Gaming is booming
RMB en Sparkers lanceren samen een barometer om de ontwikkeling te meten van gaming, een kanaal dat inmiddels is uitgegroeid tot een volwaardig medium. De eerste stap in deze samenwerking? Cijfers en metingen delen met de reclamemarkt, om de reikwijdte van dit nieuwe communicatiekanaal in de wereld en in België te vatten. Allemaal samengevat in een videopodcast om de essentie van een zeer uitgebreide studie te onthouden!
RMB en Sparkers, strategische partners
Videogames worden vandaag niet enkel door gamers geconsumeerd, ze zijn ook een zeer populaire vrijetijdsbesteding geworden voor talloze 'watchers'. Deze doelgroepuitbreiding opent voor marketing en reclame nieuwe mogelijkheden.
Daarom sloten RMB en Sparkers, leider in het segment van data-analyse voor de gamingmarkt, onlangs een strategisch partnerschap (lees ook het persbericht: RMB en Sparkers in Gaming- RMB).
Het sterproject van de samenwerking tussen RMB en Sparkers is de lancering van een driemaandelijkse barometer met belangrijke indicatoren om de groeiende impact van gaming te meten. Deze barometer, gebaseerd op een nauwkeurige datavergaring via declaratieve bronnen en realtime-metingen op Live Streaming- en VOD-platformen, zal adverteerders en bureaus inzicht verschaffen in de trends, profielen en praktijken van gamers wereldwijd.
Gaming, een succesverhaal
De 'Think ahead'-podcast hierboven is geïnspireerd op de eerste balans die RMB's MarCom-afdeling en Sparkers opmaakten. Dit overzicht boordevol insights en unieke gegevens, benadert gaming vanuit verschillende invalshoeken.
In de eerste plaats analyseert de studie het gaming-bedrijfsmodel. Hoe is de game-ervaring geëvolueerd? Hoe zijn de verschillende stakeholders (spelers, partners, platformen, media, enzovoort) toegenomen en welke rol spelen ze tot nog toe in de waardeketen? En vooral, hoe zijn de inkomsten die deze markt genereerde, geleidelijk gestegen?
Ten tweede maakt de studie een situatieschets van videogaming die, op het gebied van digitaal entertainment, wereldwijd de leidende sector blijkt te zijn. Hoeveel individuen telt de totale gamerspopulatie? Wat zijn de populairste segmenten, media en sites? Wat zijn de vooruitzichten voor de komende jaren?
Ten derde gaat het verslag in op de sterke opkomst van e-sport (elektronische sporten), die met officiële toernooien, professionele spelers en fan communities, de evolutie van gaming fors stimuleert. E-sport op hoog niveau wordt vaak gefinancierd door sponsors en de inkomsten uit streaming, die dikwijls reclame bevat.
Tot slot wordt in de studie uitgebreid ingegaan op de Belgische gamingmarkt die steeds meer liefhebbers aantrekt, ook al is die minder ontwikkeld dan de Duitse of de Franse.
Om maar een paar cijfers te onthouden …
Er valt veel te leren over de gamingmarkt. Dit nieuwe en alsmaar succesvollere medium stelt adverteerders nu in staat om hun doelgroepen, in het bijzonder de jongsten, doeltreffend te bereiken.
TOP Insights nationaal
Als u meer wilt weten over ons Gaming Barometer, neem dan contact op met: info@rmb.be
Klik op de onderstaande aanbieding voor meer informatie: