RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

22.12.2022

RMB werkt samen met Glimpact

In het kader van zijn duurzaamheidsstrategie, werkt RMB samen met Glimpact

RMB werkt samen met Glimpact

Vanaf 2023 biedt RMB op de RTBF- en NRJ-zenders reclameblokken die als duurzaam worden gelabeld. Om haar aanpak te objectiveren, besloot onze regie de OEF- en PEF-meetmethodes te gebruiken die door de Europese commissie worden aanbevolen en samen te werken met Glimpact. Deze Franse onderneming wordt erkend als één van de weinige bedrijven die een diagnose van de ecologische voetafdruk van producten en organisaties conform de Europese richtlijnen uitvoert.

 

Op grond van zijn nieuwe positionering als verantwoordelijke speler op het gebied van reclame-ethiek, zal RMB vanaf 2023 op de RTBF- en NRJ-zenders reclameblokken aanbieden die als 'duurzaam' gelabeld worden. De doelstelling is om de meest milieuvriendelijke producten en diensten beter zichtbaar te maken bij de consument.

 

Om dit nieuwe aanbod te implementeren, zal RMB in zijn planningtools een nauwkeurige en betrouwbare milieu-impactscore inlassen voor organisaties, producten en diensten, om zo objectief te beoordelen of de adverteerders in aanmerking komen voor deze nieuwe reclameblokken. Het is in deze context dat RMB en zijn mediapartners besloten om de officiële aanbeveling van de Europese Commissie van 16 december 2021 te volgen, betreffende het meten van de ecologische voetafdruk van producten en organisaties volgens de PEF- (Product Environmental Footprint)- en de OEF- (Organisation Environmental Footprint)-methodes.

 

Het Franse bedrijf Glimpact werd, vanwege zijn expertise op het vlak van de door de Europese Commissie goedgekeurde PEF/OEF-methodes, door RMB geselecteerd als wetenschappelijke en technische waarborg voor de implementatie van het scoresysteem om te bepalen of adverteerders in aanmerking komen voor deze nieuwe duurzame reclameblokken.

 

Valérie Janssens, Director of Development van RMB: "Als reclameregie kunnen we in de waardeketen ageren om de meest ecologisch verantwoorde reclame aan te moedigen en ze meer zichtbaarheid te geven. Maar het is niet onze taak om te bepalen wie of wat duurzaam is. Om vooruit te komen, moeten we dus kunnen verwijzen naar beproefde wetenschappelijke methodes die rekening houden met de impact op het hele ecosysteem. De methodes die de Europese Commissie aanbeveelt, bieden het voordeel dat ze een norm promoten die een referentie kan worden voor iedereen. Glimpact geeft ons de wetenschappelijke en technische waarborg om deze methodes in te zetten als een onderdeel van onze commerciële activiteiten".

 

Ontdek het persbericht