Sustainability

Lancering van 2 MVO-projecten

Lancering van 2 MVO-projecten

Op 29 september organiseerde RMB de eerste ‘Blue Pitch Day’. Met dit initiatief wil de regie creators van content met positieve impact op de maatschappij en adverteerders die zich inzetten voor de duurzaamheidstransitie samenbrengen. Het digitale platform ‘Neo&Nea’ en het tv-programma ‘Changeons le monde’, twee van de projecten die tijdens de eerste Blue Pitch Day voorgesteld werden, staan nu in de startblokken.

 

De Blue Pitch Day is één van de initiatieven die RMB opnam in zijn plan voor duurzame ontwikkeling.

 

Twee van de projecten die tijdens RMB's Blue Pitch Day op 29/09 werden voorgesteld, staan in de startblokken. Het digitale platform Neo & Nea lanceert ter gelegenheid van de Wereldmilieudag op 8 december een grote uitdaging voor de Belgische bevolking, terwijl het tv-programma 'Changeons le monde' op 24 november voor het eerst te zien is op La Une.

 

Het digitale platform ‘Neo&Nea’

 

RMB nodigt alle spelers van het reclame-ecosysteem uit om deel te nemen aan de actie die op 8 december 2023 door Neo&Nea gelanceerd wordt.

 

Waarover gaat het precies?

 

Neo&Nea is een BV die werd opgericht door Thomas Wansart en Steve Tilgenkamp

 

Op de eerste plaats wil het bedrijf een ruimte zijn waar verschillende spelers de dialoog kunnen aangaan rond de klimaatuitdagingen, en waar ondernemingen, burgers en overheden aan het woord kunnen komen. Verder wil Neo & Nea individuele en collectieve acties aanmoedigen en versnellen, voornamelijk door het de burgers makkelijker te maken.

  

Het bedrijf ontwikkelde een online platform, waarmee iedereen de impact van zijn dagelijks leven op het klimaat kan begrijpen, meer bepaald door zijn ecologische voetafdruk te meten. De gebruikers van het platform worden via verschillende stadia - te beginnen met het begrijpen van hun impact op het klimaat, voordat ze worden aangemoedigd om die te verminderen - uitgenodigd om actie te ondernemen, hun gewoonten te veranderen en er nieuwe aan te nemen op het vlak van wonen, voeding, transport, kleding of entertainment.

   

      

    Om tot actie over te gaan, hebben de gebruikers van het platform uiteraard producten of diensten nodig die door ondernemingen worden aangeboden. Neo & Nea wil de uitrol van de acties versnellen door bedrijven die het de burgers makkelijker zullen maken, in de kijker te zetten. Iedereen wint erbij: de gebruikers omdat hun leven makkelijker wordt, de adverteerders omdat ze hun zichtbaarheid vergroten op een betrouwbaar platform, en de ondernemingen omdat hun verkoop er wel bij zal varen.

      

    Neo & Nea stelt zich tot doel om 20.000 verschillende bezoekers aan te trekken tegen eind 2023 en 100.000 in 2024.

      

    Neo & Nea wil het platform promoten via continue zichtbaarheid op de sociale en in andere media (programma's zoals Il n’y a pas de Planet B op de RTBF, Le Scan in het JT (journaal), enzovoort), partnerships met influencers, betaalde campagnes in de media en op sociale media, blogartikelen, SEO, enzovoort.

      

    Daarnaast zal, als onderdeel van de platformlancering en ook ter gelegenheid van de Wereldmilieudag, een grote campagne de Belgen aansporen om op 8 december hun koolstofvoetafdruk te meten.

      

    Deze campagne, een initiatief van de Universiteit van Luik, telt al een 15-tal universiteiten en hogescholen onder haar partners. En er worden nog andere samenwerkingen met bedrijven of organisaties opgestart.

      

    RMB, die op het vlak van duurzaamheidstransitie dezelfde waarden en ambities heeft als Neo & Nea, zal zijn medewerkers ertoe aanzetten de uitdaging aan te gaan om hun koolstofvoetafdruk te meten. Onze regie nodigt ook alle spelers van het reclame-ecosysteem uit om op 8 december 2023 deel te nemen aan de actie.

      

    Wilt u het Neo & Nea-project beter leren kennen? Bezoek dan zeker het platform

     

    Het tv-programma ‘Changeons le monde’

     

    Changeons le monde is een uniek, geëngageerd programma dat grenzen moet verleggen. Dit zinvol entertainment bestaat uit verschillende afleveringen van telkens 90 minuten die worden uitgezonden op La Une. Presentator van de show is Thomas Van Hamme die zijn grote comeback maakt op televisie en voor wie het project volledig aansluit bij zijn eigen waarden.

     

    Tijdens elke aflevering is een bekende Belg te gast om over zijn/haar oprecht engagement te praten. Thomas Van Hamme en zijn gast proberen samen oplossingen te bedenken rond het gekozen thema. Ze doen daarbij een beroep op changemakers, experts, de jonge generatie en de politieke wereld.  

     

    Het programma gaat van start op vrijdag 24 november om 22u30 op La Une (heruitzending op 26/11 om 14u30). De eerste gast is de Belgische komiek GuiHome die als thema koos: de textielindustrie en aanverwante sectoren. Fast Fashion, stop of nog meer? Een roadtrip op maat voor deze eerste gast die als geen ander zijn publiek weet te vermaken, maar tegelijk ook zeer begaan is met de wereld om hem heen.

      

      Meer informatie over het concept van Changeons le monde vindt u in het RTBF-artikel en persdossier

        

      *****

         

      Wilt u zich als adverteerder graag associëren met Changeons le monde of het digitaal platform Neo & Nea? Aarzel niet om contact op te nemen met de afdeling Development van RMB:

        

       

      Nog andere projecten die tijdens de Blue Pitch Day van 29 september werden voorgesteld worden aangeboden voor sponsoring en ondersteuning door adverteerders. U kunt ze hier (her)ontdekken