Persberichten

07-02-2024

RMB, regie van FUN Radio

Nadat IPM Group onlangs FUN Radio Belgique overnam, een van de meest populaire muziekzenders voor jonge luisteraars in Franstalig België, werd de regie van de radio toevertrouwd aan RMB. Deze nieuwe samenwerking tussen RMB en IPM is een voortzetting van het reeds bestaande, hechte partnerschap tussen beide spelers. Met de komst van FUN Radio Belgique in RMB's merkenportefeuille, versterkt de regie haar onmisbare commerciële audio & digital-aanbod en wordt ze meteen ook de nummer één radioregie in het zuiden van het land.

  

  

IPM, die al geruime tijd samenwerkt met RMB, meer bepaald voor de commercialisering van reclameruimte op LN RADIO en LN24, stelt eens te meer zijn vertrouwen in RMB om het beheer van de audio-reclameruimte van FUN Radio Belgique in handen te nemen.

 

De campagnes zullen tot 31 maart gecommercialiseerd worden door DPG Advertising en kunnen uitgezonden worden tot 31 mei 2024. RMB commercialiseert vanaf nu de campagnes die uitgezonden worden vanaf 1 april.

 

Deze alliantie tussen RMB, IPM en FUN Radio Belgique luidt het begin in van een nieuw tijdperk voor het Franstalige Belgische audiolandschap. RMB heeft zich altijd al onderscheiden door het enorme potentieel van zijn audio-inventaris, expertise, creativiteit en innovatieve oplossingen voor adverteerders. De komst van FUN Radio Belgique in de merkenportefeuille van de regie is een extra troef en biedt nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden.

   

Volgens de laatste CIM RAM-studie (1) trekt FUN Radio Belgique dagelijks bijna 135.000 luisteraars. En zijn marktaandeel, van 4.3% bij de 12+, klimt bij de 12-34-jarigen tot 10.8%.

  

Nu FUN Radio het radioaanbod dat RMB al in portefeuille heeft nog uitbreidt, wordt de regie (2) de onbetwiste leider in het zuiden van het land. Eerst en vooral bij de volledige groep 12+, met een marktaandeel 'total radio' van 45.3%, een ‘commercial share’ (3) van 52.4% en een bereik van bijna 1.535.000 luisteraars per dag. Maar ook bij de jonge doelgroepen, en dit dankzij de kracht van NRJ, Tipik en nu ook FUN Radio. Bij de 12-34-jarigen haalt het RMB-netwerk voortaan een marktaandeel 'total radio' van 46.9%, een ‘commercial share’ van 53.8% en een bereik van ruim 419.000 luisteraars per dag.

  

Yves Gérard, CEO van RMB, licht toe: "RMB is blij met dit nieuwe partnership met IPM en FUN Radio. Bij jongeren blijft audio een essentiële media-activiteit. Met Tipik en NRJ versterkt RMB nu helemaal zijn leadership bij deze doelgroep en biedt de regie haar adverteerders de beste audio-dekking bij jongeren. Ook digitaal is FUN Radio een veelbelovend merk. Door deze nieuwe samenwerking met IPM gaat RMB er bijzonder prat op om enthousiast de audiovisuele belangen van de groep te verdedigen".

  

François le Hodey, CEO van IPM Group, onderstreept: "Voor de markt is het uitstekend nieuws dat FUN Radio bij RMB wordt samengevoegd met Tipik en NRJ om zo het beste aanbod voor jonge doelgroepen te vormen. IPM versterkt zijn audiovisuele divisie en de radiozender kan gebruikmaken van onze expertise voor zijn verdere digitale ontwikkelingen".

  

Grégory Finn, gedelegeerd bestuurder bij FUN Radio Belgique, vult aan: "Het verheugt me dat FUN Radio zich aansluit bij IPM Group, een enthousiaste en vastberaden familiegroep. Dit verzekert de verankering in Franstalig België en maakt het mogelijk dat FUN Radio zich de komende jaren verder ontwikkelt, vooral op digitaal vlak. De verandering van regie is het logische vervolg van de wijziging van aandeelhouder. Ik ben ervan overtuigd dat RMB - een alerte en vlotte regie die de markt in het zuiden van het land erg goed kent - zal bijdragen tot de groei van FUN. Wij vullen, onder andere, RMB's aanbod van jongvolwassenen en ook van creatieve, out-of-the box acties op deze markt aan.'

  

*****

   

Nog vragen? Aarzel niet contact op te nemen met:  

   

(1) CIM RAM 2023 05-08, Zuiden, ma/zo, 05.00/24.00

(2) RMB-netwerk = La Première, VivaCité, Classic 21, Tipik, Musiq'3, NRJ, LN RADIO, Viva+, Jam, NRJ+, RTBF MIX, Tarmac, FUN Radio

(3) commercial share = aandeel van het aanbod dat adverteerders kunnen kopen (aandeel radio's die toegankelijk zijn voor reclame) ; 100% = RMB + DPG Media Advertising