Wie zijn wij?

RMB, bedenker van crossmediale oplossingen

RMB werd opgericht in 1985 door de RTBF en Cinéma Publicitaire Belge. De geschiedenis van RMB is nauw verbonden met die van de Belgische Radio- en Televisieomroep van de Franse Gemeenschap (RTBF), maar daar blijft het niet bij!

Van meet af aan verwerft RMB een reputatie van onovertroffen regie. Als multimedia-reclameregie vertegenwoordigt RMB vandaag een brede waaier van complementaire merken. De regie is dan ook een onmisbare speler op de Belgische reclamemarkt.

Een overzicht van drie decennia activiteiten:

Eerste aanbod videotargeting

RMB introduceert via zijn DMP een eerste targetingaanbod voor video. In een eerste fase geldt het aanbod voor de volledige video-inventaris van de websites van de RTBF. Het biedt adverteerders de mogelijkheid webgebruikers te bereiken via hun sociodemografisch profiel, woonplaats en/of interesses. RMB gebruikt Adobe Audience Manager om de gebruikersdata van de RTBF-onlineplatformen te verzamelen, op te slaan en te beheren.

RMB en Zelos partners in sport binnen de regie SMS

RMB en Zelos kondigen de oprichting aan van een gemeenschappelijk filiaal om synergie te ontwikkelen rond de commercialisering van sportevenementen. Het filiaal dat de naam SMS kreeg, afkorting van Sport & Media Salehouse, bundelt de expertise van twee aanvullende competentiepijlers: media en field activation.

LN24 in regie

De leiding van LN24, een Franstalige 24/7 nieuwszender op tv en online, vertrouwt de verkoop van reclameruimte van hun nieuw medium toe aan RMB. LN24 gaat in de loop van 2019 in de ether.

RMB krijgt een nieuwe structuur

RMB schakelt over naar een nieuwe structuur om nog beter in te spelen op de uitdagingen van de huidige media- en reclamesector. Op louter commercieel vlak combineert de nieuwe organisatie drie aspecten: service, een luisterend oor en creativiteit. De regie wil nog beter in contact staan met haar klanten en focussen op hun behoeften. Met het oog op nog meer efficiëntie, breidt onze crossmediale aanpak zich uit tot al onze teams.

ABXPLORE in regie

GROUPE AB lanceert een nieuwe Franstalig Belgische zender die focust op avontuur en docu-reality. RMB staat in voor het commerciële beheer van de reclameruimte.

Opkomst van online audio

RMB blijft inzetten op digitale ontwikkeling. De regie gaat een partnership aan met de groep Radionomy en diens regie TargetSpot voor de commercialisering van digitaal audiobereik wat betreft IP-adressen in België. Dankzij deze overeenkomst, die een eerste fase is in de ontwikkeling van de verkoop van digitale audioruimte, kunnen RMB-klanten een nieuwe categorie luisteraars bereiken. Begin 2019, na een succesvolle samenwerking van twee jaar, nemen RMB en TargetSpot elk hun eigen portefeuille van mediapartners weer op, om de ontwikkeling van digitale audio in België verder te zetten.

Nieuwe Award op de AMMA 2016

RMB onderscheidt zich eens te meer door de kwaliteit van zijn studies: MediaXperience, het eerste crossmediale onderzoek dat in België werd uitgevoerd, wint de zilveren medaille in de categorie ‘Media Research of the Year’.

Ekho in regie

RMB wordt de commerciële vertegenwoordiger van Ekho (ex MatchTalks), een mobiele app waarmee kijkers in real time kunnen reageren tijdens liveprogramma's.

NRJ Hits TV in regie

NRJ vertrouwt RMB de exclusieve commercialisering toe van reclameruimte op zijn nieuwe tv-zender 'NRJ Hits'.

RMB gaat voor digitaal

RMB slaat een nieuwe weg in. De regie creëert een cel 'Data & Technology'. Het nieuwe team begeleidt de regie in de digitale transformatie, draagt bij tot de kennis van nieuwe technologische oplossingen (programmatic & addressable advertising) en werkt mee aan de ontwikkeling van de datastrategie van het bedrijf.

Yves Gérard unaniem verkozen door AMMA 2015-jury

Yves Gérard, General Manager van RMB, wordt tijdens de prijsuitreiking van de AMMA Awards 2015 uitgeroepen tot 'Media Personality of the Year'.

RMB viert 30-jarig bestaan

Om zijn 30e verjaardag te vieren, creëert RMB een tijdelijke venue: de One30Three. Zes weken lang wordt de reclamesector hier uitgenodigd voor verschillende evenementen, lezingen en unieke ervaringen.

Dubbele Award op AMMA 2014

RMB sleept de eerst prijs in de wacht in de categorie ‘Best Media Research’ met Digitude, een studie over digitale videoreclame. RMB wordt ook uitgeroepen tot 2e beste regie van het land.

Verovering van online video

RMB die al enkele jaren actief is in online videoreclame, meer bepaald op de websites van de RTBF, bouwt zijn inventaris uit en positioneert zich als een hoofdspeler op de Belgische markt van digitale video. De regie sluit twee overeenkomsten, een met Hi-Media en de andere met IPM Group (La Libre Belgique, DH, Cinebel). Via deze partners krijgt ze de exclusieve commercialisering toevertrouwd van kwaliteitsvolle online-videoruimte.

DH Radio in regie

DH Radio, die tot de groep IPM behoort en de voormalige zender Twizz vervangt, maakt nu ook deel uit van de RMB-radiomerken.

AB3 in regie

RMB breidt zijn televisie-aanbod uit en neemt AB3 op in zijn portefeuille, de generalistische Belgische zender van Groupe AB.

Ontwikkeling van crossmedia

RMB bouwt zijn organisatie verder uit. De regie stapt af van de 'mediasilo'-aanpak en de verkoop van ruimte zonder meer. Ze neemt een structuur aan die de nadruk legt op crossmediale synergie en speelt een grotere rol in het bedenken van creatieve 'media-marketing' oplossingen voor de adverteerdersmerken.

Twee 'Gold awards' op de Amma 2007

De 'Annual of Master in Media Awards', die de beste marketing- en communicatie-initiatieven belonen, worden voor het eerst in België georganiseerd. RMB, de regie die al geruime tijd een uitstekende reputatie qua mediaexpertise opbouwde, sleept twee awards in de wacht: ‘Best Media Saleshouse’ en ‘Best Media Research’ voor de ERC, een tool om tv-mediaplanning te optimaliseren.

Be tv in regie

Be tv, de zender die Canal+ Belgique opvolgt, vertrouwt het beheer van zijn reclameblokken in niet-gecodeerde zendtijd toe aan RMB. Bij de start van het najaar 2018 zet Be tv een punt achter zijn 'ongecodeerde' aanbod.

Focus op radio- en tv-reclame

RMB staat zijn bioscoopreclameactiviteiten af aan het bedrijf Screenvision, in handen van Thomson Multimedia en Carlton Communications Plc.

NRJ in regie

De radiozender NRJ Belgique doet in het begin van de zomer zijn intrede en kiest RMB als reclameregie.

Commerciële reclame op de radio

De Franse Gemeenschapsregering staat de RTBF toe om commerciële reclame uit te zenden (radiospots met merk) op de RTBF-radio's. RMB introduceert 921 reclameblokken per week op drie van de vier zenders van zijn mediapartner en krijgt meteen al een lawine van ruimtereserveringen binnen.

Commerciële reclame op tv

De Franse Gemeenschapsregering staat de RTBF toe om commerciële reclame uit te zenden (reclamespots met merk) op zijn tv-zenders. Via RMB wordt de RTBF ook opgenomen in het CIM en de Audimetrie, de elektronische meting van het tv-bereik.

Ontstaan van tv-sponsoring

Na de overwinning van Sandra Kim in 1986, moet de RTBF het Eurovisiesongfestival van 1987 organiseren. Om deze wedstrijd te financieren zet RMB de sponsoring op touw rond de uitzending van het evenement. Voor het eerst verschijnen er merken op de Belgische tv-schermen.

Oprichting van RMB

Aansluitend bij hun respectieve evolutie, besluiten de RTBF en Cinéma Publicitaire Belge om samen een bedrijf op te richten dat al hun reclameactiviteiten zal commercialiseren. RMB wordt op 18 oktober in het leven geroepen.

Niet-commerciële reclame op de RTBF

De Franse Gemeenschapsregering staat de RTBF toe om niet-commerciële reclame uit te zenden (reclamespots zonder merk).