Content boomt
Meer kansen voor merken
In de zesde aflevering van de Think Ahead-podcast verwelkomt Yassine Majid, Branding Coordinator bij RMB, Dimitri Lemmens, Head of Content & Creativity bij RMB. Samen bespreken ze de centrale rol van content in de huidige marketingstrategieën. Met de explosieve toename van sociale platforms en content creators, moeten de merken zich aanpassen om op doeltreffende manier de aandacht van de consumenten te trekken. Maar wat zijn de meest effectieve strategieën om in een verzadigd landschap op te vallen, en hoe kunnen merken creativiteit inzetten om hun publiek blijvend te binden?
Ontdek de antwoorden op deze vragen en nog veel meer door de podcast hieronder te beluisteren.
Dimitri verduidelijkt het begrip 'content': "Content is een boodschap die we willen overbrengen. Dan is er nog het medium, namelijk de manier waarop we deze boodschap willen overbrengen."
Tijdens hun gesprek onderscheiden onze twee experts drie fundamentele concepten rond content:
- Influencer-marketing die stoelt op opinieleiders die de boodschap van een merk overbrengen bij hun communities.
- Branded content die positieve waarden wil overbrengen via content die door de merken zelf is gemaakt.
- Social-media-marketing die bestaat uit het gebruikmaken van platforms om een merk of een bedrijf te promoten en met consumenten te communiceren.
Nu de context is bepaald, bekijken Dimitri en Yassine de kerncijfers van de consumptie van sociale media in België:
- 85 % van de Belgen maakt maandelijks gebruik van sociale media;
- 16-34-jarigen zijn het meest actief op deze platforms: 99% van hen is elke maand verbonden;
- YouTube is koploper bij de 16-34-jarigen met 87% maandelijks gebruik;
- Facebook blijft het favoriete medium van de 35-54-jarigen met 79 % maandbereik.
Bron: CIM, Establishment Survey 2024
Deze hoge consumptie bij de Belgische bevolking is een speelterrein voor merken die de consumenten zo dicht en effectief mogelijk willen bereiken. Elk platform kan, in verschillende mate, bijdragen tot het overbrengen van reclameboodschappen:
- TikTok heeft met 68% de hoogste 'positive influence rate' na de verspreiding van een boodschap door een merk.
- Facebook scoort het laagst met 50%.
Bron: Pulsar C2C, 2020
Merken beseffen dat de impact van platforms onmiskenbaar is. De wereldwijde reclame-uitgaven voor influencer marketing zijn gestegen van 1.7 miljard euro in 2016 naar 24 miljard euro in 2024.
Bron: Influencer Marketing Hub & Viral Nation, The State of Influencer Marketing, 2024.
In België vertegenwoordigen de influencer-marketinguitgaven minder dan 1% van de reclame-investeringen. Content kan bekendgemaakt worden door middel van lokale initiatieven zoals de NRJ Creators Night, een eerste evenement in zijn soort, dat op 17 september de beste (Franstalige) content creators bekroonde. Dimitri Lemmens licht toe: "Het was tijd dat er een belangrijk evenement kwam om de content creators in de spotlights te zetren".
Last but not least moet content flexibel zijn en afgestemd worden op elke platform. Of de boodschap nu wordt overgebracht op de sociale media, televisie of een evenement… ze moet coherent en verbindend blijven. Volgens Dimitri moet de boodschap aangepast zijn aan het medium en de doelgroep, om zo de ervaring die het merk aanbiedt, te verrijken.
Slice, het content agency verbonden aan RMB, wil impactvolle campagnes ontwikkelen, die afgestemd zijn op de verschillende communicatiekanalen. Dimitri Lemmens besluit: "Alles begint met content en wie de media meester is, kan zich goed positioneren en onderscheiden op de markt".
Get inspired by our expertise !
THINK AHEAD.