RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

10.05.2023

Voetbalpodcast made in RMB

‘Nonantes Minutes’: RMB & Napoleon presenteren podcast helemaal bedacht door SLICE

Voetbalpodcast made in RMB

Napoleon Sports & Casino wilde zich op een innoverende en betrokken manier tot sportfans richten. RMB en zijn afdeling SLICE die aan een reeks specifieke podcasts rond de actualiteit van Belgisch voetbal werkten, stelden het idee voor aan de adverteerder. Die was er meteen weg van. Tot de sterke punten van het project dat ‘Nonante Minutes’ gedoopt werd, behoren de experts en presentatoren die vertrouwd zijn met streamingtechnieken, bekende gasten die hun meningen delen en de crossplatformuitzending via audio en video.

Heel trots zijn RMB en zijn SLICE-team dat in maart de deuren van zijn studio’s opende op dit project. Omdat ze vaststelde dat het format nog niet bestond op onze markt, werkte onze regie aan de creatie en de productie van een podcastreeks rond de actualiteit van Belgisch voetbal. Toen het project voorgesteld werd aan Napoleon Sports & Casino, overtuigde het de adverteerder meteen door zijn originaliteit en zijn vermogen in te spelen op de communicatiedoelstellingen van het bedrijf.

 

Het project dat ‘Nonante Minutes’ gedoopt werd, illustreert perfect de ambities van RMB inzake VERKENNING en INNOVATIE, twee van de drie voornaamste strategische pijlers van de regie.

  

 

De adverteerder en zijn sector

 

Napoleon Sports & Casino, online entertainmentbedrijf (games en sportweddenschappen)

 

Doelstelling van de campagne

 

Napoleon wil de Franstalige sportfans bereiken en laten meeleven. Via zijn communicatie wil de adverteerder ook de aandacht vestigen op de continue inspanningen van het bedrijf om op verantwoorde wijze een actieve rol te spelen in de Belgische samenleving.

 

Doelgroep van de adverteerder

 

Sportliefhebbers in het algemeen en voetbalfans in het bijzonder.

 

Campagneperiode

 

Van 25/04/2023 tot 06/06/2023 (een reeks van zeven wekelijkse podcasts)

 

Concept en strategie

 

Podcasts worden almaar belangrijker. Hun succes is te danken aan het feit dat ze het heel makkelijk maken om andere, originele en gepersonaliseerde content uit te zenden, maar ook aan hun eenvoudige consumptie. Gecombineerd met een verbindend thema als Belgisch voetbal kan dit format enkel beschouwd worden als een krachtige marketingtool. Aldus het vertrekpunt van het idee dat ontstond bij de FLASH- en SLICE-teams van RMB.

 

Omdat RMB de verwachtingen van de klant op het vlak van communicatie kende, stelde de regie de plannen voor ‘Nonante Minutes’ proactief voor aan Napoleon Sports. ‘Nonante Minutes’ is een reeks wekelijkse podcasts van anderhalf uur over de Belgische voetbalactualiteit.

 

De adverteerder beschouwde het als een kans om op een andere manier met zijn publiek te communiceren. Voor Napoleon Sports was dit project een manier om:

  • De naambekendheid van het merk te versterken door aantrekkelijke en informatieve content te versterken

  • Een sterker betrokken relatie met klanten te smeden dankzij relevante en interessante content

  • Een community te bouwen dankzij een regelmatige uitzending die zich richt tot een trouw publiek

  • De communicatiekanalen te diversifiëren met andere content dan die van de traditionele marketing

  • Eventueel nieuwe klanten te bereiken.

  

‘Nonante Minutes’ dat afgewerkt werd op basis van uitwisselingen tussen het salesteam van RMB, de FLASH- et SLICE-teams enerzijds en de mensen van Napoleon Sports anderzijds, levert bijzonder goed verpakte content die verschilt van wat de klassieke televisiemagazines te bieden hebben:

 

  • Elke week overloopt de podcast de Belgische voetbalactualiteit, met een overzicht van de overwinningen, nederlagen, verklaringen, carrièrewissels, enzovoort. In elke aflevering praten eregasten (spelers uit de eerste klasse of de nationale ploeg, andere Belgische sportpersoonlijkheden, enzovoort). Dat doen ze op een luchtige toon in een open sfeer van vertrouwen.

 

  • De hosts van topniveau – bekende namen op de sociale media en in de streamingwereld – maken van elke aflevering een uniek moment. Nesrine Jebali, sportjournaliste en social media creator, neemt de taak van gespecialiseerde moderator op zich. Lemed (Meidhi), streamer, YouTuber en Twitch-gamer, zorgt voor een humoristische noot.

 

 

De podcasts waarvan een video- en audioversie worden gemaakt, worden uitgezonden via meerdere digitale platformen. Alle afleveringen zijn te vinden:

 

  

Verder beschikt ‘Nonante Minutes’ ook over:

 

 

Hosts Nesrine en Lemed delen de podcasts ook via hun eigen sociale netwerken.

 

‘Nonante Minutes’ is een product dat helemaal gemaakt wordt door RMB. Het project werd integraal bedacht en gecoördineerd door het FLASH-team, het creatieve team van de regie. De nieuwe unit SLICE stond in voor de contacten met de content creators en realiseerde de podcasts in zijn spiksplinternieuwe studio’s, met inzet van de meest geavanceerde video- en audiotechnieken. Resultaat? Een upscale product dat opgenomen werd in een uitzonderlijk kader!

 

Resultaten

  

De resultaten voor alle 7 podcasts bereikten recordniveaus op alle platforms:

 

  • Op de speciale website: 23.648 gebruikers
  • Op Youtube: 725 abonnees, 458.300 unieke kijkers en 577.537 videoweergaven
  • Op Spotify en Deezer: 1.901 luisterbeurten
  • Op de Facebook-pagina: 195 volgers, 4.846 bezoeken en 449.917 impressies
  • Op het Instagram-account: 291 volgers, 3.797 bezoeken en 73.690 impressies.

 

Deze resultaten zijn des te opmerkelijker omdat de productnaam "Nonante Minutes" relatief nieuw was voor het doelpubliek.

 

Nog een punt van tevredenheid: de resultaten werden behaald binnen het budget, dankzij effectief kostenbeheer.

  

Besluit

 

Het gamma aan mogelijkheden voor adverteerders groeit en reikt steeds verder dan het traditionele media-aanbod, zoals blijkt uit de ‘Nonante Minutes’ case. RMB wil, met het FLASH-team en sinds kort ook met het SLICE-project, nieuwe wegen inslaan om merken te verbinden met al hun doelgroepen. Doelstelling is om voor de doelgroep aantrekkelijke pistes te verkennen en zich daarbij niet te beperken tot de media van de regie.

 

‘Nonantes Minutes’ toont ook hoe de productie van content perfect kan worden afgestemd op de waarden en positionering van een merk. De bedoeling van Napoleon om de passie van sportfans te inspireren met een aanbod dat hen aanspreekt, sluit perfect aan bij het idee van originele podcasts gewijd aan voetbal.

 

De case dankt zijn originaliteit tot slot ook aan het podcastformaat en aan de keuze van de betrokken spelers. De interactie tussen de bekende sportfiguren en de doorgewinterde streamingspecialisten passen perfect bij de nieuwe communicatiecodes die bepaalde doelgroepen, met name jongeren, aanspreken. Naast het faciliteren van de productie van content en het in contact brengen van talenten met adverteerders, wil RMB via SLICE ook bruggen slaan tussen verschillende universums binnen een gemeenschappelijk project. Het is aan deze ontmoeting tussen verschillende communities dat ‘Nonante Minutes’ zijn creativiteit en onderscheidende kwaliteiten dankt.

 

RMB. Move ahead.

 

Voor meer info over deze case kunt u contact opnemen met: