RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

30.03.2020

Massimo Papa op La Première

Interview met Massimo Papa over de impact van de Covid-19-crisis op reclame

Massimo Papa op La Première

Op vrijdag 27 maart beantwoordde Massimo Papa, Deputy General Director van RMB, in 'Le Mug', het magazine rond media, de vragen van La Première. in zijn interview legt Massimo uit hoe de Covid-19-crisis ongekend is voor de reclamesector.

Momenteel beleven we iets paradoxaal in de reclamewereld: terwijl het mediabereik enorm stijgt, worden de reclame-investeringen drastisch gereduceerd.

 

Als we deze situatie vergelijken met de crisissen in de afgelopen 15 jaar, met name de financiële crisis in 2008 of die na de aanslagen in 2015, dan is het duidelijk dat de gezondheidscrisis van het Covid-19 totaal verschillend is.

 

"De coronacrisis is ongekend, op de eerste plaats omdat ze zo plots en abrupt uitbrak", licht Massimo Papa toe. Niemand kreeg de tijd om zich erop voor te bereiden. "En het is helaas een crisis van lange duur".

 

De crisis heeft ook een impact op alle bedrijfstakken: "Ofwel willen de merken hun communicatie niet associëren met de huidige situatie, ofwel hebben de sectoren hun productie stopgezet of sterk verminderd", aldus Massimo. "Andere adverteerders, zoals de supermarkten, zien de vraag alsmaar toenemen en hoeven op dit ogenblik niet te communiceren".  

 

Verder beïnvloedt de crisis ook de content van de reclameboodschappen: "De communicatiedoelstellingen moeten halverwege de campagne plots worden herzien. De boodschap van de adverteerders moet in de lockdownperiode anders klinken en zal ook anders moeten klinken wanneer alles weer op gang komt. Gepaste, vriendelijke communicatie naar de consumenten toe verzin of improviseer je niet zomaar. De strategieën om de communicatie weer op gang te brengen zullen dus wat tijd in beslag nemen…".

 

 

Beluister het volledige interview met Massimo Papa (7 minuten)