Keytrade Bank: goed advies!
Keytrade Bank tackelt ‘Flutadvies' op aanbeveling van de RMB's FLASH & SLICE-teams
Keytrade Bank wil bekender worden bij jongeren en hen bewijzen dat ze voor al hun geldzaken op de bank kunnen vertrouwen. Op sociale media komen ze echter in aanraking met heel wat ongeschikt en zelfs absurd advies. Dit verkeerde advies tackelen en de juiste weg tonen, dat is de strategie die RMB aan Keytrade Bank adviseert te volgen. Hoe? Via een creatieve digitale campagne die ontworpen wordt in de SLICE-studio's en waarin een bekende figuur uit de Belgische comedyscene centraal staat.
De 'Flutadvies'-case van Keytrade Bank heeft zijn succes te danken aan de kracht van een concept dat volledig past bij de doelgroep van de adverteerder, maar ook aan de pre-lancering en de 'verpakking' van de campagne die de sensibilisering van het publiek hebben versneld.
De adverteerder en zijn sector
Keytrade Bank, een in België gevestigde financiële dienstverlener met ruim 25 jaar ervaring in digitaal bankieren.
Doelstelling van de campagne
Wanneer jongeren de volwassen leeftijd bereiken en een bank nodig hebben, worden ze meestal klant bij de bank van hun ouders, zonder echt te weten of die helemaal aan hun behoeften zal voldoen. De jongvolwassenen doen dit gemakshalve, omdat ze te weinig informatie of kennis hebben, of omdat ze slechts een beperkte belangstelling hebben voor geldzaken en financiële diensten.
Daarom wil Keytrade Bank zich beter bekendmaken bij jongeren. En tegelijk zich bij hen positioneren als een bank die jongeren begrijpt en die ze kunnen vertrouwen.
Doelgroep van de adverteerder
Jongere generaties van 18 tot 34 jaar.
Campagneperiode
Van september 2023 tot februari 2024.
Productie en uitzending van 12 video's, a rato van twee video's per maand (een in het Frans en een in het Nederlands).
Concept en strategie
Na het bijwonen van een UBA Master Class die RMB-experts gaven rond streaming, richtte Keytrade Bank zich spontaan tot onze regie om een creatief campagne-concept te bedenken.
Maar het was een brainstormsessie met het reclamebureau Mutant, de FLASH- & SLICE-teams van RMB en de accountmanager van Keytrade Bank, die uiteindelijk een zowel origineel als krachtig concept opleverde.
Nieuwsgierig maken!
Het basisconcept om Keytrade Bank bij jongeren bekender te maken als bank die bij hen past, bestaat erin de vele verkeerde financiële adviezen op internet en social media aan te pakken.
Audrey Feyants, Head of Communication bij Keytrade Bank : "Deze campagne moet jongeren bewustmaken van verkeerde advies, meer bepaald financieel advies, dat circuleert op sociale media. Met humor willen we hen waarschuwen om kritisch te blijven en officiële bronnen te raadplegen, vooral als het om geld gaat".
Deze tips, opgenomen op video met enorm veel humor, zijn tot het uiterste gedreven om de absurde kant ervan aan te tonen. De video's zijn echte sketches: zeer grappig, verrassend, gefilmd in 'chat'-modus en in jongerentaal. Ze trekken op confronterende wijze de aandacht, dankzij de directe stijl en de situatiehumor. Er wordt zoveel onzin in verteld, dat je niet anders kan dan erom lachen!
Keytrade Bank komt telkens aan het einde van de video aan het woord. De 'pointe' van de sketch is voorbehouden aan de adverteerder. Zijn boodschap is duidelijk: volg het advies dat zojuist werd gegeven niet op. Blijf daarentegen altijd kritisch en raadpleeg officiële bronnen als het om geld gaat.
De ‘Flutadvies'-campagne omvat 12 korte video's (zes in het Frans en zes in het Nederlands) die telkens een vraag of probleem aansnijden waarmee jongeren frequent te maken krijgen bij het beheren van hun geld of het gebruik van bankdiensten.
Bekende stand-upper
Om jongvolwassenen te bereiken en hen ervan bewust te maken hoe belangrijk het is om hun bronnen te checken en met de juiste mensen te spreken wanneer het over hun geld gaat, werkte Keytrade Bank - met de hulp van het RMB SLICE-team - samen met de bekende Belgische comédienne Serine Ayari,
Serine Ayari is een meertalige Belgische comédienne, actrice en presentatrice die bekend staat voor haar legendarische openhartigheid. Als stand-up artieste en bekende figuur op de Belgische podia, de Vlaamse tv- en Waalse radiozenders (o.a. als vaste rubriekgast in de ochtendshow van Tipik) is Serine te zien in heel wat shows of op humorfestivals in België en het buitenland. Ze treedt ook op in verschillende comedy clubs. In de 'Flutadvies'-video's vertolkt ze de rol van 'foute' raadgever met glans.
De videocampagne verschijnt in de SoMe posts op het Instagram-account van Serine (ruim 37.000 followers). De video's worden ook gedeeld op de Instagram- en TikTok-accounts én op de website van Keytrade Bank.
‘Flutadvies’ of 'Conseils à 2 balles'
Serine Ayari, geboren in Brussel, groeide op in Vlaanderen in een Franstalig gezin van Tunesische afkomst. Haar stand-upshows geeft ze zowel in het Frans als in het Nederlands en zelfs in het Engels.
Het SLICE-team stelde adverteerder Keytrade Bank een samenwerking met Serine voor, om zo een nationale campagne op basis van eenzelfde rode draad te kunnen voeren, en zowel de jonge Nederlandstalige als Franstalige jongeren te bereiken. Er verschijnen 12 video's - zes in het Nederlands (Flutadvies) en zes in het Frans (Conseils à 2 balles) - op het Instagram-account van Serine, a rato van twee video's per maand (één in elke taal).
The place to be!
Om de digitale campagne extra weerklank te geven, organiseerden de teams die verantwoordelijk waren voor het project tijdens de lancering van de actie op 8 en 11 september 2023 twee stand-upshows in de Kings Comedy Club in Brussel. De show van 8 september vond plaats in het Frans, die van 11 september in het Nederlands.
Bij elke show nodigde Serine Ayari, comedian-partner van de Keytrade Bank-campagne, andere stand-uppers uit om samen met haar te lachen om het 'flutadvies', zowel financieel als ander advies overigens.
Adverteerder Keytrade Bank stond vermeld op de affiches van de show en genoot zichtbaarheid in de venue (beach flags, wall of fame, enzovoort).
Humor zette de toon en palmde zelfs de toiletten van de Kings of Comedy Club in: het publiek werd er verrast met toiletpapier dat bedrukt was met 'flutadvies'. Wie de QR-code op het toiletpapier scande, kwam terecht op de Keytrade Bank-website waar meer informatie over de campagne te vinden was.
De Kings of Comedy Club (KOCC) profileerde zich als de ideale springplank voor de lancering van de Keytrade Bank-campagne. Dit Brusselse podium voor comedians, gebaseerd op het concept van de New Yorkse comedyclubs, is de nieuwe place-to-be voor zowel comedyliefhebbers als jongere generaties die er graag met vrienden samenkomen voor een goed glas en een gezellige babbel. Een unieke plek die bevorderlijk is voor leuke contacten, een opgewekte stemming en dus ook de ontvankelijkheid van het publiek.
Teasing op maat
Voor de twee shows in de Kings of Comedy Club, lanceerde Serine Ayari een wedstrijd via een set van drie stories op Instagram, om zo haar community te teasen en haar followers de kans te geven tickets te winnen voor de shows.
De wedstrijd, een echte instap naar de Keytrade Bank-campagne en gekoppeld aan de stories (via hashtag en vermelding van het account), bestond uit het delen van het slechtste advies ooit gekregen van iemand uit je directe omgeving (familie, vriend, kennis…). Hij werd georganiseerd in twee talen (Frans en Nederlands) en de winnaars werden door loting bepaald.
Serine produceerde na elke show ook nog een set van drie extra stories om een fragment van de show te delen.
Resultaten
Een resultatenrapport met alle geregistreerde views is momenteel in de maak en zal beschikbaar zijn na afloop van de actie.
De eerste 4 capsules in september/oktober hebben al een bereik van 125.920 bereikt en 59.330 videoweergaven gegenereerd.
Besluit
De Flutadvies'-case is een goed voorbeeld van een campagne waarin RMB met succes de waarden EXPLORATIE en INNOVATIE, twee van de drie belangrijkste strategische pijlers van de regie, aan bod te laten komen.
Deze case toont aan hoe een adverteerder zich dankzij content creation kan onderscheiden door 'anders' te communiceren, én bovendien een doelgroep effectief aan te spreken in de toepassende taal.
Content creation maakt het overigens mogelijk om 'controle te krijgen' op alle aspecten van de campagne: de boodschap, de tone of voice, het format, het verspreidingskanaal, enzovoort.
De Keytrade Bank-campagne activeert de juiste hefbomen en haalt haar intensiteit uit de interesses van jongeren: video, social media, humor, enzovoort. De case ontleent zijn kracht zowel aan het gekozen format en communicatiekanaal als aan de toegepaste influencer marketing strategy. Dankzij de samenwerking met een bekende artiest, die gebriefd werd door de creatieve teams van RMB, slaagden we erin topcontent te produceren en te verspreiden.
De 'Flutadvies'-case onderscheidt zich verder ook nog door zijn nationale dimensie. De adverteerder richtte zich op precies dezelfde manier, met dezelfde power en dezelfde originaliteit tot zowel Franstalige als Nederlandstalige jongeren.
RMB. Move ahead.
Meer info over deze case? Aarzel niet contact op te nemen met:
- Nathalie Van Helshoecht, Account Manager bij RMB: n.vanhelshoecht@rmb.be
- Mathilde Van Parys, Content & Creativity Manager bij RMB (F.L.A.S.H.): m.vanparys@rmb.be
- Simone Mitoko, SLICE Coordinator bij RMB: s.mitoko@rmb.be