Persberichten

31-03-2021

Partnership RMB & Realytics

RMB en Realytics lanceren een programmatic tv-buying tool op de Belgische markt.

 

RMB en Realytics slaan de handen ineen om de inkoop van lineaire tv-campagnes te vergemakkelijken. Dankzij dit technologische partnerschap krijgen de digital buyers - via een DSP - toegang tot de inventaris van de tv-merken in regie.

 

De in- en verkoop van lineaire tv laten evolueren

 

In deze tijden van digitale versnelling is de ontwikkeling van nieuwe geautomatiseerde inkoopoplossingen een uitdaging, zowel voor de tv-zenders als hun regies. Als één van de belangrijkste commerciële vertegenwoordigers van lineaire televisie in België wil RMB - via nieuwe technologische tools - een evolutie in gang zetten, zodat elk type klant makkelijk en snel in media kan investeren.

 

RMB introduceert programmatic tv met Adkymia van Realytics

 

RMB is ervan overtuigd dat de vooruitgang sneller gaat wanneer tools worden gedeeld. Daarom zet de regie de deur ook open voor externe partners. Het creëren van partnerships maakt immers deel uit van de digitale-transformatiestrategie van RMB.

 

Om een belangrijke stap voorwaarts te zetten in de vereenvoudiging van lineaire tv-buying, gaat RMB een technologisch & datapartnerschap aan met Realytics, een bedrijf dat met zijn Adkymia-platform, in 2019 gelanceerd op de Franse markt, uitgroeide tot een referentie op het vlak van programmatic buying.

 

RMB is de eerste regie die Adkymia op de Belgische markt implementeert. Programmatic tv houdt in dat men lineaire-tv-inventarissen beschikbaar stelt op een DSP (Demand Side Platform). Door de inkoop en planning van lineaire tv-reclameblokken te automatiseren maakt Adkymia daadwerkelijk een einde aan de beperkingen en hindernissen die gepaard gaan met de inkoop van klassieke lineaire tv-reclame.

 

Valérie Janssens, Development Director bij RMB, licht toe: "We zijn trots op dit technologisch partnership met Realytics, een toonaangevende speler op het vlak van programmatic advertising, die nuttig gebruik wist te maken van RMB's voorsprong qua API om deze integratie vlot te laten verlopen. Met dit partnership blijven we ons doel nastreven om media-buying te vereenvoudigen met gebruiksvriendelijke tools, die berekend zijn op elke nieuwe marktontwikkeling".

 

Guillaume Belmas, CEO en medeoprichter van Realytics, vult aan: "We zijn blij dat we - dankzij onze samenwerking met de regie RMB - de toegankelijkheid van programmatic tv kunnen uitbreiden naar de Europese markt, en dat de Belgische adverteerders makkelijker toegang krijgen tot het lineaire tv-kanaal op de zenders van RMB".

 

Een oplossing voor alle Belgische of internationale kopers vanaf mei

 

Adkymia geeft alle kopers die het medium TV willen integreren volgens de digital codes toegang tot een inventaris van meerdere regies, en dit in een premium, brandsafe en volledig transparante broadcasting context.

 

Alle lineaire tv-kanalen gecommercialiseerd door RMB worden via Adkymia aangeboden: La Une, Tipik, AB3, ABXPLORE en LN24.

 

De commercialisering van geautomatiseerde tv-campagnes via Adkymia op de lineaire zenders in regie bij RMB gaat van start in mei.

 

RMB is ook van plan de Adkymia-oplossing te benutten om nieuwe markten aan te boren: dankzij de automatisering van de aankoopprocessen van tv-reclame kunnen alle adverteerders - ook die met een beperkt budget - het medium tv uitproberen.

 

Technologische integratie vlotter dankzij RMB-infrastructuur

 

De integratie van Adkymia in de RMB-omgeving vond plaats in een recordtijd.

 

RMB beschikt immers over een IT-structuur die verbindingen vergemakkelijkt en maximaal is afgestemd op alle mogelijke technologische oplossingen die op de reclamemarkt beschikbaar zijn. Dankzij de aanwezige infrastructuur en

API (Application Programming Interface) is RMB technisch in staat om zijn klanten snel nieuwe oplossingen te bieden.

 

*****

 

Nog vragen? Neem zeker contact op met:

- Valérie Janssens, Development Director bij RMB: v.janssens@rmb.be

- Aurélie Clément, Trading & Revenue Director bij RMB: a.clement@rmb.be

- Guénaëlle Perrin, CMO de Realytics: guenaelle@realytics.io

- Sophie Hennin, CSO de Realytics: shennin@realytics.io 

 

Over Realytics

Al sinds 2014 biedt Realytics, leider op het vlak van TV-Digital convergence, merken en hun bureaus die de performances van hun tv-campagnes willen meten, analyseren en aansturen, een waaier van oplossingen.

In 2019 lanceert Realytics Adkymia, het eerste programmatic tv-buying platform in Europa. Realytics wordt zo de eerste speler die de inkoop van lineaire tv digitaliseert en dit kanaal voor meer merken bereikbaar maakt.

Realytics begeleidt ruim 600 merken - ongeacht hun grootte en tv-ervaring - bij hun tv-advertising in Frankrijk en internationaal. Enkele namen: Cdiscount, Groupe SNCF, Leboncoin, Nespresso, Aramis Auto, Takeaway, The Fork, Groupe La Poste, Ornikar, Kia Motors, Salto…

Onlangs ontwikkelde Realytics het tv-opleidingsprogramma Adkademia, speciaal voor kopers van het digitale ecosysteem die via programmatic buying willen gebruikmaken van het medium tv. Meer info: www.realytics.io et www.adkymia.com

 

Over RMB

RMB, opgericht in 1985, is een van de belangrijkste audiovisuele regies op de Belgische reclamemarkt. Ze commercialiseert de reclameruimte van tv- en radiozenders en van nieuwe digitale media, die onder meer zijn ontstaan uit de digitalisering van deze audiovisuele omroepen. Op het gebied van lineaire televisie beheert RMB de inventaris van de volgende Franstalige openbare en privézenders: La Une & Tipik (openbare dienst RTBF), AB3 & ABXPLORE (Groupe Mediawan) en LN24 (privé 24/7-nieuwszender). Sinds 2019 schaalt de regie haar digitale activiteiten flink op, door haar inventarissen op alle platforms en in alle formats uit te breiden. Eind 2019 was RMB ook de drijvende kracht achter de lancering van Addressable TV in het zuiden van de Belgische markt. Recenter investeerde de regie ook in de opzet van een centraal dataplatform om de kennis van de consument te finetunen en te delen met de adverteerders.