RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

09.11.2018

F.L.A.S.H.: vrouwen getuigen

F.L.A.S.H. & Hungry Minds activeren de influencermarketingactie voor Digital Wallonia

F.L.A.S.H.: vrouwen getuigen

Digital Wallonia lanceerde een communicatiecampagne om meisjes warm te maken voor een studierichting en loopbaan in de digitale sector. In samenwerking met het reclamebureau Hungry Minds, en dankzij TARMAC en NRJ, gaf het F.L.A.S.H.-team van RMB een flinke boost aan de influencermarketingactie van de adverteerder.

 

Met de 'Wallonia Wonder Women'-campagne die dit najaar gelanceerd werd, verrijkt het F.L.A.S.H.-team van RMB zijn al goedgevulde lijst met een nieuwe creatieve case…

 

De adverteerder:

Digital Wallonia, het diensten- en promotieplatform voor bedrijven en spelers in de digitale wereld, werkt de digitale transformatie van Wallonië in de hand door initiatieven te groeperen.

 

De uitdaging:

Digitale ontwikkeling is tegenwoordig een veelbesproken topic. Het is dan ook een sector die heel wat werkgelegenheid biedt. En toch zijn er drie keer minder vrouwen dan mannen die kiezen voor een loopbaan in de digitale economie. Vrouwen vertegenwoordigen slechts:

  • 12% van de STEM-afgestudeerden (Science, Technologie, Engineering, Mathematics) in België, versus gemiddeld 22% in Europa;
  • 13% van de ondernemers in de digitale beroepen in Wallonië, versus gemiddeld 30% in de andere professionele activiteiten.

Tegen 2020 zou de digitale economie in België 50.000 jobs moeten opleveren (bron FOD Economie 2016). Indien de huidige trend niet wordt omgebogen, lopen vrouwen helaas het risico deze kansen te missen…

 

Doelgroep en doelstellingen:

Digital Wallonia richt zich tot jonge vrouwen op het ogenblik dat ze hun studierichting en loopbaan kiezen, om hen aan te moedigen te kiezen voor een digitaalgerelateerde job.

 

De strategie:

De campagne 'Wallonia Wonder Women', ontworpen door het bureau Hungry Minds, is gebaseerd op testimonials van vrouwen die actief zijn in de digitale sector. Deze getuigenissen moeten bij jonge meisjes identificatie en interesse voor dit soort carrières opwekken. De gekozen profielen zijn sterke modellen, dit wil zeggen vrouwen met een opmerkelijk beroepstraject in de digitale sector.

 

De F.L.A.S.H.-oplossing:

Het F.L.A.S.H.-team gaf deze influencermarketingactie een dubbele boost: ten eerste door de merken TARMAC en NRJ aan te bevelen als communicatiedragers, en ten tweede door twee persoonlijkheden van TARMAC en twee van NRJ te associëren met de andere vrouwelijke profielen van de campagne:

 

De video's van de twee profielen van NRJ en de twee profielen van TARMAC werden bij de andere testimonials van de 'Wallonia Wonder Women'-campagne gevoegd. In totaal zijn er 12 profielen die getuigen ten gunste van een loopbaan in de digitale sector. 

TARMAC en NRJ de campagne gepromoot via webartikelen, posts op hun sociale media en 'Digital Wallonia'-handshakes op Facebook voor een betere identificatie van de adverteerder.

Goed getargete mediamerken en jonge gezichten die erkend worden in het vak: zo hielp het F.L.A.S.H.-team de adverteerder om een aantrekkelijk en modern imago over te brengen van de digitale beroepen!