Euro 2020 op Auvio
VIBE, de Data & Insights-afdeling van RMB, en de Data-teams van de RTBF bundelden tijdens Euro 2020 hun krachten om een ander licht te werpen op de digitale performances van dit fantastische EK voetbal. De samenwerking en het delen van middelen tussen VIBE en de RTBF leverden interessante learnings op. Ontdek ze hieronder…
Aantal views, aantal unieke bezoekers, incremental vs. lineaire televisie, enz. Het zijn slechts enkele van de variabelen die vaak gemeten worden bij online video. Tijdens het EK 2020, integraal uitgezonden op Auvio, werden al deze cijfers uiteraard opgeslagen.
VIBE onderzocht bovendien ook de data die de RTBF via Auvio heeft verzameld. Dankzij de exploitatie van de geaggregeerde digitale database van onze partner, kan ons Data & Insights-team een ander licht werpen op de impact van het EK 2021 op de digitale performances van de RTBF.
Cijfers om te onthouden:
Wat de data ons leren:
Voor een deel van de data-analyses spitste het VIBE-team zich toe op de openingswedstrijd, de eerste drie Rode Duivelswedstrijden (groepswedstrijden) en op een vijfde, a priori minder populaire match:
- Turkije-Italië, 11 juni, 21u (openingsmatch)
- België-Rusland, 12 juni, 21u
- Schotland-Tsjechië, 14 juni, 15u
- België-Denemarken, 17 juni, 18u
- België-Finland, 21 juni, 21u
Het VIBE-team stelde het profiel op van de kijkers die het EK op Auvio volgden, bij het begin van alle uitgezonden wedstrijden, tot 21 juni (i.e. 30 wedstrijden in totaal):
Last but not least stelden VIBE en de RTBF-teams ook duidelijk een 'EK-effect' op de aanmaak van Auvio-acounts vast. Vergeleken met januari-mei 2021 werden in juni gemiddeld +258% accounts per dag gecreëerd.
Kortom, het EK voetbal 2021 op Auvio genereerde een enorme bereikscore. Het digitale platform laat zich steeds meer gelden als de onmisbare aanvulling van de lineaire tv-zenders. Het aantal nieuw aangemaakte accounts tijdens het EK is gewoonweg verbluffend.
Het EK 2021 gaf de algemene Auvio-consumptie een boost. De data-analyse toont ook aan dat het evenement een versterkend effect op het platform had in de verschillende uurschijven van de dag. De verwerkte data vertellen ons verder nog dat het EK een grote invloed had op de toegang tot Auvio, waarbij de voorkeur uitging naar de smartphone. Tot slot blijkt ook dat het profiel van de Auviogebruikers tijdens het EK er iets anders uitzag: mannen en 25-34-jarigen namen een groter aandeel views dan gewoonlijk voor hun rekening.