertegenwoordigen de hypergeconnecteerde individuen slechts 8,4% van de Belgische bevolking.
Als we de multimedia-gameconsole toevoegen aan de lijst van vier toestellen die de afgelopen 30 dagen gebruikt werden om te connecteren met het net, daalt het aantal hypergeconnecteerde individuen tot 211.000, i.e. slechts 2,1% van de bevolking!
Kerncijfers van de 'hyperconnected' (*)
(*) basis= 4 devices (smartphone, pc, tablet en smart tv) gebruikt in de loop van de 30 afgelopen dagen om te surfen op internet; i.e. een universum van 842.780 individuen - nationaal.
Hoewel ze een uitgesproken profiel en heel eigen mediaconsumptiegewoonten hebben, vinden we de 'hyperconnected' soms daar waar men ze het minst verwacht:
PowerPoint-samenvatting
Bekijkt u de analyse liever op slides? De MarCom-afdeling van RMB biedt u een samenvatting van de 'hyperconnected' in PowerPoint
Get inspired by our expertise !
THINK AHEAD.