RMB reclameregie van LN24
In oktober kondigde de pers de lancering aan van LN24, een Franstalige 24/7-nieuwszender op tv en online. Inmiddels, twee maanden later, rondde de leiding van het nieuwe medium zopas een eerste voorbereidingsfase af met de keuze van hun commerciële vertegenwoordiger: na een gespreksronde met de regies, besloot het trio Condijts-Buxant-Portnoy de verkoop van LN24-reclameruimte toe te vertrouwen aan RMB.
Nog even meegeven dat LN24 (afkorting van 'les News 24') een gat in het Franstalige medialandschap wil dichten: dat van een permanent en doorlopend nieuwskanaal (24 uur per dag, 7 dagen per week). Dit nieuwe medium zal zowel op tv als online beschikbaar zijn. Het nieuws - over politieke, culturele, maatschappelijke en economische onderwerpen - wordt verspreid in en over het hele nationale grondgebied. De focus ligt op analyse, duiding en debatten. LN24 wordt een kwaliteitsvol medium dat zich richt tot een doelgroep uit de hogere sociale klassen.
De drijvende krachten achter het LN24-project zijn drie bekende namen in de Belgische mediagemeenschap. Joan Condijts ex-hoofdredacteur van l'Echo en Martin Buxant, politiek journalist bij deze krant, worden respectievelijk editorial director en hoofdredacteur van LN24. Boris Portnoy, serial entrepreneur en oprichter van Keynews TV, wordt CEO. De oprichters willen dat LN24 in de loop van 2019 in de ether gaat.
Om het initiatief op te starten werd 4,5 miljoen euro vergaard: naast de initiatiefnemers die zelf kapitaal inbrachten, investeerden ook vier bekende namen in het project, namelijk Belfius Verzekeringen, de Belgische bouwgroep Besix, Gilles Daoust (CEO van het gelijknamige uitzendbedrijf) en ICE Patrimonial, beheersmaatschappij van Jean-Pierre Lutgen, oprichter van Ice Watch. Alle aandeelhouders voelden zich aangetrokken tot het ondernemend karakter van het project.
Reclame vormt het grootste deel van de LN24-inkomsten. Nadat ze verschillende regies hebben ontmoet, besloten de oprichters van LN24 de commercialisering van de zender toe te vertrouwen aan RMB. De regie zal meer bepaald instaan voor de commercialisering van de reclameblokken, tv-sponsoring en het video onlineaanbod.
Boris Portnoy, CEO van LN24, licht deze beslissing toe: "Bij RMB vonden we professionals die de originaliteit en de essentie van het project LN24 hebben begrepen. Een project gebaseerd op kwaliteitsvol nieuws, een constructieve benadering van de feiten en compromisloze nauwkeurigheid in de verwerking van de informatie. De directie van RMB kon ons overtuigen door haar bereidheid naar ons te luisteren, haar innovatieve voorstellen en de diversiteit van de regieportefeuille."
Yves Gérard, CEO van RMB, vult aan: "We voelen ons vereerd met de keuze van LN24 en zullen er alles aan doen om aan de verwachtingen van de bestuurders te voldoen. Dit nieuwe 'premium' medium past perfect in de merkenportefeuille van RMB, en laat ons toe het Franstalige publiek te targeten met andere en complementaire content. Het professionalisme en de constructieve journalistieke aanpak van de oprichters van LN24 zullen van dit medium ongetwijfeld een belangrijke nieuwe speler maken in het zuiden van het land. We gaan er ook prat op dat we een van onze waarden delen met LN24, namelijk 'verovering', gekoppeld aan nieuwsgierigheid en ruimdenkendheid: ieder van ons wil verder gaan en meerwaarde toevoegen aan de content".
Hebt u nog vragen? Neem dan contact op met :
- Yves Gérard, CEO van RMB, via e-mail (y.gerard@rmb.be) of telefoon: 02/730.44.11
- Boris Portnoy, CEO van LN24, via e-mail (bportnoy@ln24.be)