RTBF: een topzomer!
De zomer 2024 was fantastisch voor de RTBF. De grote sportevenementen volgden elkaar op, op tv en Auvio. Onder andere UEFA EURO 2024, de Ronde van Frankrijk en de Olympische Spelen van Parijs trokken miljoenen kijkers, waardoor de kijkcijfers recordhoogtes bereikten. Deze indrukwekkende dekking resulteerde niet alleen in explosieve marktaandelen voor de RTBF, maar leverde ook een uitzonderlijke zichtbaarheid op voor de adverteerders.
Ze allemaal opsommen zou ons te ver leiden… Zo veel sportwedstrijden heeft de RTBF deze zomer 2024 gecoverd! En stuk voor stuk, ook de Ronde van Frankrijk voor vrouwen of de Paralympische Spelen, trokken ze een groot kijkerspubliek aan.
In dit artikel nodigt RMB's MarCom-afdeling u uit een duik te nemen in de insights van drie prestigieuze evenementen:
Het EK
Het EK voetbal mannen of EURO 2024 voldeed aan de verwachtingen tot het laatste fluitsignaal en eindigde op 14 juli met een overwinning van Spanje op Engeland. Met 3.289.000 kijkers in het zuiden van het land, leefde ruim 70 % van de Franstaligen mee op het ritme van de wedstrijden, waarbij vooral de prestaties van de Rode Duivels het publiek extra aanvuurden. Het aantal views op Auvio nam explosief toe, waaruit blijkt dat digitaal ongezien populair is.
Van 14 juni tot 14 juli zonden La Une en Tipik de 51 wedstrijden volledig uit, en Auvio zorgde voor een uitgebreide digitale verslaggeving. Dit EK boeide een ruim publiek en bewees eens te meer dat internationale voetbal een niet te missen evenement is dat de adverteerders buitengewone zichtbaarheid biedt en de liefhebbers zowel op tv als digitaal verenigt.
Alle cijfers op een rijtje: Millions de viewers à l’Euro - Research - RMB
De Ronde van Frankrijk
De Ronde van Frankrijk 2024 gaf de kijkcijfers eens te meer een boost, waaruit blijkt dat het enthousiasme van de fans van deze legendarische wedstrijd onwrikbaar is. Met 42 % van de mannelijke doelgroep die geboeid bleef voor de 21 etappes op La Une en Tipik, en bijna 1,5 miljoen views live op Auvio, brak dit evenement alle records. Van 29 juni tot 21 juli coverden La Une, Tipik en Auvio elk spannend moment van de Tour. Tijdens deze editie, met een prachtige start in Italië (Firenze) en een aankomst in Nice, blonken de Belgische renners uit met vijf etappezeges, waarvan een op naam van Evenepoel, die bovendien derde werd op het eindpodium. Eén ding is zeker: de Tour blijft het publiek begeesteren en de adverteerders een uitstekende zichtbaarheid bieden.
Alle cijfers op een rijtje: TDF 2024 : fidélité en hausse - Research - RMB
De Olympische Spelen van Parijs
De OS van Parijs stuwden de kijkcijfers van de RTBF naar onovertroffen hoogten. Op televisie volgde bijna 60 % van de Franstalig kijkers in het zuiden van het land minstens één onderdeel van de Spelen, wat een indrukwekkend totaal opleverde van 2.573.000 kijkers.
De openings- en slotceremonies, en ook de prestaties van de Belgische atleten waren een absoluut hoogtepunt.
Van 26 juli tot 11 augustus 2024 zonden La Une en Tipik 279 uren Olympische Spelen uit, terwijl Auvio het evenement digitaal coverde. De prestaties van de Belgische atleten boeiden het publiek en de RTBF slaagde erin een evenwichtig programma te bieden, maar ook groot succes te oogsten op de digitale platformen.
Alle cijfers op een rijtje: JO de Paris: audiences en or ! - Research - RMB