Mooie score voor TDF Femmes

Mooie score voor TDF Femmes

Niet enkel de Tour 2023 voor mannen bleek qua kijkcijfers uitzonderlijk te zijn, ook de uitzending van de 2e editie van de Tour voor vrouwen lokte aardig wat kijkers. Vergeleken met vorig jaar behaalden de acht etappes van de Tour de France Femmes op televisie gemiddeld 35% tot 63% meer marktaandeel. Op Auvio en RTBF.be genereerden de ‘live’ uitzendingen ruim 159.000 views.

 

De Tour de France Femmes is een meerdaagse etappekoers op de weg voor vrouwelijke beroepswielrenners. Deze wielerwedstrijd werd gelanceerd in 2022. De editie 2023 bestond uit acht etappes en vond plaats van 23 tot 30 juli. Alle etappes waren live te volgen op Tipik (de eerste etappe op La Une).

 

Wat de tv-kijkcijfers betreft, is er geen twijfel: de Tour de France Femmes van 2023 lokte veel meer kijkers dan de editie 2022. Vergeleken met vorig jaar steeg het gemiddelde marktaandeel van de acht etappes met 35% bij de Vrouwen 18-54 jaar en 59% bij de Mannen 18-54 jaar. Bij de VVA 18-54 noteren we een stijging van meer dan 60%.

 

In de loop van de etappes noteren we een marktaandeel dat oploopt tot 27% bij Mannen 18-54 (2e etappe). Bij de VVA 18-54 is het de eerste etappe die het beste marktaandeel oplevert: bijna 17% van de doelgroep, die voor zijn tv zit tijdens de uitzending van de start van de koers, stemde af op La Une.

 

Source: Audimetrie Cim; Tipik/La Une; average per stage; live; 2022 = 24/07-31/07 ; 2023 = 23/07-31/07

 

Source : Audimetrie Cim ; TOP 3 ; TTVshare% (live) 

 

Het succes van deze 2e editie van de Tour de France Women hangt samen met de groeiende belangstelling van mediaconsumenten voor de vrouwensport in het algemeen, die overigens zelf ook steeds meer in de media aan bod komt. De prestatie van onze landgenote Lotte Kopecky, die naast de 1e etappe ook de 2e plaats in het algemeen klassement won, gaf de kijkcijfers ongetwijfeld een extra boost.

 

Na afloop van de acht etappes uitgezonden op Tipik en La Une bereikte de totale dekking van de Tour de France Femme op televisie 9.4% bij de Mannen 18-54, 8.6% bij de VVA 18-54 en 5.5% bij de Vrouwen 18-54 jaar.

 

Net als bij de Tour voor Mannen liggen de gemiddelde bereikcijfers en marktaandelen hoger bij de doelgroep Mannen 18-54 dan bij de Vrouwen 18-54. Aan het einde van de Tour (% coverage) is het aandeel van de Vrouwen 18-54 binnen het totale publiek, echter 50% groter tijdens de Tour voor vrouwen dan tijdens de Tour voor mannen en het aandeel van het ‘profiel %’ steeg van 11% naar 17%.

 

Ook op de digitale platformen van de RTBF werd de Tour de France Femmes goed gevolgd: 92.382 views voor de live-uitzendingen op Auvio en 159.253 views voor het totaal van de ‘lives’ op Auvio en RTBF.be.