Pasen voor de televisie

Pasen voor de televisie

Tijdens de Paasvakantie mogen we een daling van het tv-bereik verwachten. Velen hebben een vakantie in binnen- of buitenland gepland, het wordt mooier weer, de dagen lengen en het blijft langer licht,… Kortom, tv-kijkers hebben voldoende aanleiding om niet thuis te blijven zitten. Ondanks deze parameters, blijven de bereikcijfers toch vrij goed op peil.  

 

In de afgelopen vier jaren vertoont de 'Total TV'-rating bij de commerciële doelgroep VVA 18-54 inderdaad een perfecte status quo. Tussen het bereik tijdens de Paasvakantie en het gemiddelde bereik van de twee weken ervoor en de twee weken erna, is er geen verschil. Aan de basis van deze stabiliteit ligt zowel het behoud van de reach als dat van de kijkduur: er zijn nog altijd evenveel kijkers die hun televisie aanzetten en ze brengen nog net zoveel tijd voor hun scherm door.

Bij de doelgroep kinderen heeft de Paasvakantie een gunstige invloed op het medium tv. Vergeleken met de weken die eraan voorafgaan of volgen, stijgt het bereik '4-14 jaar' tijdens de Paasvakantie van 20% tot 30%. Deze ratingstijging is hoofdzakelijk gerelateerd aan de toename van de kijkduur. De kinderen hebben geen schoolverplichtingen en kijken dus meer tv. Over de afgelopen vier jaren van waarneming stijgt de kijkduur van 85 minuten (01u25) tot 107 minuten (01u47).

Voor de reclamemarkt breekt binnenkort dus het moment aan om hun campagnes af te stemmen op de 4-14-jarigen en te profiteren van een beter dekkingspotentieel.

 


Source : CIM Audimetrie South, Total TV, total day, live+6 (ATV = average time viewed)