RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

14.11.2018

De nieuwe RTBF op de rails

Het nieuwe organisatiemodel van de RTBF ging in september effectief van start

De nieuwe RTBF op de rails

Het nieuwe organisatiemodel en de nieuwe strategie van de RTBF werden begin september geïmplementeerd. De tot nu toe 'mediagerichte' RTBF evolueert voortaan naar een 'publieksgerichte' structuur die steunt op drie pijlers of 'componenten'.

Het nieuwe organisatiemodel van de RTBF is een belangrijke stap in 'Horizon 2022', het strategische transformatieplan van de omroep. Het is het eindresultaat van een denkoefening die ruim een jaar geleden begon:

  • Eind 2017: validering van een nieuw bedrijfsmodel en introductie van de eerste functies van de nieuwe organisatie.
  • 1e semester 2018: implementering van het selectieproces en finetuning van de structuur.
  • Sept. 2018: de RTBF implementeert zijn nieuwe organigram.

 

Wat er verandert:

Einde van de piramidale structuur met mediazuilen die dateert uit een tijd waarin digitale technologie nog niet bestond!

Het RTBF-model was tot voor kort 'mediagericht' (radio-tv-digitaal) met een duidelijke scheiding tussen deze 'zuilen'. Het werd volledig herzien en evolueerde naar een lichtere, horizontalere en 'publieksgerichte' structuur. De RTBF wil zijn verschillende publieken begrijpen en hen aangepaste content bieden op de platformen die ze gebruiken. Deze aanpak vergt crossmediale content die niet beperkt blijft tot één enkel format!

 

Wat hetzelfde blijft:

Fundamenteel blijft de RTBF:

  • haar waarden durf, verbondenheid, diversiteit, transparantie en respect naleven;
  • inspelen op de behoeften van alle doelgroepen en zich meester maken van de nieuwe formats die populair zijn bij de jongeren;
  • voorrang geven aan de productie van Belgische content, om leider te worden op dit gebied.

 

3 pijlers:

De nieuwe RTBF-structuur is georganiseerd rond drie fundamentele componenten:

  • De "pôle Médias" staat in voor de verspreiding. Hij analyseert de behoeften van de mediaconsumenten, bepaalt de doelgroepen en beheert alle content-distributieplatforms:
    • samengesteld uit 5 afdelingen (radio, tv, websites, applicaties & players, sociale netwerken);
    • ontwikkelt en programmeert content en zendt die uit in de meest geschikte formats;
    • onder leiding van Xavier Huberland.

 

  • De "pôle Contenus" staat in voor de productie. Hij presenteert, creëert en produceert de content die door de pijler Media wordt bepaald:
    • samengesteld uit zes thema-units (cultuur/muziek, entertainment, fictie, info & sport, diensten aan het publiek, maatschappij/lifestyle/kennis);
    • crossmediale 360° benadering (de zes thema-units produceren content voor alle media en alle platformen);
    • ad interim management verzekerd door François Tron(oproep tot kandidaatstelling gepland voor de zomer van 2019).

 

  • De "Editions d'offres" staat centraal in het model en ressorteert onder de 'pôle Médias'. Deze component zorgt ervoor dat de uitzendingen geproduceerd door de 'pôle Contenus':
    • voldoen aan de behoeften en verwachtingen van de doelgroepen;
    • verschijnen op de juiste platformen, naargelang welke mediaconsumptie de doelgroepen verkiezen;
    • zich richten tot vier doelgroepen (zie verder: paragraaf 'Vier doelgroepen').

 

 

Een samenwerkingsstructuur:

De verschillende pijlers zijn niet 'hermetisch'. In het nieuwe model geldt immers het principe van grote samenwerking tussen alle pijlers en diensten. Zowel de processen als de werkruimten zijn ontworpen om transversaliteit en interactie tussen de teams te bevorderen.

 

Vier doelgroepen:

Au lancement de son nouveau modèle d’entreprise, la RTBF a identifié 4 publics-cibles sur base leur « relation au média ». Dépassant la logique purement générationnelle, deux de ces 4 approches sont liées aux motivations (les « Nous » et les « Affinitaires ») tandis que les deux autres sont davantage associées aux périodes de la vie (les « Jeunes Adultes » et les « Nouvelles Générations » ).

  1. De groep 'Nous': een transgenerationeel, familiaal publiek dat van ontspanning houdt, graag tot een groep behoort en wil 'samen zijn'. 

  2. De groep 'Affinitaires': een publiek dat een doel heeft, zijn passie wil bevredigen, zich wil verdiepen in een onderwerp en streeft naar individuele verrijking door te zoeken naar zin en betekenis.

  3. De groep 'Jeunes Adultes': een publiek dat grotendeels bestaat uit 25-40-jarigen die de technologische en maatschappelijke omwenteling onder controle hebben, het bedrijfsleven ingrijpend veranderen en de sociale codes veranderen.

  4. De groep 'Nouvelles Générations': een publiek dat voortdurend verandert, vanaf de kindertijd tot 18 jaar. Hoe ouder en actiever ze worden, hoe meer ze een hekel hebben aan 'niet-actieve momenten'.

 

Eenzelfde individu kan op verschillende momenten van zijn dag van de ene doelgroep naar de andere verschuiven. Elke doelgroep vertegenwoordigt een specifieke uitdaging op het vlak van productie en uitzending van mediacontent. RMB zal later de beschrijving van deze doelgroepen verder verduidelijken wat betreft mediaverwachtingen en consumptie van goederen en diensten.

 

Besluit:

RMB feliciteert zijn mediapartner die de verwachtingen van zijn kijkers, luisteraars en internetgebruikers omzet in een spitse strategie. Met de invoering van zijn nieuw model begint de RTBF aan een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis!

 

Klik hier  voor meer informatie over de personen aan het hoofd van de nieuwe diensten van de RTBF