2e editie van Blue Screen
Het tweede Blue Screen dat in september op La Une werd uitgezonden oogstte succes
Na een geslaagde eerste editie in maart, pakte RMB in september opnieuw uit met een ‘Blue Screen’. In dit reclameblok op La Une, dat meer zichtbaarheid biedt aan organisaties en producten die voldoen aan strenge duurzaamheidscriteria, verschenen twee nieuwe adverteerders: ONE en GALLER. Zij geven elk hun getuigenis over de relevantie en het belang van dit initiatief dat RMB lanceerde als onderdeel van zijn 'duurzaamheidsproject'.
Blue Screen is een reclameblok dat organisaties en producten promoot die voldoen aan strenge duurzaamheidscriteria. Dit nieuwe commerciële product, gelanceerd in maart 2023, vloeit voort uit wat RMB (en de RTBF) ambiëren: zich inzetten als belangrijke promotor van ecologische verantwoordelijkheid in ons reclame-ecosysteem.
Blue Screen biedt verschillende troeven:
- Het reclameblok verschijnt een volledige week op La Une, drie keer per dag, op momenten met een hoge kijkdichtheid: vlak voor het tv-journaal (JT) van 13u00 en 19u30, en tussen het journaal (JT) van 19u30 en het weerbericht (météo).
- Het reclameblok begint met een specifieke jingle en heeft een speciale aankleding om de aandacht van de kijker te trekken en de adverteerders in het blok optimale zichtbaarheid te geven. Er wordt duidelijk vermeld dat het reclameblok bestemd is om organisaties en producten die voldoen aan duurzaamheidscriteria te promoten.
- Om adverteerders te adviseren, stelde RMB een toelatings- of geschiktheidscharter op, gebaseerd op een reeks sectorspecifieke criteria en de meest betrouwbare tot nu toe bestaande labels. Enkel advertenties die voldoen aan de criteria in het charter komen in aanmerking voor het Blue Screen-reclameblok. Het charter kunt u hier raadplegen.
De 2e editie van het Blue Screen was geprogrammeerd van 25 september tot 1 oktober 2023. Twee nieuwe adverteerders besloten via dit bevoorrecht blok te communiceren: ONE (Office de la Naissance et de l'Enfance - Franstalige tegenhanger van Kind&Gezin) voor zijn website ‘myone.be’ en chocolademerk GALLER. Beide adverteerders getuigen over hun interesse in deze commerciële mogelijkheid, die perfect aansluit bij de positionering van hun bedrijf:
Vanessa Fernandes, Brand & Community Coordinator bij Galler benadrukt de toegang tot het medium televisie voor KMO's die zich inzetten voor de duurzaamheidstransitie:
"In 2020 maakte chocoladeproducent Galler er een bestaansgrond en missie van om mee te bouwen aan een eerlijke en duurzame wereld. We zijn dan ook sterke verbintenissen aangegaan: onze cacao is voor 100%, we voeren projecten uit met onze partner-coöperatieve in Ivoorkust om de levensomstandigheden van cacaoboeren en hun gezinnen te verbeteren, we hebben onze ecologische voetafdruk al met 18% verkleind, … Dankzij het Blue Screen-initiatief krijgen KMO's zoals Galler de kans om hun engagementen en producten in de spotlights te zetten op tv-momenten met groot bereik, in een reclameomgeving die hun inzet en concrete acties nog benadrukt".
In het ONE (Franstalige tegenhanger van Kind&Gezin) zet de cel 'milieuraadgeving' zich actief in om duurzame ontwikkeling over de hele lijn te ondersteunen: in de ONE in het algemeen, in de opvangstructuren voor het jonge kind, in de crèches en bij de onthaalmoeders. In het beheerscontract dat het ONE moet volgen, zijn ook concrete acties opgenomen om het publiek te sensibiliseren rond ecoverantwoordelijkheid. Voor de adverteerder was een Blue Screen-campagne dan ook volkomen logisch om het duurzaamheidsimago van de organisatie nog te versterken.
Om af te ronden noteren we nog de uitstekende kijkcijfers van het Blue Screen tussen 25/09 en 01/10 (bron: Audimetrie CIM Zuiden):
Interesse om erbij te zijn bij de volgende Blue Screen-editie? Aarzel niet uw gebruikelijke contactpersoon te bellen of te mailen naar sales@rmb.be.