Kwalitatief imago voor LN24

Kwalitatief imago voor LN24

In oktober 2022 nam LN24 zijn intrek in zijn nieuwe lokalen en studio's van IPM Group. Deze verhuizing luidde ook de start in van een strategische aanpassing qua programmering. De resultaten lieten niet lang op zich wachten: de zender boekt spectaculaire vooruitgang in marktaandeel. Daarbij komt nog dat LN24 een uitstekend merkimago heeft, zoals blijkt uit het recente kwalitatief onderzoek uitgevoerd door research agency AQRate.

 

Nieuwe programma's, herziene roosters, aangepaste tone of voice, enzovoort. Bij zijn reorganisatie en herpositionering in oktober verleden jaar, benadrukte LN24 vooral een referentienieuwszender wil zijn, maar ook de ambitie heeft om zich open te stellen voor het grote publiek, met name door meer ruimte te laten voor debatten en uitwisseling.

 

Commercieel gezien resulteerde dit trouwens ook in een doelgroepsverandering: van een doelstelling voordien gemeten bij de 25-54 SG1-4 naar een doelstelling bij de bredere groep van VVA 25-64.

 

Het publiek reageerde al snel uiterst positief op de nieuwe aanpak van LN24. Vanaf het najaar tot begin februari en vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is het marktaandeel van LN24 bij de VVA 25-64 met 55% gestegen.

 

Nog een opmerkelijke vaststelling: het aandeel jonge kijkers (-35 jaar) binnen het LN24-publiek is toegenomen met 273%.

 

Ook de perceptie van de LN24-kijkers bevestigt dat de zender goede keuzes maakte. De resultaten van het kwalitatief onderzoek dat AQRate in januari 2023 uitvoerde bij 800 Franstalige Belgen weerspiegelen een schitterend beeld van de zender qua bekendheid, imago en tevredenheid.  

 

 

De resultaten in een notendop:

 

  • LN24 is na vier jaar zeer goed bekend bij de Franstalige Belgen: meer dan 1 op de 2 van hen kent de zender (i.e. 54% totale bekendheid) en 20 % vermeldt de zender spontaan.

 

  • LN24 scoort zeer hoog qua tevredenheid: 67 % van tevreden tot zeer tevreden.

 

  • De LN24-kijkers waarderen vooral de 'geloofwaardigheid' (58%), 'diepgang van de informatie' (57%) en 'diversiteit van de onderwerpen' (57%) van de zender.

 

  • LN24 is de populairste nieuwszender in het Zuiden voor politiek nieuws (score 7,1/10), economisch nieuws (score 7,0/10) en debatten score (6,4/10), en staat zo goed als ex aequo met La Une wat betreft internationaal nieuws (score 6,8/10).

 

  • LN24 wordt bestempeld als een professioneel (69%), betrouwbaar (56%) en aantrekkelijk (52%) wat een heuse uitdaging is voor een 100% nieuwszender.