Nieuwe datamogelijkheden
Twee nieuwe data-aanbiedingen: 'Geoboost' & 'Pixelboost' via pixelintegratie
Geavanceerde data-exploitatie met een steeds creatievere visie, is één van de pijlers van RMB's INNOVATIE-strategie. Concreet vertaalt deze ambitie zich vooral in de regelmatige ontwikkeling van nieuwe commerciële aanbiedingen. Naast de bestaande dataproducten komen er voor de adverteerders nu twee nieuwe mogelijkheden bij: targeting via uitgebreide geofencing (Geoboost) en retargeting via pixelintegratie (Pixelboost).
RMB doet een beroep op VIBE - de data & insights unit die vijf jaar geleden werd opgericht - om te innoveren en alsmaar verder te gaan in de verschillende data-uitdagingen: analyse, targeting en meting. Dankzij het werk van het VIBE-team kan RMB nu andermaal uitpakken met twee belangrijke nieuwe commerciële aanbiedingen:
Geofencing via een unieke automatische tool - Geoboost
RMB biedt nu, via een eigen tool voor automatisch identificatie van klantenzones, de mogelijkheid om consumenten te targeten die dicht bij de verkooppunten van de adverteerders wonen. Gedaan met de moeizame, handmatige identificatie op basis van postcodes! Voortaan gebruikt de RMB-tool open-source data om de doelsector(en) rond de winkeladressen af te bakenen.
Voordelen van het systeem:
- Tool bruikbaar voor zowel Adressable TV (ATV) als online vidéo (OLV) en display
- Gebruik van ‘open source’ kaartgegevens
- Transparantie voor de klant (analytisch rapport met geografische kaart)
- Verschillende targeting-scenario's mogelijk, op basis van de criteria 'afstand' (in aantal kilometer) en 'bereik' (verkooppunten van de klant al dan niet aanwezig, verkooppunten van de concurrentie al dan niet aanwezig)
- Beschikbaar voor nationale en regionale adverteerders (op aanvraag)
Details en prijzen van de aanbieding
Retargeting via pixel en ‘lookalike’ uitbreiding - Pixelboost
Een pixel is een stukje code dat men op een website installeert om meer informatie te verzamelen over het websiteverkeer en om het surfgedrag van de bezoekers te analyseren.
Op basis van de installatie van zo'n pixel op de adverteerderswebsite of een gedeelte ervan, biedt RMB adverteerders de mogelijkheid om hun websitebezoekers te identificeren en vervolgens te 'retargeten' met online video of display op de websites in portefeuille. Het matchen gebeurt binnen het DMP van RMB waar de informatie van de klant volstrekt vertrouwelijk wordt geüpload. De oplossing gaat nog een stap verder door een ‘lookalike’ uitbreiding uit te voeren: om het bereik van de campagnes te maximaliseren, breidt RMB de doelgroep uit door op de RTBF-websites de individuen te identificeren die een profiel hebben dat vergelijkbaar is met dat van de bezoekers van de website van de klant (criteria: interesse of sodiodemografisch).
Het aanbod omvat bovendien een bereikrapport na afloop van de campagne, met heel wat insights over het doelsegment: profiel, surfgedrag en interesses.
Voordelen van het systeem:
- Verschillende targeting scenario's mogelijk, gebaseerd op het profiel en het surfgedrag van de bezoekers van de website van de adverteerder (bv.: integratie of uitsluiting van geconverteerde klanten, regelmatige kopers, enzovoort)
- Bescherming van de gegevens van de klant via ondertekening van een wettelijk document
- Insights waarmee de adverteerder zijn doelgroep beter leert kennen
- Beschikbaar voor nationale adverteerders (onder voorbehoud van een vereist minimumaantal views op de website van de klant)