RMB ondersteunt horeca
De coronacrisis treft tal van sectoren. Maar nu cafés en restaurants sinds 19 oktober opnieuw moeten sluiten, heeft de horeca ernstig te lijden onder de maatregelen om de pandemie te bestrijden. RMB heeft daarom besloten de lokale spelers in deze uitzonderlijke context een duwtje in de rug te geven en lanceert een eerste initiatief voor deze noodlijdende sector. Met een '100% homemade' concept en campagne wil RMB de horeca helpen om na de lockdown weer op volle kracht te gaan draaien.
Met de verplichte sluiting van 68.000 horecazaken is deze sector zeer zwaar getroffen door het covid-19-effect. Het is van cruciaal belang dat iedereen de gezondheidsregels volgt om het virus in te dammen en de sector te helpen zijn activiteiten zo snel mogelijk te hervatten.
Om die reden heeft RMB, in amper twee weken, een compleet concept ontwikkeld, een uitvoerig mediaplan uitgewerkt en drie reclamespots geproduceerd om de lokale horecazaken - ontmoetings- en uitwisselingsplaatsen die onmisbaar zijn voor ons sociale leven - te ondersteunen.
De actie kan rekenen op de steun van de beroepsverenigingen HoReCa Wallonie, Horeca Bruxelles en verschillende sponsors.
Een 'homemade' campagne op alle merken in regie
In deze moeilijke tijden stelt de bevolking meer dan ooit vertrouwen in lokale media. Dit zorgt ervoor dat de binding van de consument aan de merken in regie toeneemt. RMB maakt hiervan gebruik om de horecasector flink wat zichtbaarheid te bieden op televisie, radio en digitaal.
Het mediaplan, opgesteld door het Clients Strategy-team van RMB, omvat ruim 280 tv-spots die gedurende vier weken - tussen 13 november en 13 december - uitgezonden worden op La Une, Tipik, AB3, ABXPLORE, NRJ Hits TV en LN24. Aanvullend loopt er ook een instream video-ads campagne op het volledige digitale net van RMB.
Het radioplan, met 330 spots op VivaCité, Tipik, La Première, Classic 21, DH Radio en NRJ, is gespreid over twee weken, van 23/11 tot 29/11 en van 07/12 tot 13/12.
Gebaseerd op een origineel idee van F.L.A.S.H., het creatieve team van RMB, benadrukken de campagnespots welke leegte de sluiting van bars, cafés en restaurants laat in het leven van de Belgen. De boodschap wijst erop hoe belangrijk de zogenaamde barrièregebaren of hygiënische reflexen wel zijn. Als iedereen de voorschriften naleeft, kunnen de horecazaken snel weer hun deuren openen en hun rol in ons relationele leven hervatten.
Het F.L.A.S.H.-team van RMB ontwikkelde niet enkel het creatieve idee voor de campagne, het stond ook in voor de postproductie van de audio- en videospots.
Last but not least zal RMB, met de hulp van verschillende influencers, ervoor zorgen dat de campagne ook weerklank vindt op de sociale media, onder de hashtag '#IamHoreca'.
Enfin, avec l’aide de plusieurs influenceurs, RMB s’engage à faire vivre la campagne sur les réseaux sociaux. Les publications seront regroupées sous le hashtag « #IamHoreca ».
Een 'solidaire' financiering om de horecafederaties te helpen
Het initiatief voor deze grote steuncampagne ligt volledig bij RMB die het mediaplan bovendien voor de helft financiert.
De uitvoering van de campagne is echter mogelijk gemaakt dankzij de bijdrage van vijf sponsors die werden overgehaald door onze commerciële teams en de horecafederaties. De Stad Brussel, Visit.brussels (bureau voor toerisme Brussel), VisitWallonia (toerisme Wallonië België), METRO (horecagroothandel) en BeFOX (grafisch en reclamebureau) financierden samen de rest van de kosten.
Het uiteindelijke doel van de actie? 50% van het totale door de sponsors geïnvesteerde nettobedrag terugstorten aan de horecafederaties van Wallonië en Brussel. Dit bedrag zal dienen om - in 2021 - de heropening van bars, cafés en restaurants te financieren. De sector zal aan het einde van de crisis immers krachtig moeten communiceren om zijn activiteiten nieuw leven in te blazen.
Op afstand, maar met een luisterend oor!
Op 2 november ging een nieuwe lockdown in, die weliswaar minder streng is dan deze in maart maar wel een even grote impact heeft voor de adverteerders. Want het vertrouwen van de consument moet behouden en zelfs hersteld worden.
Gezien de huidige context wil RMB, naast het lanceren van een horecacampagne, de merken sowieso blijven ondersteunen met nieuwe initiatieven. Onze regie stelt al haar aandacht en creativiteit ter beschikking van de markt.
Nog vragen? Neem contact op met:
- Grégory Vandenschrick (g.vandenshrick@rmb.be), Sales Director
- Nathalie Van Helshoecht (nvh@rmb.be), Account & Strategy Manager
- Dimitri Lemmens (d.lemmens@rmb.be), Head of Content & Creativity
De spots van de horecacampagne kunt u bekijken en beluisteren via deze link.