ATV: opmerkelijke resultaten
Addressable TV, ruim twee jaar geleden in Franstalig België gelanceerd dankzij het partnership van RMB en Proximus, heeft zijn doeltreffendheid que reclame-impact al meermaals bewezen. Onlangs toonde de Proof of Concept (POC), uitgevoerd in samenwerking met Proximus, reclamebureau Dentsu en zijn klant Upfield, ook aan dat ATV een stevige incremental reach oplevert tegen een lage kost.
RMB wil graag de insights met u delen, die de regie dit jaar (tot 8 juni) uit Adressable TV heeft verworven. De campagnes gevoerd op de RTBF en AB Groupe hebben ruimschoots hun effectiviteit bewezen, niet enkel bij een zeer specifiek, niche- of gegeolokaliseerde publiek maar ook als aanvulling op een lineaire tv-campagne voor een ruimere doelgroep.
Opmerkelijke gemiddelden!
Gemiddeld lopen de campagnes 3,3 weken en bedraagt de dekking 63%. Voor bepaalde sectoren ligt de gemiddelde dekking echter hoger dan 90%. 'Kleding & accessoires' bijvoorbeeld haalt 93%!
De vraag van rechtstreekse adverteerders (die niet via een mediabureau inkopen) neemt sterk toe en vertegenwoordigt nu 40% van de campagnes. Als sectoren noteren we: telecom, verwarmingstoestellen, vastgoed, media, cultuur/toerisme, hardware, ...
Via mediabureaus nemen de adverteerders uit de automobielsector 42% van de ATV-investeringen voor hun rekening. Door de crisis zijn hun communicatie-uitgaven gedaald, maar we stellen vast dat ze gebruikmaken van meer gerichte middelen. De andere sectoren zijn: banken & verzekeringen, toerisme & recreatie …
Met RMB's dashboard tool voor ATV-benchmarking kunnen de sales teams van de regie relevante aanbevelingen uitwerken. Dit nieuwe medium is duidelijk performant en biedt heel wat troeven.