RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

13.06.2024

‘Sounds of Change’: 2e ronde

Valorlub & Mooimakers: 2e Sounds of Change-prijs van RMB, Var, Bubka & PUB

‘Sounds of Change’: 2e ronde

RMB, Var, Bubka en PUB feliciteren de nieuwe winnaars van de ‘Sounds of Change’-prijs die de beste audiospots met focus op duurzaamheid bekroont. Valorub (in het Zuiden) en Mooimakers (in het Noorden) winnen de 1e prijs voor de periode maart/april 2024. Ontdek hieronder het commentaar van de expertenjury en de reacties van de winnaars.

 

Nog even meegeven dat RMB, Var, het bureau Bubka en PUB onlangs het initiatief ‘Sounds of Change’ lanceerden, een prijs die de beste audioreclamecampagnes van het land (Noorden en Zuiden) bekroont, die een boodschap brengen die rechtstreekse verband houdt met één van de 17 Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties.

 

Deze prijs, die om de twee maanden wordt uitgereikt, beloont zowel de inzet van een adverteerder voor duurzame ontwikkeling als zijn uitstekende audioreclame. Meer hierover vindt u in het artikel 'Nieuw: 'Sounds of change' - Nieuws - RMB

 

2e ronde: OVAM-Mooimakers in het Noorden, Valorlub in het Zuiden

 

 

 

In de eerste 'Sounds of Change'-ronde van januari/februari 2024 werden Eneco en Gaia tot winnaars uitgeroepen. Voor de tweede ronde van maart/april 20024 besloot de jury van onafhankelijke specialisten de campagnes van OVAM-Mooimakers (in het Noorden) en Valorlub (in het Zuiden) te bekronen.

 

Deze twee campagnes konden de jury vooral overtuigen dankzij hun creativiteit, hun impact en hun vermogen om het publiek aan te zetten tot concrete duurzaamheidsacties. 

 

Commentaar van de experts

 

"We zagen heel veel diversiteit in benadering, maar wat echt het verschil maakte bij deze spots is hoe hun boodschappen resoneren bij hun doelgroep," licht An Rietjens van Serviceplan toe. "Bij radio wil ik enkel en alleen te horen krijgen wat ik moet doen. Een spot moet creatief zijn, maar vooral ook pragmatisch. Er mag niet alleen maar een verhaal verteld worden, anders ontbreekt het aan impact", vult ze aan.

 

De campagne van OVAM-Mooimakers schitterde door haar oproep tot sociale verantwoordelijkheid, waarbij luisteraars werden aangemoedigd om tastbare actie te ondernemen om de natuur schoon te houden. Volgens de jury sloeg het initiatief aan dankzij zijn duidelijkheid en inzet voor gedeelde waarden. "OVAM-Mooimakers is erin geslaagd om de urgentie van een schoon milieu even boeiend als noodzakelijk te maken." vertelt Lionel Lammens (STIB-MIVB).

 

Aan Franstalige zijde onderscheidde Valorlub zich door zijn innovatieve aanpak en duidelijke boodschap over recyclageoplossingen, waarbij met name de creativiteit en doeltreffendheid opvielen. Fred Dorsimont van Behaven licht toe: "Valorlub slaagde erin om van een complex onderwerp een boeiend verhaal te maken en recyclage zowel toegankelijk als urgent te maken."

 

Een andere belangrijke dimensie van de discussies was de impact van de culturele context op de effectiviteit van de campagnes. De juryleden benadrukten dat, om de impact van een boodschap te maximaliseren, ze moet aangepast worden aan de culturele eigenschappen van de verschillende doelgroepen. Deze aanpassing vergroot niet enkel de relevantie en weerklank van de campagnes, ze zorgt ook voor een beter begrip en meer steun voor de milieuboodschappen. "Je moet de cultuur veranderen om de consumptie te veranderen," zei An Rietjens tijdens het debat.

 

Reacties van de winnaars

 

Carole Michels, Communications Project Manager bij Mooimakers: "Onze Mooimakers-lenteschoonmaak is een jaarlijks terugkerend initiatief waarbij we oproepen om je buurt zwerfvuilvrij te maken. Aangezien het om een terugkerende actie gaat, is het best wel een uitdaging om telkens verrassend uit de hoek te komen. Naast de waardering van het initiatief zelf is de erkenning van het creatieve werk daarom een extra opsteker."

 

"We zijn erg blij met de erkenning van onze sensibiliseringscampagne die zich specifiek richt tot de professionele gebruikers van olie. Met verschillende radiospots richten we ons specifiek tot de doelgroepen in de transport-, garage- en landbouwsector. Op een ludieke manier spreken we hen aan en promoten we de premies die Valorlub toekent. Hoewel we jaar na jaar de inzameldoelstellingen halen, stellen we vast dat niet iedereen correct omgaat met gebruikte olie, terwijl het toch een heel gevaarlijke afvalstof is. We moeten daarom blijven sensibiliseren om het milieu te beschermen," aldus Frank Vanderpooten, Directeur van Valorlub.

 

*****

 

We geven nog even mee dat de voorselectie van de audiospots voor de 'Sounds of Change'-wedstrijd door RMB en Var gebeurt. Het gaat om audiospots die duurzame praktijken aanmoedigen, de 17 SDG ondersteunen en de afgelopen twee maanden uitgezonden werden op de kanalen van de mediapartners van beide regies.

 

De winnaars van de volgende ronde (mei/juni) worden bekendgemaakt in juli. Stay tuned!