RMB werkt samen met Balnz
RMB zet zijn verantwoorde aanpak voort en werkt nu samen met Balnz
Aansluitend bij zijn inzet ter promotie van media- en reclameruimte die de transitie naar een duurzame maatschappij ondersteunt en versnelt, gaat RMB een partnership aan met Balnz, de enige mobiele app die jongeren aanzet om hun schermtijd te beperken.
Balnz (uitgesproken als het Engelse 'balance') is een Brusselse start-up die een leuke, slimme en doeltreffende tool biedt voor een verantwoord schermgebruik, zonder te vervallen in de negatieve aanpak van apps voor ouderlijk toezicht. Het principe is eenvoudig: de jongeren kunnen zichzelf uitdagen om hun smartphone gedurende een bepaalde tijd niet te gebruiken. En elke geslaagde uitdaging kunnen ze omzetten in een beloning.
Jongeren brengen gemiddeld zes uur per dag door op hun smartphone. Dat is dus 15 jaar van hun leven. Met alle bekende, schadelijke gevolgen van dien: sociaal isolement, depressie, gebrek aan eigenwaarde, te weinig lichaamsbeweging, verminderde slaapkwaliteit, schooluitval… Ouders staan dikwijls machteloos tegenover deze situatie. Zoekend naar een oplossing voerde Balnz een marktonderzoek uit bij ongeveer 2000 scholieren van 10 tot 18 jaar en 300 ouders in België en Frankrijk. De studie bracht aan het licht dat een beloningsmechanisme, vergelijkbaar met dat van gaming apps, de motiverendste factor is om jongeren aan te zetten tot het nemen van hun eigen verantwoordelijkheid en het beperken van hun schermgebruik.
Hieruit ontstond het eenvoudige idee dat een jonge smartphonegebruiker zichzelf kan uitdagen om 5 tot 180 minuten geen smartphone te gebruiken, en dat hij voor elke geslaagde challenge toegang krijgt tot een motiverende 'rewards'-catalogus. Dankzij een technologische innovatie werkt de app zeer gericht en kan bepaald worden wanneer de challenges voor elk gebruikersprofiel beschikbaar moeten zijn.
Balnz zocht contact met RMB voor ondersteuning bij het monetariseren van de app. Het business model houdt immers in dat er in de rewards-catalogus partners worden opgenomen. Interessant voor de adverteerders is de zichtbaarheid die ze krijgen in de applicatie, maar ook de speciale relatie met het merk dat ze in het beloningsmechanisme inzetten. Een doeltreffende manier dus om te communiceren met jongeren, een doelgroep die vanwege zijn volatiliteit bijzonder gewild is. Adverteerders krijgen zo ook een kans om zich te associëren met de uiterst belangrijke maatschappelijke aanpak van de universele schermtijdproblematiek.
Conform hun inzet voor een duurzamere samenleving, mikken RMB en Balnz in de eerste plaats op partners die hetzelfde engagement delen, zodat de beloningen overeenstemmen met de doelstellingen van de applicatie. Het is de bedoeling om fysieke en culturele activiteiten aan te moedigen, lokale spelers te promoten, zelfdiscipline, ontdekking, sociale interactie te stimuleren, enzovoort.
De Balnz-app wordt in april 2023 gelanceerd in bètaversie, met een beperkt beloningssysteem en is beschikbaar in Google Play en de Appstore. De 1.0 versie zou tegen september 2023 klaar zijn.
*****
Hebt u nog vragen? Aarzel niet contact op te nemen met:
- Valérie Janssens, Development Director bij RMB: v.janssens@rmb.be