Sport 'all round'
Als het gaat over het sportaanbod dat binnenkort op televisie te zien zal zijn, denken we uiteraard automatisch aan het EK en de OS. Toch heeft sport op televisie zelfs in 2024 veel meer om het lijf dan deze twee uitzonderlijke hoogtepunten. Het aandeel van sport in het programmarooster neemt toe, wat de groeiende interesse van het publiek voor dit soort content weerspiegelt. In dit nummer van ‘Think ahead’ deelt het MarComqteam van RMB verhelderende insights over de sportieve kansen die adverteerders kunnen benutten.
Sport op televisie: groeiend aanbod
Sport bezet een fundamentele plaats in de programmaroosters van broadcasters en vertegenwoordigt een significant aandeel in hun aanbod. Het aantal uren sport dat op televisie wordt uitgezonden neemt trouwens toe. Voor merken is dat een gunstige evolutie, want het stelt ze in staat een almaar ruimere waaier van potentiële consumenten te bereiken.
In 2023 zonden de FR & NL Belgische zenders 4.300 uren sport uit.
In het zuidelijke landsgedeelte groeide het sportaanbod van 2017 tot 2023 met 51%.
Sport op televisie: 'engagerend' aanbod
Sportcompetities spreken een groot en betrokken tv-publiek aan om diverse redenen:
- Ten eerste geeft sport een gevoel van samenhorigheid en collectieve identiteit, waardoor de band tussen kijkers en hun favoriete teams of atleten wordt versterkt.
- Ten tweede biedt sport unieke en onvoorspelbare momenten van entertainment, met live-evenementen die kijkers boeien.
- Ten derde is sport een bron van inspiratie en emotioneel narratief, waarbij verhalen over overwinningen en persoonlijke prestaties weerklank vinden bij het publiek.
65% van de sportkijkers op tv doet zelf ook aan sport.
In het zuidelijke landsgedeelte vertegenwoordigen de live uitzendingen 82% van het sportaanbod op tv.
Kortom, sport op tv creëert een gunstig ecosysteem waarbij merken hun voordeel kunnen doen met het enthousiasme en de passie die ze genereren.
Sport op tv: een gevarieerd aanbod
Het aanbod van sportuitzendingen is aanzienlijk geëvolueerd en reikt veel verder dan traditionele disciplines zoals voetbal, wielrennen of grote evenementen zoals de Olympische Spelen. Vandaag omvat het aanbod van broadcasters een waaier van off- en online sporten, waaronder steeds meer vrouwensporten en ook minder populaire disciplines.
Deze diversificatie heeft verschillende voordelen:
- fans kunnen nieuwe sporten ontdekken en hun horizon verbreden;
- ze geeft minder bekende sporten meer zichtbaarheid, die bijdraagt tot hun verdere ontwikkeling;
- ze beantwoordt aan de groeiende vraag naar gepersonaliseerde content op maat van de specifieke interesses van de kijkers;
- ze biedt adverteerders de kans om een breder en diverser publiek te bereiken.
Online uitzenden biedt bovendien een ongekende flexibiliteit, zodat kijkers hun favoriete sport altijd en overal op aanvraag kunnen bekijken.
In het zuidelijke landsgedeelte vertegenwoordigde sport op tv met al zijn disciplines en op alle zenders samen een dekking van 86%.
(dus een gecumuleerd bereik van 3.905.000 individuen 4+)
Sport op televisie: een aanbod voor iedereen
Televisiesportprogramma's trekken traditioneel een overwegend mannelijk publiek. In sommige disciplines is deze trend echter aan het verdwijnen. Tennis heeft bijvoorbeeld bijna evenveel vrouwelijke als mannelijke kijkers.
Ook de samenstelling van de kijkers naargelang de sociale groepen en leeftijdscategorieën varieert sterk afhankelijk van het soort sport.
Kortom, door strategisch te kiezen met welke sport ze zich associëren, kunnen adverteerders effectief mikken op de beoogde doelgroep, welke dan ook.