RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

07.06.2024

RMB + SLICE = 3 AMMA's!

Op 6 juni sleepten RMB en Slice op de AMMA 2024 Ceremony drie awards in de wacht

RMB + SLICE = 3 AMMA's!

Drie nominaties omgezet in drie awards! Op 6 juni namen RMB en Slice tijdens de AMMA 2024 Ceremony drie prestigieuze prijzen in ontvangst. Als beloning voor het uitrollen van verschillende duurzaamheidsinitiatieven in 2023, behaalt RMB GOLD in de categorie ‘Media Sustainable Development Award’. Samen met Var wint RMB ook een SILVER award in de categorie ‘Media Research of the Year’. En Slice, het content agency verbonden aan RMB, sleept een GOLD in de wacht voor ‘Best Use of Native & Content’.

  

In deze editie 2024 selecteerde de AMMA-jury drie dossiers van RMB en Slice om ze op te nemen in de lijst van finalisten. En tijdens de AMMA Ceremony op 6 juni vielen alle drie de projecten in de prijzen. Elk van de drie genomineerde dossiers won een award!

  

  • GOLD in de categorie ‘Media Sustainable Development Award’ 

    Een indrukwekkende overwinning na RMB's SILVER award in 2023!

 

  • SILVER in de categorie ‘Media Research of the Year’

    Een case gedeeld met de Var voor de ‘North-South Credibility Study’

 

  • GOLD in de categorie ‘Best Use of Native & Content’

    Een onderscheiding die het succes bekroont van het 'content agency' dat amper een jaar bestaat!

 

Deze drie onderscheidingen zijn een beloning voor het zowel grondige als gedurfde werk dat onze teams in 2023 hebben geleverd.

 

GOLD - ‘Media Sustainable Development Award’

 

De AMMA-categorie ‘Media Sustainable Development Award’ maakte zijn debuut in 2023. En al meteen behaalde RMB een SILVER award voor zijn nieuwe positionering als regie die vastberaden de markt wil helpen evolueren naar een meer verantwoord reclame-ecosysteem.

  

Nadat RMB volgens de OEF-methode (Organisation Environmental Footprint) zijn ecologische voetafdruk liet meten voor de drie scopes van zijn bedrijfsactiviteit, lanceerde de regie in het afgelopen jaar zowel intern als extern een reeks concrete acties. Het doel? Een van de drijvende krachten zijn achter de 'reclametransitie' en het vooruitzicht op een soberdere en eerlijkere wereld aantrekkelijk maken. In 2023 slaagde RMB er met name in om het thema duurzaamheid centraal te plaatsen in RMB's commerciële acties.

 

Enkele van de belangrijkste initiatieven van 2023 voor adverteerders en andere spelers op de reclamemarkt zijn:

  • de workshops 'Fresque de la Publicité' (Reclamefresco) om zoveel mogelijk deelnemers inzicht te geven in de impact van de reclame op de klimaatverandering;
  • de strijd tegen greenwashing op de media in portefeuille (bij een vermoeden van greenwashing in een commercial, nog voor die wordt uitgezonden, de JEP inschakelen voor een raadgevend advies);
  • het opstellen van een toelatings- of geschiktheidscharter om te bepalen of een product of een organisatie als betrouwbaar mag beschouwd worden op het vlak van ecologische verantwoordelijkheid;
  • het 'Blue Screen', een nieuw tv-reclameblok op La Une dat eco-friendly adverteerders, producten en diensten meer zichtbaarheid biedt;
  • de 'Blue Pitch Day', een ontmoeting tussen bedenkers van contentprojecten die duurzaam gedrag moeten bevorderen en adverteerders die waarde hechten aan hun rol en impact op de samenleving;
  • het 'Blue Upstarter'-aanbod, gelanceerd met Upcut, speciaal voor duurzaamheidsgerichte adverteerders die over weinig middelen beschikken om zich bekend te maken;
  • de diverse samenwerkingen met geëngageerde partners of de ondersteuning van duurzaamheidsprojecten (CommToZero, Neo&Nea, Balnz, Funds for Good, enzovoort);
  • het delen van de duurzaamheidsvisie van RMB met de buitenwereld (Green Management School camput Brussel, IHECS, Orbit by PUB, BAM Marketing Congress, EGTA, The Shift , NOW Ecosystem, Belgian CSR Directors Council, enzovoort).

 

RMB publiceerde een eerste impactrapport voor 2023. Om deze stand van zaken zo duidelijk mogelijk te maken, werden de RMB-acties geordend volgens een gemeenschappelijke, universele noemer: de 17 Sustainable Development Goals (SDG) van de VN.  (lees: Eerste impactrapport van RMB)

 

SILVER - ‘Media Research of the Year’

 

Geboeid door de resultaten van de impactstudie die Var met Bubka in 2022 uitvoerden over de geloofwaardigheid van VRT-radiocampagnes rond de SDG (Sustainable Development Goals), besloot RMB een soortgelijk onderzoek met Bubka en UGent uit te voeren over radiocampagnes die via de media van de regie werden uitgezonden (RTBF, NRJ en LN RADIO). RMB werkte ook samen met Var om dimensies toe te voegen die het mogelijk maakten de analyse uit te breiden op nationaal niveau en vergelijkingen tussen het Noorden en het Zuiden te maken. 

 

Deze samenwerking tussen RMB en Var resulteerde in de gemeenschappelijke ‘North-South Credibility Study’. Die leverde ongekende en verhelderende learnings op voor de adverteerders en hun reclamebureaus. Zij kunnen zich voortaan op de resultaten baseren om de duurzaamheidsspots effectiever te maken.

 

Uit de resultaten blijkt, in een notendop, dat zowel in het Noorden als in het Zuiden het aandeel van de duurzaamheidscampagnes die als geloofwaardig worden beschouwd, nog vrij laag blijft. De bevindingen tonen ook aan dat de culturele verschillen tussen het Noorden en het Zuiden de geloofwaardigheid van de spots in beide landsgedeelten beïnvloeden, en dat deze perceptie varieert naargelang het soort campagne (al dan niet commercieel) en de sector van de adverteerder.

 

GOLD - ‘Best Use of Native & Content’

 

Slice, het 'content agency' dat is ontstaan uit RMB's visie op innovatie en exploratie, vierde begin 2024 zijn eerste verjaardag. Het duurde maar enkele maanden voordat het team al een aantal AMMA-waardige acties uitrolde!

 

In de categorie ‘Best Use of Native & Content’ was het namelijk de 'Flutadvies-campagne van 'Keytrade Bank' die de GOLD award in de wacht sleepte.

 

Keytrade Bank wil bekender worden bij de jongeren en hen bewijzen dat ze voor al hun geldzaken op de bank kunnen vertrouwen. Op internet en sociale media komen ze echter in aanraking met heel wat onjuist en zelfs absurd financieel advies. Dit verkeerde advies tackelen en de juiste weg tonen, dat is de strategie die Slice volgde. Hoe? Via een creatieve digitale campagne waarin Serine Ayari - een bekende figuur uit de Belgische comedyscene- centraal stond: Serine Ayari.

 

De brand content nam vaste vorm aan in een aantal videoclips die perfect passen op internet en de sociale media en grote gelijkenis vertonen met de content die op deze kanalen te vinden is. De gedeelde tips of adviezen zijn opgenomen met een flinke portie humor en worden op de pits gedreven om de absurde kant ervan aan te tonen. De video's zijn echte sketches: verrassend, gefilmd in 'chat'-modus en typische jongerentaal. Ze trekken op confronterende wijze de aandacht, dankzij de directe stijl en de situatiehumor.

 

Om de digitale campagne extra weerklank te geven, organiseerden de teams die verantwoordelijk waren voor het project, tijdens de lancering van de actie twee stand-upshows in de Kings of Comedy Club in Brussel (in het Frans en het Nederlands). Bij elke show nodigde Serine Ayari, comedian-partner van de campagne, andere stand-uppers uit om samen met haar te lachen om het 'Flutadvies'. Adverteerder Keytrade Bank stond vermeld op de affiches van de show en genoot zichtbaarheid in de venue (beach flags, wall of fame, toiletpapier, enzovoort).

 

Zowel de views van de video's als de impressies gegenereerd door de stories die Serine voor/na de Kings of Comedy Club behaalden indrukwekkende scores.

 

De case ‘Keytrade Bank - Flutadvies’ toont aan hoe een adverteerder zich dankzij ‘native content’ kan onderscheiden door 'anders' te communiceren, maar ook door een doelgroep effectief aan te spreken in zijn eigen, toepasselijke taal. Content creation maakt het mogelijk om 'controle te krijgen' op alle aspecten van de campagne: de boodschap, de tone of voice, het format, het verspreidingskanaal, enzovoort (lees: Keytrade Bank: goed advies! - Creative Corner - RMB).

 

Dank aan alle juryleden van de AMMA 2024

om de expertise van RMB en Slice te lauweren.