Content voor VISITWallonia
VISITWallonia voert een grootschalige campagne via het influencernetwerk van RMB
In de loop van de tweede helft van 2023 zal VISITWallonia uitvoerig aan bod komen op Instagram. Een grootschalige campagne, ontsproten aan de verbeelding van FLASH en uitgerold via het influencernetwerk van SLICE, promoot een brede waaier van toeristische trekpleisters in Wallonië. Een inspirerende case die uiteenzet hoe RMB kan inspelen op de verwachtingen van een adverteerder die coherentie en multitargeting wil combineren.
Het was na de inhuldiging van SLICE, de nieuwe unit die gespecialiseerd is in contentcreatie, dat VISITWallonia contact opnam met RMB om een oplossing te vinden voor zijn vraag om uitvoerig te communiceren naar meerdere doelgroepen.
RMB's salesteam, FLASH (het creatieve team van de regie) en SLICE (de unit gespecialiseerd in content) werkten samen om een origineel project te ontwikkelen, dat beantwoordde aan de briefing van de klant. Ook het bureau BeComing was betrokken bij de actie.
De adverteerder en zijn sector
De vzw VISITWallonia voert promotie voor Wallonië als toeristische bestemming.
Doelstelling van de campagne
Wallonië is rijk aan erfgoed, cultuur, folklore, ontspanningsmogelijkheden, natuurwandelingen en een unieke gastronomische knowhow. De regio heeft veel te bieden, ongeacht het profiel van bezoekers qua leeftijd, geslacht, gezinssituatie of interesses.
VISITWallonia wil de inwoners van het zuiden van het land - ook zij die de meest specifieke verwachtingen hebben wat betreft bezoeken, activiteiten of verblijven - de verscheidenheid aan mogelijke uitstapjes in Wallonië laten (her)ontdekken. Om zijn aanbod te promoten, overweegt de adverteerder een campagne die zowel innovatief is als in staat om verschillende doelgroepen te bereiken, en daarbij samenhangend en gelijklopend blijft in haar communicatie.
Doelgroep van de adverteerder
De adverteerder bepaalde drie strategische doelgroepen voor zijn campagne:
- ‘verblijven’-strategie: gezinnen, ook nieuw samengestelde of multigenerationele;
- ‘sporttoerisme'-strategie: sportievelingen, vooral 20- tot 40-jarigen met een interesse voor cycling of running;
- ‘toerisme met z'n tweetjes'-strategie: klanten aantrekken die op zoek zijn naar bijzondere of knusse plekjes om te herbronnen
Campagneperiode
De campagne loopt ononderbroken van juni tot december 2023.
Concept en strategie
Om in te spelen op de briefing van de klant, denkt RMB aan een campagne die flexibel, narratief en boeiend moet zijn.
Het resultaat van de denkoefening? Een actie die volledig wordt uitgerold op de social media (Instagram), met zes influencers/content creators, die nationaal zeer bekend zijn, in de hoofdrol.
De sterke punten van het concept zijn:
- de beste ambassadeurs
De selectie van de influencers die betrokken zijn bij de VISITWallonia-campagne is een van de belangrijkste garanties voor het succes van de actie. Elke content creator belichaamt exact één van de doelgroepen van de adverteerder.
- Adrien Devyver (31,1K followers), presentator bij de RTBF, is een attente papa die zeer betrokken is bij zijn familie en vrienden, maar ook van sport en de natuur houdt.
- Joëlle Scoriels (16,4K followers), presentatrice bij de RTBF, heeft met haar partner een nieuw gezin samengesteld en houdt bovendien van fietstochten en lokale producten.
- Laetitia, alias Give Me Some Magic (16,9K followers), organiseert magische verblijven in België en de buurlanden, en deelt haar ideeën en tips voor originele, leuke activiteiten voor kids op Instagram.
- Jill Vandermeulen, alias Silent Jill (566K followers Instagram – 292K followers Youtube), tv-presentatrice, model, social-mediaster, is mama van vier kinderen en brengt graag aangename momenten door met haar gezin.
- Marie Gourmandise (44,6K followers), foodie, houdt van een gezellig, hartelijk kook- en eetgebeuren en van lokale producten. Ze is ook mama van twee zoontjes.
- Aurélie Van Daelen (876K followers) is een van de bekendste influencers in België. Ze blinkt uit in het creëren van content (mode, beauty, wellness, cultuur, enzovoort), en is ook mama van een zoontje met wie ze graag tijd doorbrengt, alleen of als gezin samen met haar eigen mama.
NB: Instagram-gegevens op 01/08/2023
- krachtige storytelling
De campagne is als het ware een live ontdekking van een enorm aanbod van Waalse toeristische trekpleisters. Deze ontdekking vindt werkelijk plaats, in real time via de ogen en ervaringen van elk van de content creators.
Tijdens hun verschillende verblijven (van 1 tot 4 trips per influencer), die meestal een heel weekend duren, belichten de campagneambassadeurs de vele facetten van de bezochte plaats. Hoe ze een plaats, domein, circuit, activiteit, animatie, accommodatie of zaak leren kennen, delen ze met hun community. En ze vertellen over hun culturele of culinaire ontdekkingen.
De verblijven worden overigens georganiseerd in het kader van verschillende soorten evenementen: een weekend of een verjaardagsfeestje met het gezin, een uitje met z'n tweetjes, een sportieve uitdaging, een herbronnings- of verrassend verblijf, enzovoort.
- kwaliteitscontent
De influencers die een rol spelen in de VISITWallonia-campagne zijn allemaal ervaren bloggers en/of instagrammers. De content die ze op hun social media posten is gevarieerd en van goede kwaliteit.
Telkens ze op een plaats verblijven, maken de ambassadeurs een Instagram-reel (video van 15, 30 of 60 sec.) of Instagram-carrousel (foto's achter elkaar). Tijdens elke trip posten ze ook gemiddeld 15 stories op hun newsfeed. Ze posten deze stories:
- vóór het bezoek, om hun komende fantastische verblijf aan te kondigen;
- tijdens het verblijf, om de beste indrukken te delen;
- na het weekend, om terug te blikken op de hoogtepunten.
Voor Silent Jill, die een YouTubekanaal heeft, koos men een vlog-format in plaats van een Instagram-reel.
De resultaten
Een rapport met het totaal aantal geregistreerde views is op dit ogenblik nog in de maak en zal beschikbaar zijn na afloop van de actie.
Op 4 september 2023, halverwege de campagne, hebben de berichten van de influencer al een bereik van 3.400 bereikt en 200 content shares gegenereerd.
Besluit
De ‘VISITWallonia’-case is een voorbeeld van RMB's ambities op het gebied van EXPLORATIE en INNOVATIE, twee van de drie strategische pijlers van de regie.
Om aan de behoeften van de adverteerders te voldoen, is het soms nodig van de zogenaamde 'klassieke' media af te stappen en te werken met kanalen die het mogelijk maken om via storytelling het aanbod gunstiger in de kijker te zetten.
De ‘VISITWallonia’-case toont ook aan hoe content creation de mogelijkheid biedt om duidelijk geïdentificeerde doelgroepen aan te spreken, door te focussen op hun interessegebied.
Last but not least haalt de ‘VISITWallonia’-case zijn kracht zowel uit het gekozen communicatiekanaal als uit de gebruikte 'people marketing'-strategie. Niet alleen is Instagram bijna alomtegenwoordig op smartphones, maar de influencers die een gegronde band met Wallonië presenteren en verdedigen, zijn ook stuk voor stuk celebrities op hun gebied.
RMB. Move ahead.
Meer info over deze case? Aarzel niet contact op te nemen met:
- Pierre-Stéphane Durieux, Account Manager van de BU Direct bij RMB: p.durieux@rmb.be
- Céline Hoebregts, Content & Creativity Manager bij RMB (F.L.A.S.H.): c.hoebregts@rmb.be
- Simone Mitoko, SLICE Coordinator bij RMB: s.mitoko@rmb.be