Sustainability

Debat rond greenwashing

Debat rond greenwashing

Valérie Janssens, Development Director van RMB, nam eind november 2023 deel aan een debat dat georganiseerd werd als onderdeel van één van de masteropleidingen Advertising en Commercial Communication aan het IHECS. De discussie, geïnitieerd door Agnès Maqua, ging over 'greenwashing in de media- en reclamewereld'. Een onderwerp dat ongetwijfeld een van de belangstellingspunten is van toekomstige communicatieprofessionals die zich bekommeren om de duurzaamheidstransitie.

  

Agnès Maqua, co-founder van AdaStone, een advies- en advocatenkantoor dat onder meer gespecialiseerd is in media en entertainment, is ook hoogleraar aan het IHECS.

  

In het kader van de cursus 'recht en deontologie' voor eerstejaars masterstudenten 'Advertising & Commercial Communication', organiseerde Agnès Maqua in november een debat rond het greenwashingprobleem in de media en de reclame. Valérie Janssens, onze Development Director, was een van de experts die uitgenodigd werden om het debat in goede banen te leiden.

  

  

Naast Valérie waren ook Maxime Van Der Meerschen (co-founder van GiveActions) en Sébastien Snoeck (Audience Insights Campaigner bij Greenpeace Belgium) te gast om deel te nemen aan de discussie en de vragen van de studenten te beantwoorden.

 

RMB stelt met genoegen vast dat de IHECS-uitnodiging voor Valérie erop wijst dat de ‘sustainability’-strategie van de regie opgemerkt en erkend wordt op de reclamemarkt.

 

Tijdens het debat rond greenwashing dat Agnès Maqua organiseerde, kreeg Valérie Janssens de kans om enkele 'duurzame' initiatieven van RMB en/of het reclame-ecosysteem te bespreken:

  

  • Het project ‘CommToZero’

  

Om adverteerders te helpen beter te communiceren over hun duurzame initiatieven, lanceerde UBA samen met zijn partners CommToZero, een coalitie bestaande uit bureaus, adverteerders en Belgische media. Als onderdeel van deze coalitie publiceerde UBA de gids ‘Towards zero greenwashing’, waarin zes regels zijn opgenomen om greenwashing in de communicatie van merken, producten en diensten te voorkomen.

  

Om tegen 2030 de zero-greenwashingdoelstelling in de reclamesector te halen, begon RMB in januari 2023 alle spots die gereserveerd waren voor de (media)merken in regie te controleren, voor ze lineair werden uitgezonden, om mogelijke vormen van greenwashing op te sporen. RMB behoudt zich dus het recht voor om een ​​spot op de media in regie niet uit te zenden, als - na overleg met de bevoegde instanties, meer bepaald de JEP (Jury voor Ethische Praktijken) - blijkt dat er sprake is van greenwashing.

 

  • Blue Screen en toelatingscharter

 

Blue Screen is een reclameblok dat uitgezonden wordt op La Une. Het promoot organisaties en producten die voldoen aan strenge duurzaamheidscriteria.  Dit nieuwe commerciële product, gelanceerd in maart 2023, vloeit voort uit wat RMB (en de RTBF) ambiëren: zich inzetten als belangrijke promotor van ecologische verantwoordelijkheid in ons reclame-ecosysteem.

 

Het reclameblok begint met een specifieke jingle en heeft een speciale aankleding om de adverteerders in het blok optimale zichtbaarheid te geven. Er wordt duidelijk vermeld dat het reclameblok bestemd is voor adverteerders die voldoen aan duurzaamheidscriteria.

 

Om adverteerders te begeleiden in hun beslissing om te communiceren via Blue Screen, stelde RMB een toelatings- of geschiktheidscharter op, gebaseerd op een reeks sectorspecifieke criteria en de meest betrouwbare, bestaande labels. Enkel advertenties die voldoen aan de criteria in het charter komen in aanmerking voor het Blue Screen-reclameblok. Het charter kunt u hier raadplegen.