RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

03.11.2023

RMB partner van YMCE

RMB steunt de YMCE awards voor jong mediaplanning- & datatalent

RMB partner van YMCE

De YMCE-wedstrijd (Young Media & Channel Expert) die georganiseerd wordt door de UMA, wil jong mediatalent dat recent aan de slag ging in een bureau, helpen groeien in het vak. RMB participeerde voor het eerst als partner aan de editie 2023. Het initiatief, uniek in zijn soort, sluit perfect aan bij de wens van onze regie om betrokken te zijn bij alles dat bijdraagt tot de toekomst van de media- en reclamesector. RMB, move ahead.

  

De YMCE award verloopt in twee fasen of edities: de eerste staat in het teken van de 'mediastrategie' en de tweede van ‘data driven’ (digitale strategie). Twee wedstrijden die - gezien de doelstelling, namelijk de expertise van jonge nieuwkomers ontwikkelen - op veel belangstelling kunnen rekenen van RMB.

  

Voor RMB is dit nieuwe partnerschap met de YMCE zeer belangrijk:

  

Ten eerste omdat het overeenstemt met de strategische visie van onze regie, die gericht is op INNOVATIE en EXPLORATIE. De communicatiewereld is immers volop aan het veranderen. En jonge professionals, die nu al een sleutelrol spelen in deze verandering, zullen ze in de toekomst nog verder versterken. RMB wil via de YMCE-sponsoring maar wat graag de media-evolutie ondersteunen.

  

En ten tweede omdat het YMCE-initiatief leidt tot een ontmoeting tussen verschillende partners - regies, adverteerders, marketeers, jong talent, bureaus, enzovoort - die allemaal van elkaar kunnen leren. Voor RMB, die de samenwerking tussen de spelers in het reclame-ecosysteem wil bevorderen, is de YMCE een extra kans om een verrijkende uitwisseling tot stand te brengen.

   

  

‘Strategy Edition’ bij RMB op 03/05

  

RMB had het genoegen om op 3 mei 2023 de kandidatenteams en de jury van de ‘Mediastrategie’-competitie te verwelkomen in zijn kantoren in Etterbeek.

  

Aan deze eendaagse wedstrijd namen jonge mediaplanning-professionals deel, die graag de award van beste 'Young Media & Channel Expert’ wilden winnen. De kandidaten moesten - telkens als duo - een zo inventief en innovatief mogelijke multimediastrategie uitwerken op basis van een reële briefing van Carrefour Belgium.

 

Na de briefing van de adverteerder kregen acht teams van jonge mediatalenten vijf uur de tijd een voorstel uit te werken, dat ze vervolgens verdedigden voor een jury bestaande uit adverteerders, professionals van UMA-bureaus en vertegenwoordigers van YMCE-partners.

  

RMB-medewerkers Jean-Sébastien Delvallée (Head of National Account) en Arnaud Peltyn (Agencies Trading Lead) hadden het genoegen in de jury te zetelen en de verdediging van de kandidaten bij te wonen.

  

Voorbereiding op ‘Data Driven’ bij RMB op 27/09

  

In de aanloop naar de ‘Data Driven'-competitie lanceerden de YMCE-organisatoren een nieuw initiatief om deelnemers te helpen zich beter voor te bereiden door middel van een ‘Practices Session’.

  

Deze voorbereidingssessie vond plaats op 27 september in de kantoren van RMB. De toekomstige kandidaten kregen een ruim theoretisch overzicht van de verschillende ‘data funnels’, aangevuld met concrete oefeningen om te ontdekken welke databronnen en -tools beschikbaar zijn, ook en vooral bij lokale spelers.

  

‘Data Driven’ edition op 24/10

  

Op 24 oktober 2023 vond in de kantoren van Ads & Data de Data Driven edition van de YMCE-competitie plaats. 12 jonge talenten van acht verschillende bureaus presenteerden het resultaat van hun werk rond data-expertise voor een jury van experten.

  

Zoals gebruikelijk duurde de wedstrijd een hele dag. De adverteerder die de briefing gaf, was Tom Uytterhoeven, Digital Media Manager van Brussels Airlines. Hij baseerde zijn briefing op de 'always-on'-campagne die Brussels Airlines het hele jaar door voert op digitale kanalen. De opdracht bestond erin een datagedreven strategie uit te werken om de clickthrough-rates op de advertenties, de booking rate, de net revenue en de ROA (return on assets) te verhogen.

  

Barbara Van Caubergh, Head of Data & Insights (VIBE-unit) en Stéphane Lucien, Digital Director, vertegenwoordigden RMB in de jury:

  

Barbara Van Caubergh, Head of Data & Insights bij VIBE: "De YMCE Data Driven is een uitstekend initiatief waarmee we toekomstige strategen kunnen ontdekken. Als jurylid is het leerrijk om te zien hoe een en dezelfde briefing leidt tot verschillende datastrategieën. Proficiat aan iedereen die zich baseerde op data om op de briefing in te gaan en deze zelfs te challengen."