RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

12.04.2024

Nieuw: ‘Sounds of change’

RMB, Var, Bubka en PUB bekronen de beste audiospots met focus op duurzaamheid

Nieuw: ‘Sounds of change’

RMB, Var, Bubka en PUB lanceren de ‘Sounds of Change-prijs voor de beste audiocampagnes met een boodschap rond het thema duurzaamheid. Met dit project willen de initiatiefnemers (opnieuw) benadrukken hoe belangrijk media en reclame zijn als hefbomen voor het promoten van duurzaamheid bevorderende social norming.

 

Een initiatief dat de beste sustainability audiospots bekroont

  

RMB lanceerde in samenwerking met Var, reclamebureau Bubka en PUB het initiatief ‘Sounds of Change’, een prijs die de beste audioreclamecampagnes van het land (noorden en zuiden) bekroont, die een boodschap overbrengen die rechtstreeks verband houdt met een van de 17 Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties.

 

Deze prijs, die om de twee maanden wordt uitgereikt, beloont zowel de inzet van een adverteerder voor duurzame ontwikkeling als zijn uitstekende audioreclame.

 

Aan het roer van dit project: Ludovic de Barrau (Sales Director van PUB), Marit Ginevro (Head of Marketing bij Var), Charlotte de Mahieu (Head of Customer Success bij RMB) en Wim Vermeulen (Director of Strategy & Sustainability bij Bubka). De initiatiefnemers delen de wens om duurzaamheid dichter bij de creatieve en doeltreffende dimensie van de campagnes te brengen, door audiospots in de kijker te zetten die ethische waarden delen met de consumenten en die een positieve impact kunnen hebben op de samenleving en het milieu.

 

Naast de tweemaandelijkse prijs worden de laureaten aan het einde van het jaar gehuldigd tijdens de conferentie rond duurzame communicatie ‘Orbit by PUB XP’. Deze erkenning is een belangrijke stap om andere merken aan te zetten een verantwoorde aanpak toe te passen en die bekend te maken bij het grote publiek. ‘Sounds of Change’ is niet enkel een prijs, het is ook een beweging die de transitie naar een meer ethische reclame-industrie aanmoedigt, die zich bewust is van haar rol in het bevorderen van een duurzame toekomst.

   

Een jury van specialisten

   

De preselectie van de audiospots gebeurt door Var en RMB. Het gaat om audiospots die duurzame praktijken aanmoedigen en de 17 SDG ondersteunen, en die de afgelopen twee maanden uitgezonden werden op de kanalen van de mediapartners van beide regies.

 

De daaropvolgende selectie van winnaars verloopt zeer streng. Elke campagne wordt beoordeeld door een jury van neutrale specialisten. Deze jury wordt voorgezeten door Ludovic de Barrau en bestaat uit zowel journalisten Evy Van Ruyskensvelde en Marine Dehossay van PUB, als professionals uit het vak, waaronder Wim Vermeulen de Bubka, An Rietjens van Serviceplan en Fred Dorsimont van Behaven.

 

De jury selecteert de winnaars op basis van strenge criteria, meer bepaald honesty, commitment, urgency, clarity, shared value en creativiteit.

 

Les eerste vijf criteria zijn de criteria die in de Noord-Zuid-benchmarkstudie van Var en RMB in samenwerking met Bubka werden geïdentificeerd als de parameters die in de twee taalgebieden van het land bijdragen aan de geloofwaardigheid van een op duurzaamheid gerichte boodschap:

 

  • Honesty: een transparante en onderbouwde boodschap overbrengen.
  • Commitment: aantonen dat het duurzaamheidsprobleem serieus wordt genomen.
  • Urgency: aantonen dat de urgentie van de duurzaamheidstransitie goed begrepen is.
  • Clarity: makkelijk te begrijpen taal spreken om de vooruitgang naar duurzaamheidstransitie te tonen.
  • Shared value: de boodschap afstemmen op de acties die de consument belangrijk vindt.

 

Aanvullend op deze vijf criteria is er nog het criterium ‘creativity’ dat beoordeelt of de spot origineel is en de aandacht kan trekken en vasthouden (humoristisch, slimme twist, boeiend, verrassend, enzovoort).

 

Eerste resultaten: Eneco in het Noorden, Gaia in het Zuiden 

    

 

 

    De jury van Sounds of Change beoordeelde een eerste reeks radiospots, uitgezonden in januari/februari 2024, op basis van de zes hierboven beschreven criteria.

     

    De winnaars van deze 1e editie zijn de spots van Eneco in het Noorden en van GAIA in het Zuiden. De jury licht deze keuze toe: 

     

    "GAIA heeft enorm leuk werk verricht door het thema van deze spot te linken aan Valentijn”, aldus Fred Dorsimont, co-founder & managing director van Behaven.

     

    "De feiten kloppen, het centrale idee (kalverliefde) is slim en de link met het merk is onbetwistbaar. De Franstalige versie eindigt bovendien met een vleugje humor, wat van deze spot mijn absolute favoriet maakt van de hele selectie”, zo zegt An Rietjens, creative strategy leader van Serviceplan Group.

     

    Evy Van Ruyskensvelde, journaliste bij PUB.be, voegt toe: “Ik moet eerlijk toegeven dat deze spot mijn ultieme favoriet is. Creatief, relevant en grappig: deze spot doet wat hij moet doen”.

     

    Eneco haalt het in het Noorden van zijn concurrenten dankzij zijn relevante thema en duidelijke call to action. “Het duurzamer maken van ondernemingen is een van de domeinen waarop we snel vooruit moeten gaan. Eneco scoort op dat vlak top, zeker wat betreft shared value”, verklaart Wim Vermeulen toe, director of strategy & sustainability van Bubka.

     

    Fred Dorsimont is het daarmee eens: “Energie-efficiëntie is een van de belangrijkste prioriteiten voor ondernemingen vandaag de dag. Wat impact betreft kan deze spot dus wel tellen. Bovendien is er een duidelijke call to action”.

     

    "Eneco is een hoog aangeschreven energiebedrijf, bekend om zijn duurzame focus; qua geloofwaardigheid scoort Eneco hier dus hoog”, besluit An Rietjens.