Waarom bioscoopreclame kiezen voor uw campagnes?
Laat de magie van cinema haar werk doen
Wilt u uw publiek boeien met een boodschap die bijblijft? Bioscoopreclame is de geknipte oplossing om een blijvende indruk te maken. Dankzij de unieke emotionele impact van het medium combineert een bioscoopspot beeld, klank en totale immersie om uw boodschap krachtig en creatief over te brengen. Profiteer van de verschillende mogelijkheden die RMB aanbiedt om uw doelgroep in de beste omstandigheden te bereiken.
Jaarlijks aantal bioscoopbezoekers (België)
Aandeel bioscoopbezoekers van 16 tot 44 jaar
Aandeel bioscoopbezoekers uit sociale groepen 1-4
Creëer een meeslepende reclamebeleving
Stel u even voor… uw reclamespot op een megascherm, met een indrukwekkend surroundgeluid. Elke kijker wordt ondergedompeld in een omgeving zonder afleiding, klaar om uw boodschap in een positieve stemming te ontvangen. Of u nu lokaal, regionaal of nationaal adverteert, de bioscoopzalen bieden uw videospot een optimale uitzendkwaliteit en maximale aandacht van het publiek.
Bioscopen trekken een breed publiek aan dankzij een ruim en gevarieerd filmaanbod in een unieke en premium omgeving. Wilt u een groot publiek bereiken? Dan is bioscoopreclame één van de ideale oplossingen om een sterke zichtbaarheid te genereren en uw merk, product of dienst goed bekend te maken. Het aantal reclamespots in bioscopen is immers beperkt, waardoor elke commercial sowieso meer impact heeft. Bioscoopreclame biedt bovendien de garantie dat uw boodschap optimale blootstellingstijd krijgt: 88% van de kijkers zit namelijk al klaar voor het reclameblok begint, en zappen is hier niet mogelijk.
Bioscoop is ook relevant om interesse te wekken voor een product of merk door boeiende informatie te geven, die de kijkers aanmoedigt er meer over te willen weten. Bioscoopgangers zijn ontvankelijk en geïnteresseerd. Ten eerste omdat bioscoopreclame als positief, niet opdringerig wordt ervaren en dus past bij hun vrijetijdsbeleving: 68% van de individuen zegt dat ze reclamespots het liefst in de bioscoop bekijken. Verder ook omdat de reclame profijt trekt uit de aangename bioscoopervaring, die bezoekers in een goede stemming brengt. Met bioscoopreclame maximaliseert u de positieve uitstraling van uw boodschap!
In de bioscoop zit het publiek in een 'gecontroleerde' omgeving, zonder smartphone of andere afleidingen. De reclamespots worden vlak voor de film getoond, wanneer de aandacht van de kijkers het hoogst is. Door het grote schermformaat en de geavanceerde audiosystemen krijgen uw commercials een nieuwe dimensie. Bioscoopreclame versterkt de emoties waardoor uw boodschap doeltreffender wordt. De meeslepende setting van cinema, gecombineerd met de volledige aandacht van de kijker en de grote emotionele impact van reclame op het grote scherm, zorgen ervoor dat uw campagnes beter onthouden worden. Met een index van 75% (Bêtascore van Morgensztern) heeft cinemareclame de hoogste recall rate of herinneringsscore van alle media: driekwart van de bioscoopgangers kan zich de reclameboodschap nog herinneren na één enkele vertoning van de spot.
Wanneer en hoe uw reclamespot in de bioscoop vertonen?
RMB is de reclameregie van UGC Belgium, een keten die zeven bioscoopcomplexen telt: twee in Brussel (De Brouckère en Toison d’Or/Gulden Vlies) en vijf in Vlaanderen (Aarschot, Antwerpen, Lommel, Mechelen en Turnhout). Met RMB kunt u uw commercials uitzenden in maar liefst 74 filmzalen, met in totaal 14.622 zitplaatsen.
U kunt ervoor kiezen om uw spot in alle bioscopen van UGC Belgium of slechts in bepaalde ervan te laten verschijnen. De selectie gebeurt per ‘Cinépark’. Selecteer de geografische zone die overeenstemt met uw doelstellingen:
- Cinépark All (zeven bioscoopcomplexen)
- Cinépark Brussel (De Brouckère en Toison d’Or/Gulden Vlies)
- Cinépark Vlaanderen (Antwerpen, Aarschot, Lommel, Mechelen en Turnhout)
- Cinépark Antwerpen
- Cinépark Andere Vlaamse locaties (Aarschot, Lommel, Mechelen en Turnhout)
Reclamecampagnes in de bioscoop worden meestal over een of verschillende weken gepland. Een campagne van een week begint op woensdag en eindigt op dinsdag. U kunt kiezen tussen twee tempo's:
- full tempo: volle snelheid, i.e. uw commercial verschijnt voor alle vertoningen in de geselecteerde zalen.
- half tempo: halve snelheid, i.e. uw commercial verschijnt voor de helft van de vertoningen in de geselecteerde zalen. Met andere woorden: de uitzending wordt gespreid over twee opeenvolgende weken.
RMB, uw bioscoopreclameregie, biedt u de mogelijkheid een gekwalificeerd publiek te beriken dankzij nauwkeurige targeting. De targetingopties zijn:
- Standaard: alle films van het gekozen Cinépark
- Gezinnen met kinderen
- Volwassenen
- ‘Cherry picking movies’ (20% meerprijs). Met andere woorden: u kiest een specifieke film omwille van het genre waartoe de film behoort, omwille van de doelgroep van die film, of omwille van zijn enorme succes (blockbuster).
Hoeveel kost bioscoopreclame?
De prijs van een bioscoopcommercial hangt van verschillende criteria af en varieert varieert volgens: de duur van de spot (tussen 5 en 180 seconden), het aantal gekozen zalen (keuze uit Cinépark) en de gekozen week. Het tarief voor bioscoopreclame is namelijk gebaseerd op een CPM (Cost per Mille of kost per duizend contacten), die wekelijks wordt geïndexeerd op basis van gegevens over het bioscoopbezoek. In sommige weken liggen de bezoekersaantallen immers hoger dan in andere.
Met RMB stemt u uw campagne af op uw doelen en budget. Met bioscoopreclame kunt u altijd rekenen op een geoptimaliseerde 'cost per attention'. U betaalt voor échte aandacht!
Wat biedt bioscoopreclame u nog meer?
Samengevat biedt de bioscoop u dus een gunstige omgeving voor kwaliteitsvolle reclame, die een blijvende indruk maakt op de kijkers.
Maar daar blijft het niet bij. Cinema biedt ook een podium waar u uw merk in de schijnwerpers kunt zetten.
Een podium voor creativiteit. Cinema is een zeer flexibel medium, zowel qua reclameformat als locatie. Via zijn Content & Creativity-team en zijn content agency Slice benut RMB het beste van het creatieve potentieel van cinema om maximale weerklank te geven aan uw campagnes, in de zalen zelf (promotieacties, activatie, influencers, enzovoort). UGC Belgium staat bovendien al sinds het begin bekend als evenementenmerk (organisatie van premières, cycli, retrospectieven, festivals, enzovoort). Bent u op zoek naar een field action op maat? Bijna alles is mogelijk!
Gecontroleerde data-exploitatie. Het overgrote deel van de bioscoopkaartjes wordt nu online gekocht. Dankzij de expertise van zijn Data & Insights-eenheid wil RMB de gegevens die via boekingsplatforms worden verzameld, benutten en segmenten creëren om consumenten onder UGC-kijkers beter te targeten. Leer meer over het profiel en de voorkeuren van bioscoopbezoekers en maximaliseer de impact van uw campagnes!
Bioscoopreclame is goed. Crosmediaal, nog beter!
Bioscoopreclame is een format dat, op zich, al impactvol is. Crossmediaal, dus in combinatie met video-, audio- of displayreclame, wordt bioscoopreclame nog effectiever.