Covid-19: impactstudies
Hoe evolueert onze consumptie in crisistijd volgens de onderzoekbureaus
De Covid-19-crisis en de lockdown die in tal van landen werd ingevoerd, zorgen ervoor dat we onze mediaconsumptie en koopgewoonten aanpassen. Onderzoekbureaus bevragen de burgers over hun huidige koopgedrag en de komende situatie…
De afgelopen weken hebben tal van marktonderzoekbureaus in België en het buitenland de impact van de Covid-19-crisis op de gewoonten van de bevolking gemeten. De MarCom-afdeling van RMB pikte drie studies uit en vatte de insights ervan als volgt samen:
UER
UER publiceerde een overzicht van de impact van Covid-19 bij de media van de Europese overheidsdiensten. De gegevens, ingezameld van 17 tot 18 maart 2020, werden vergeleken met de periode van 1 januari tot 15 maart 2020. 18 overheidsorganisaties hebben de enquête beantwoord.
Bereik 'openbare tv' stijgt
De burgers kijken meer naar het nieuws in de loop van de avond. Gemiddeld wordt +14% marktaandeel (+20% bij de jongeren) en +100% dagbereik genoteerd op de dagen van de belangrijke verklaringen.
Toenemende belangstelling voor het internetaanbod
Het aantal unieke bezoekers begon eind februari aanzienlijk te stijgen en bereikte een piek op 12 maart met ruim 21 miljoen unieke bezoekers voor de nieuwsberichten.
Aangepaste programmering
De leden van de Europese Unie pasten hun programmering aan om optimale service te bieden tijdens de lockdow via drie essentiële taken: informeren, bijbrengen, entertainen
Het volledige dossier : hier
KANTAR
Kantar voerde in een dertigtal landen en bij een steekproef van 25.000 individuen, een onderzoek uit naar de impact van Covid-19 op de mediagewoonten.
Vertrouwen in de informatiebronnen
In crisistijd richten de burgers zich meer naar informatiebronnen die als betrouwbaar worden beschouwd.
- Score van 52% voor tv en kranten
- Score van 11% voor social media
Merkencommunicatie t.o.v. coronavirus
De consumenten verwachten niet dat bedrijven hun communicatie volledig stopzetten, maar zouden wel een reclameboodschap op prijs stellen die aangepast is aan de situatie:
- 77% verkiest dat het merk communiceert over zijn nut in het nieuwe dagelijkse leven
- 75% wil dat het merk informeert over zijn inspanningen om de situatie het hoofd te bieden
- 70% wenst dat het merk een geruststellende tone of voice aanneemt
Meer informatie : hier
GFK
Via zijn 'retail'-panel, onderzocht GFK in week 12 de impact van de gezondheidscrisis op de 'food' & 'non-food' retail in België.
Gedrag conform de aanbevolen en/of verplichte maatregelen
- 78% van de bevolking vermijdt sociale contacten
- 64% vermijdt openbare plaatsen
Winkelbezoek
- de wekelijkse bezoekfrequentie in de supermarkten is terug normaal sinds week 12.
- maar de neiging om voorraad in te slaan blijft duren: de gemiddelde winkelkar is + 21,7% voller dan het gemiddelde.
- De sluiting van niet-essentiële winkels resulteert in een forste stijging van de onlineverkoop. Van bepaalde productcategorieën is de verkoop aanzienlijk gedaald, maar van andere dan weer gestegen: mode -68%, elektro -0.4%, entertainment +12%.
Ontdek de gegevens hier
Zorg voor uzelf en voor elkaar. Be Safe!