RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

30.05.2024

SLICE en VISA gaan voor goud

SLICE & Publicis bundelen hun krachten in een innovatieve campagne voor VISA

SLICE en VISA gaan voor goud

VISA, officiële partner van de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024, wil zijn klanten een onvergetelijke ervaring bieden. Als onderdeel van deze verbintenis lanceert de adverteerder een exclusieve wedstrijd voor Visa-kaarthouders. De deelnemers worden uitgenodigd zich in te schrijven en hun aankopen te betalen met hun kaart. Bij elk transactie kunnen ze een ticket voor de Olympische Spelen van Parijs winnen. Dit initiatief biedt Visa-klanten een unieke kans om deel te nemen aan deze mondiale viering van de sport. SLICE, het content agency, werkte samen met content creators om videospots te produceren die de Visa-actie in de kijker zetten.

 

Voor de recente campagne "Betaal met Visa, en maak kans om te winnen" leidde SLICE - met de hulp van het reclamebureau Publicis - de content creation voor Visa in goede banen. Het resultaat? Zeer creatieve reclamespots, voornamelijk gemaakt met Slicers. Deze content creators die exclusief voor SLICE werken, worden erkend voor hun talent en vaardigheid om uiterst betrokken doelgroepen aan te trekken. Zij gaven de campagne een unieke dimensie. De geproduceerde commercials zijn niet enkel het grote scherm waardig, ze volgen ook nauwgezet de codes van de social media TikTok en Instagram, zodat VISA kan rekenen op doeltreffende en authentieke zichtbaarheid.

 

De adverteerder en zijn sector

 

VISA, bankkaart voor aankopen online en in de winkel, in België en in het buitenland.

 

Doelstelling van de campagne 

 

Visa wil kaarthouders de mogelijkheid geven om naar de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024 te gaan.

 

Centraal staat een wedstrijd: houders van bankkaarten met het Visa-betalingssysteem worden uitgenodigd om een inschrijvingsformulier op de website van het merk in te vullen. Eenmaal ingeschreven maakt de kaarthouder bij elke betaling met zijn geregistreerde Visa-kaart kans op een lot voor een duoticket voor de Olympische en Paralympische Spelen 2024 in Parijs. De boodschap is duidelijk: "Betaal met Visa en ga naar de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024!"  

 

De actie loopt acht weken: elke week slepen 14 winnaars - op basis van de betalingen met Visa - via loting een duoticket voor de Olympische Spelen in Parijs in de wacht. In totaal mogen 112 klanten gratis en onder begeleiding naar de Olympische Spelen van Parijs 2024 dankzij Visa!

 

Voor Visa bestaat de uitdaging er vooral in zijn klanten zover te krijgen dat ze zich op de site registreren en instemmen met deelname aan een wedstrijd waarbij bankgegevens worden gebruikt.

 

Hoewel de communicatiecampagne traditionele media inzet om het hele klantenbestand te bereiken, is Visa op zoek naar een ad-hocoplossing om effectief de jongeren te bereiken en hun betrokkenheid te stimuleren.

 

Doelgroep van de adverteerder

 

De 18-54-jarigen vormen de algemene doelgroep van Visa. Deze actie richt zich specifiek tot de subgroep van de 18-34-jarigen, met bijzondere focus op Gen Z.

 

Campagneperiode

 

Van 15 januari tot 10 maart 2024 (8 weken)

 

Concept en strategie

 

Om te beantwoorden aan de briefing van de adverteerder en zijn bureau Publicis, was het voor het SLICE-team, begeleid door het salesteam van RMB, evident te opteren voor de creatie van aangepaste content die verspreid werd via specifieke kanalen.

 

1. Grootschalige productie

 

Om jongeren te inspireren om hun uitgaven met hun krediet- of debetkaart te betalen en hen aan te moedigen om deel te nemen aan de Visa-wedstrijd, creëerde SLICE speciaal aangepaste spots voor de sociale media, opgebouwd rond twee verschillende thema's:

 

  • Het eerste thema, door de teams ‘Sales Daydreaming’ genoemd, werd uitgewerkt in twee videoversies. De eerste versie was voor Instagram en toont drie content creators die dromen van het spektakel dat ze zouden kunnen bijwonen op de Olympische Spelen van Parijs 2024, terwijl ze in werkelijkheid verveeld staan aan te schuiven aan de kassa van een winkel waar ze net een paar kledingstukken gekocht hebben. De tweede versie werd speciaal gemaakt voor TikTok, met naleving van de eigen codes van het netwerk. Die volgt twee Slicers in een waanzinnige sprint door de gangpaden van een grote modewinkel, allebei vastbesloten om als eerste bij de kassa aan te komen om met hun Visa-kaart te betalen.

 

  • Het tweede momentum dat ‘Abroad - More than happy to pay’ als titel meekreeg, bestaat uit een soortgelijke video voor Instagram en TikTok. Er wordt een groep jonge mensen gefilmd die er net een gezellig etentje opzitten hebben en die ruzie beginnen te maken als er betaald moet worden: ze willen immers elk de rekening betalen met hun bankkaart die gebruikmaakt van het Visa-netwerk, om meer kans te maken op een ticket voor de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024.

 

De spots die aanzienlijke middelen vergden (rekrutering van figuranten, zoeken naar geschikte locaties, creatie van de juiste sfeer, inrichting, enzovoort) werden op briljante wijze geproducet door Chill Production, professionele videospecialisten met wie SLICE regelmatig samenwerkt.

 

 

2. 'Engagerende' ambassadeurs

 

De hoofdrolspelers in de video's zijn content creators die SLICE zorgvuldig selecteerde op basis van hun aantal volgers en de interactie die door hun posts op de sociale media worden gegenereerd. Aangezien het de bedoeling was om Visa's jongere klanten naar de website van de adverteer te leiden, was het cruciaal om samen te werken met influencers die een bovengemiddelde engagement rate genereren.

 

De Olympische wedstrijdvideo's van Visa werden uitgezonden op de Instagram- en TikTok-accounts van diezelfde 'ambassadeurs'.

 

SLICE stelde Visa ook in staat om een nationale campagne te voeren, waarbij werd samengewerkt met zowel Franstalige als Nederlandstalige influencers.

 

3. Doeltreffende promo

 

De spots zijn zo innovatief en boeiend dat ze ieders aandacht tot het einde toe vasthouden. Hun doel is om de belangstelling en nieuwsgierigheid te wekken van Visa-klanten van alle leeftijden, met bijzondere focus op Gen Z (op dezelfde golflengte als de influencer community). Wat de stories betreft, die informatiever en strategischer zijn, deze completeren en versterken de videocampagne voor een divers publiek.

 

De spots zijn zeer creatief en aantrekkelijk, waardoor kijkers ze willen uitkijken: zo kunnen ze de interesse en nieuwsgierigheid van de jonge Visa-klanten wekken. De stories, die meer informatief en tactisch zijn, vervolledigen en versterken de videocampagne.

 

Om de 2e fase van de campagne een boost te geven, heeft Publicis ook een betaalde campagne op TikTok gepland.

 

4. Campagne volgens de regels

 

De OS-campagne van Visa op de sociale media is een straf staaltje van maatwerk en vakmanschap dat alleen mogelijk was dankzij de uitstekende samenwerking tussen alle betrokken partijen (Visa, Publicis, SLICE, Chill Production, enzovoort).

 

De wedstrijd, spots en andere publicaties moesten gerealiseerd worden conform de bankwetten en GDPR-voorschriften. Al het materiaal moest worden gevalideerd door het Internationaal Olympisch Comité en het BOIC, wat soms bepaalde aanpassingen vereiste.

 

Resultaten

 

 

Alles bij elkaar (Instagram en TikTok, FR en NL, gratis verspreiding en betaalde campagne, enzovoort) genereerden de Olympische video's van Visa samen ruim 21 miljoen impressies! Een uitzonderlijk resultaat!

 

De engagement rates zijn over het algemeen ook erg goed, soms hoger dan verwacht via bepaalde influencers en iets minder uitgesproken via andere.

 

Besluit

 

Deze Visa-case toont hoe een adverteerder dankzij content creation op effectieve manier een doelgroep, welke dan ook, kan bereiken als hij de aangepaste taal(codes) gebruikt.

 

De case bewijst ook dat content creation, hoewel het een complex gegeven kan zijn, kan beantwoorden aan meerdere vereisten.

 

Kortom, de Visa-case onderscheidt zich door zijn nationale dimensie, waarbij de adverteerder met dezelfde doeltreffendheid zowel jonge Franstaligen als jonge Nederlandstaligen aanspreekt.

 

 

 

Klant: VISA

Marketing Lead Belgium & Luxembourg: Jean Robert

Brand Marketing Media and Content Manager: Fouad Hachani

 

Media Agency: PUBLICIS GROUPE BELGIUM

Client Lead: Capucine Colas

Media Account Director: Nesrine Bencer

Media Account Executive: Miriam Mkoumou

 

Content Agency SLICE & RMB

Account Manager - RMB: Joëlle Broothaerts j.broothaerts@rmb.be 

Creative Strategist - SLIC : Jonathan Cerneels j.cerneels@rmb.be   

Content & Creativity Support - RMB: Maissa Mzouki, m.mzouki@rmb.be

SLICE Coordinator: Simone Mitoko s.mitoko@rmb.be

 

Production Company: Chill production