RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

01.04.2020

Thuiswerkende RMB-ouders

Telewerken én voor de kinderen zorgen: onze medewerkers doen het vrij goed!

Thuiswerkende RMB-ouders

Blijven efficiënt werken, vooruitgaan, de best mogelijke service verlenen aan de klanten… En, voor de jongsten onder ons, tegelijk voor de kinderen zorgen… Twee dagelijkse uitdagingen die onze medewerkers met de glimlach aangaan, getuige de uitleg van Aurélie en Stéphane.

De Covid-19-crisis heeft ook een positieve bijwerking: solidariteit (tussen burgers, collega's, enz.) en familiewaarden staan opnieuw centraal in onze dagelijkse bezigheden.

 

En ook al is het niet altijd makkelijk om te werken met kinderen in de buurt, gelukkig zijn er werkgevers die, zoals RMB, telewerk voor hun medewerkers mogelijk maken. Nu in deze crisisperiode iedereen zich potentieel in gevaar voelt, is het zeer geruststellend om over zijn eigen kroost te kunnen waken.

 

De huidige situatie heeft voor- en nadelen. Maar uiteindelijk vinden we altijd wel een oplossing. Aurélie Vandeville, Campaign Expert bij T&R, mama van Nora (19 maanden) en Lena (4 jaar), en Stéphane Wautelet, Pricing Expert bij T&R, papa van Emma (5 jaar) getuigen:

 

Wat zijn de voordelen van thuis te moeten blijven met de kinderen?

 

  • Meer tijd doorbrengen met de kinderen. Zowel voor Aurélie als voor Stéphane is dat het grootste voordeel. Aurélie: "We maken tijd om hun een goede maaltijd te bereiden en we kunnen ze knuffelen wanneer we willen. We eten elke middag met het hele gezin en dat zijn telkens heel leuke momenten".

 

  • Het is ook boeiend om de kinderen te zien opgroeien en ze daarbij te helpen… Stéphane: "Aangezien ze niet meer naar school kunnen gaan, organiseren we het schoolwerk thuis. We helpen ze met leren door middel van wat activiteitenboeken, verbeteren hun werk en zien erop toe dat ze vorderen". Aurélie: "Voor Nora (19 maanden) profiteren we van de tijd die we hebben om haar woordenschat bij te schaven en nieuwe woordjes aan te leren".

 

  • Samen een luchtje scheppen in de tuin is ook heel leuk. Aurélie: "Mijn dochtertjes genieten van de tuin! Als ze, normaal gezien, van school of de crèche thuiskomen, is al laat en blijft er enkel tijd over voor het avondeten en het bad voor ze naar bed gaan". Stéphane: "We proberen tussendoor een spelletje te spelen. Pauze voor een sigaret betekent nu bijvoorbeeld tijd voor de bellenblaasmachine, frisbee, enz. Gelukkig kregen we de laatste dagen aangename hulp van de zon".

Wat zijn de nadelen van thuiswerken met de kinderen?

 

  • Het moeilijkste is een balans vinden tussen het werk en de kinderen. Aurélie: "Er is veel lawaai, dus dat maakt het niet makkelijk om je te kunnen concentreren wanneer nodig".

 

  • De kinderen zijn het noorden kwijt; het is moeilijk hen een nieuw kader te geven waarin ze zich terug kunnen terugvinden. Stéphane: "Niet makkelijk om alle ballen in de lucht te houden: het werk van de ouders dat verder moet gaan en het kind dat niet snapt wat er aan de hand is en waarom het niet meer naar school gaat". Aurélie: "De meisjes hangen een beetje rond, ze zijn wat aan zichzelf overgelaten. Het thuisblijven begint lang te duren. Zelfs al proberen we hen zo goed mogelijk bezig te houden, het is tijd dat ze hun ritme terugvinden. Lena (4 jaar) vraagt ons elke dag of ze naar school mag".
  • De dagen zijn heel lang, en er zijn weinig pauzes. Aurélie: "Het zijn superlange dagen, we zijn zeer moe. We staan samen met de kinderen op, en ze zijn er voortdurend. Zelfs tijdens onze pauzes besteden we onze tijd aan hen. Wanneer ze in bed liggen, zinken we neer. En de volgende dag begint alles opnieuw…". Stéphane: "We zijn amper klaar met een taak en moeten al beginnen met de volgende. De kinderen zijn minder moe dan wanneer ze naar school gaan, dus ze zitten vol energie en zijn super opgewonden".

 

  • En het ontbreekt soms aan ideeën. Aurélie: "Zowel op school als in de crèche krijgen de meisjes professionele, pedagogische begeleiding. We zijn dan wel een hele dag thuis, maar hebben geen tijd om hen dat te geven wat een leerkracht of kinderbegeleidster hen biedt". Stéphane: "Als het ons aan ideeën ontbreekt om ze bezig te houden, is het uiteraard moeilijk om ze geen tv te laten kijken of met de smartphone bezig te zijn, iets waar we gewoonlijk minder toe geneigd zijn".

Met welke oplossingen vindt u dagelijks een goed evenwicht?

 

  • Eerst en vooral moet je afspreken met je partner of de werktijden anders organiseren. Aurélie: "Mijn man kan gelukkig zijn eigen werkuren bepalen. Dus, wanneer ik een break neem, 's middags bijvoorbeeld, werkt hij. Hij begint 's ochtends ook vroeger dan ik en werkt 's avonds later door. En als de meisjes overdag rustig zijn, werkt hij ook". Stéphane: "Ik probeer soms een minder lange middagpauze te nemen wanneer mijn dochtertje slaapt. Dan kan ik de werkdag iets vroeger afronden om nog met haar bezig te zijn en de mama wat te ontlasten die overdag veel voor haar zorgt".

 

  • Ruimte hebben, dat helpt! Aurélie: "Ik werk gewoonlijk in de living, maar soms trek ik naar boven om eens van omgeving te veranderen en minder lawaai te hebben".

 

  • Voor de kinderen is het ideaal om afwisseling in de activiteiten te brengen en wat soepeler te zijn dan gewoonlijk. Aurélie: "We proberen ervoor te zorgen dat elke dag anders is voor de meisjes, want voor hen is het ook niet makkelijk… Maar zodra de jongste haar dutje doet, laten we de tweede naar een Disneyfilm kijken. Het geeft ons anderhalf uur absolute rust, en dat doet iedereen deugd". Stéphane: "Ik probeer mijn dochtertje een plezier te doen door haar te helpen met een van haar favoriete bezigheden van het moment: rommelen op de zolder en buiten het gras maaien, spelen met de bal, tennissen, enz. En wat de bedtijd betreft, zijn we uiteraard soepeler, aangezien ze de volgende dag toch niet naar school moet ".