RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

08.03.2024

Reels op maat voor ENGIE

De laatste ENGIE-campagne blinkt uit met SLICE en een nieuw videogenre

Reels op maat voor ENGIE

Met 'Check&Save' nodigt ENGIE zijn klanten uit om hun energieverbruik te beperken, meer bepaald aan de hand van praktische tips. Om de doelgroep -35 jaar te bereiken, wilde de adverteerder, met de hulp van SLICE, breken met het behoorlijk traditionele model van video's die hij zelf uitzendt via zijn communicatiekanalen. SLICE speelde in op de briefing met een reeks dynamische 'reels', gericht op de Nederlands- en Franstalige communities in ons land.

 

Het succes van de case heeft in de eerste plaats te maken met de kracht van het format dat helemaal aansluit bij de doelgroep van de adverteerder, maar berust ook op de keuze voor een eenvoudigere, actuelere en meer relaxte versie van zijn boodschap.

 

De adverteerder en zijn sector

 

ENGIE, energieproducent en -leverancier

  

Doelstelling van de campagne

 

Als energieleverancier die zijn verantwoordelijkheid neemt, wil ENGIE mensen (klanten en niet-klanten) aanmoedigen om hun energieverbruik te beperken. Op die manier zien gebruikers zowel hun factuur als hun CO2-uitstoot dalen.

 

Net als vorig jaar maakte ENGIE gebruik van de koudste periode van het jaar om zijn 'Check&Save'-programma te promoten. Zo wil de energieleverancier consumenten helpen om de juiste gewoonten aan te nemen. Naast twee specifieke tools die elk kunnen worden ingezet om het energieverbruik op te volgen (de Energy Monitor die toegankelijk is via de klantenzone op engie.be en de Smart App, bestemd voor klanten in Vlaanderen die over een digitale meter beschikken), omvat het 'Check&Save'-programma ook handige tips & tricks die iedereen kan gebruiken om te besparen.

 

ENGIE beschikt over een uitgebreide ervaring met videotutorials rond tips om het energieverbruik te verminderen. Maar deze winter (2024) wilde de adverteerder meer jongeren sensibiliseren via een beter aangepaste en creatievere communicatie, met een minder conventionele en meer dynamische tone of voice.

  

Doelgroep van de adverteerder

  

De 18-54-jarigen vormen de algemene doelgroep van ENGIE, maar deze actie richt zich tot de subgroep van de 18-34-jarigen.

 

Campagneperiode

 

Van januari tot het einde van het voorjaar.

 

Concept en strategie

  

Om de briefing te beantwoorden hebben het RMB-salesteam en het SLICE-team
ENGIE begeleid bij de keuze en productie van een voor de adverteerder totaal nieuw format: ‘videoreels’.

  

Het idee? Zeven afleveringen boordevol tips & tricks voor 'smart solutions' die in het dagelijkse leven kunnen worden toegepast en het gemakkelijk maken om minder energie te verbruiken.

  

Het concept dankt zijn originaliteit vooral aan de gehanteerde 'tone of voice' en de gekozen 'woordvoerders'. De tips worden gedeeld door twee personages - Chloé en Sinay - die heel goed tot de kennissenkring van de doelgroep zouden kunnen behoren: jonge meiden van dezelfde generatie, die op dezelfde manier spreken, simpel en zonder veel gedoe. En dit in de vorm van een testimonial, met een geanimeerde, lichte toon zoals je die onder vrienden zou gebruiken om een slimme tip te delen, maar ook relevant voor jonge energieconsumenten.

  

RMB's SLICE-unit, die gespecialiseerd is in content creation, was verantwoordelijk voor alle productiefasen van de reels; het team koos en coachte ook de acteurs.

  

Gaetano Palermo, Head of Brand Advertising & Media bij ENGIE: "We waren op zoek naar een nieuwe manier om onze klanten te sensibiliseren voor energiebesparing. We wilden een nieuw format. De aanpak van SLICE om content creators te professionaliseren, overtuigde ons al snel. Het gekozen format van de 'reels' heeft zijn eigen jargon en SLICE slaagde erin om ons te begeleiden met zijn expertise en technische tools. Net als Chloé en Sinay zijn we erg blij met het eindresultaat.”

   

  • Een ambassadrice voor elke community

 

De campagne van ENGIE is nationaal: de reels worden ontdubbeld in het Frans en het Nederlands om een identieke boodschap over te brengen aan consumenten in het Zuiden en het Noorden.

 

Op voorstel van SLICE belichaamde Chloé Lévy de ENGIE-reels voor de Franstalige gemeenschap, terwijl Sinay de reels voor de Nederlandstalige gemeenschap host.

 

Chloé en Sinay zijn elk professioneel bezig met hun passie:

 

    • Chloé Lévy is onder andere radiopresentatrice en producer van Feminitea Podcast, de eerste vrouwenpodcast zonder taboes. Als content creator realiseert Chloé ook regelmatig short form video’s, met name op YouTube.

 

    • Sinay, bekend van haar deelname aan The Voice van Vlaanderen, is een rasechte en veelzijdige artieste: ze is singer-songwriter, danseres, actrice…

  

    • Twee aangepaste verspreidingskanalen

     

    Om de jongere energieconsumenten te bereiken, worden de reels uitgezonden via twee platformen die zorgvuldig werden geselecteerde uit alle ENGIE-verspreidingskanalen:

     

      • Instagram-account van de adverteerder (4.474 followers)
      • Green & Smart home Facebook-account van de adverteerder (35.000 followers)

      

    Resultaten

      

    Momenteel wordt gewerkt aan een reporting met alle geregistreerde views: dat verslag zal beschikbaar zijn aan het einde van de actie.

     

    Op 26 februari 2024 genereerden de eerste twee posts samen bijna 430.000 views op Facebook en Instagram:

     

    • « Faire des économies de chauffage » - 'Besparen op verwarming' (19 januari)
      • Facebook - Green & Smart home: 32.947 views FR en 25.059 views NL
      • Instagram: 447 views FR en 83.127 views NL

     

    • « Astuces pour mieux dormir » - 'Tips voor een betere nachtrust' (16 februari)
      • Facebook - Green & Smart home : 44.172 views FR et 35.098 views NL
      • Instagram : 672 views FR en 76.421 views NL

     

    Besluit

      

    De 'Check&Save' case van ENGIE toont aan hoe doeltreffend contentproductie kan zijn als een merk zich wil onderscheiden door innovatieve communicatie en zijn doelgroep wil betrekken via zijn eigen specifieke taal.

     

    Het content creation-proces maakt het bovendien mogelijk om volledig zelf controle te hebben over de verschillende elementen van de campagne, ook de boodschap, de tone of voice, het format en de verspreidingskanalen.

      

    Door elementen te gebruiken die jongeren aanspreken, zoals het reelsformat, de relaxte stijl van de video's en de inzet van sociale netwerken, is de voor ENGIE uitgerolde strategie uiterst geschikt voor het beoogde doel. Dankzij de samenwerking met twee medewerksters van het professionele SLICE-netwerk kan content van hoge kwaliteit worden gegenereerd en gedeeld.

      

    En last but not least: de ENGIE-case onderscheidt zich door zijn nationale dimensie, waarbij zowel Frans- als Nederlandstalige jongeren even doeltreffend worden aangesproken.

      

    RMB. Move ahead. 

    Voor meer info over deze case kunt u contact opnemen met: