Buitengewone Tour de France

Buitengewone Tour de France

De adverteerders die hebben ingezet op de Ronde van Frankrijk 2023 namen de juiste beslissing! Zowel op televisie als digitaal jaagde deze 110e editie van de Tour de kijkcijfers flink de hoogte in. Op La Une & Tipik bedraagt de dekking van de 21 etappes 34% bij de Mannen 18-54 jaar. Ook bij de jonge doelgroepen en VVA werden we aangenaam verrast! En op Auvio onthouden we vooral de 1,3 miljoen views voor alle live etappes samen.

 

De 110e editie van de Ronde van Frankrijk ging op 1 juli 2023 van start in Bilbao. En de finish vond plaats op 23 juli, traditiegetrouw op de Champs-Elysées in Parijs.

 

De Tour 2023 samengevat in een notendop: 22 teams van telkens acht renners die in 21 etappes ruim 3.400 km aflegden.

 

Alle ritten werden live uitgezonden op Tipik/La Une en Auvio. De start was op televisie te volgen op Tipik, en La Une nam na het tv-journaal (JT) van 13u het stokje over voor het merendeel van de etappe.

 

Zowel op tv als digitaal oogstte de Tour 2023 buitengewone kijkcijfers. De prestaties van de Belgische renners en de hernieuwde interesse in de wielersport - nu de inzet voor duurzaamheid hoog in het vaandel staat - hebben ongetwijfeld veel te maken met het succes dat bij alle doelgroepen, ook bij de jongeren, geboekt werd.

 

Wat onze Belgische renners betreft, onderstrepen we onder andere de krachttoer van Jasper Philipsen die de sprint van vier etappes won (etappes 3, 4, 7 en 11). De eerste Belg in 25 jaar met vier ritzeges in één Tour! En ook een topprestatie op internationaal vlak: slechts vijf andere renners wonnen sinds 2000 vier etappes in hetzelfde jaar. Het is ook een Belg, Jordi Meeus, die in de laatste Tourrit als eerste over de streep rijdt op de Champs-Elysées.

 

La Une domineerde duidelijk het tv-landschap tijdens de namiddaguitzendingen van de Tour. De etappes die op deze zender te zien waren, behaalden een marktaandeel van gemiddeld 45% bij de Mannen 18-54 en 33% bij de VVA 18-54. Ook vermeldenswaard is de aantrekkingskracht van de Tour bij de doelgroep 15-34 jaar. Ruim 41% van de kijkers in deze doelgroep die voor hun scherm zaten tijdens de uitzendingen, stemden af op de etappes van de Tour. De marktaandelen van 2023 overtreffen die van 2022 met 30% tot 40%.

 

De Tour bereikte tijdens elke etappe gemiddeld 10% van de Mannen 18-54, 8% van de VVA 18-54 en 6% van de 15-34-jarigen. Dit bereik - dat (10 minuten na elkaar) gemeten werd op La Une - is 30% tot 40% gestegen versus de cijfers van vorig jaar.

 

De Tour 2023 vertoont ten opzichte van 2022 ook een ander, jonger en actiever profiel. Het aandeel van de VVA 18-54 in het algemene publiek (profiel % in basis 4+) nam met 50% toe en dat van de 15-34-jarigen met 10%.

 

Source: Audimétrie CIM; La Une; average per stage; live; 2022 = 01/07-24/07; 2023 = 01/07-23/07

 

Verschillende etappes lieten een recordperformance noteren:

  

TOP 3 – La Une – TTVshare% (live)

 

TOP 3 – La Une – Reach% (10’ consec)

 

Na afloop van de 21 etappes die werden uitgezonden op Tipik en La Une, bereikte de totale dekking van de Tour de France 2023 op tv 34% bij de Mannen 18-54, 30% bij de VVA 18-54 en 25% bij de 15-34-jarigen.

 

De 112 reclameblokken die op La Une verschenen rond de Tour 2023 genereerden in totaal 290 GRP bij de doelgroep Mannen 18-54 jaar. Dus 45 GRP meer dan vorig jaar! Bij de VVA 18-54 jaar klom het totaal van 220 naar 270 GRP.

 

Op Auvio is het bereik per live-etappe, dat in totaal 1,3 miljoen views genereerde, gestegen ten opzichte van het vorige seizoen.

 

Op de social media genereerden de videocontents van RTBF Sport rond de Tour 2023 in totaal 9,4 miljoen views op Facebook en 9 miljoen op Instagram, tussen 1 en 23 juli. Op internet genereerde de tag 'Tour de France' 2 miljoen page views.