Hoe uw klanten inspireren met influencer marketing?

lachende frontman

Wat is een influencer-marketingstrategie?

Influencer marketing is een strategie die berust op de samenwerking tussen uw merk en referentiepersonen met een significant bereik op de sociale netwerken of online platformen. Laat de promotie van uw product of dienst verzorgen door deze influencers die een grote geloofwaardigheid genieten bij hun community!

Influencer marketing omvat celebrity marketing die zich onderscheidt via een specifieke samenwerkingsvorm. Uw merk wordt in dat geval gepromoot door personen die bekend zijn bij het grote publiek (acteurs, zangers, sporters, …). Celebrity marketing versterkt uw imago door het te koppelen aan dat van deze bekende figuren. 

hand die een smartphone vasthoudt

Welke merken maken gebruik van influencer marketing?

Influencer marketing is een strategie die vandaag gebruikt wordt door zowel grote als kleine merken uit alle sectoren. Wilt u een specifieke doelgroep bereiken? Dan zal een influencerstrategie u helpen om uw doel te bereiken en tegelijk een hoge betrokkenheid te creëren dankzij de vertrouwensrelatie tussen uw klanten en de influencers en/of content creators met wie u samenwerkt. Dit zijn de voordelen van influencercampagnes:

  • Precieze targeting. Influencers worden gevolgd door specifieke communities van fans (mode, beauty, culinair, fitness, gaming, enzovoort). U weet zeker dat u zich richt tot een relevante publiek voor uw product of dienst.
  •  Authenticiteit en geloofwaardigheid. Content creators delen hun persoonlijke ervaring met hun community en staan dicht bij hun volgers. Hun advies en aanbevelingen worden ervaren als oprecht en passend.
  •  Hoge engagement rate. Influencer marketing genereert een gtote betrokkenheid (likes, comments, shares), aangezien followers actief interageren met de content van de influencers.
  •  Snelheid en directe impact. Influencers reageren zeer vlot en kunnen een boodschap met betrekking tot uw merk heel snel bij hun community verspreiden. Samenwerken met influencers voor een productlancering of een beperkt geldige promotie, is dus een uitstekende keuze.

Waarom samenwerken met celebrities?

Celebrity marketing berust op de aanzienlijke bekendheid en het prestigieuze imago van bekende figuren om een groot publiek te bereiken en te inspireren; de aanpak is echter gereserveerder dan die van influencers of content creators. De troeven van celebrity marketing zijn onder andere:

  • Zeer grote bekendheid. Celebrities genieten een grote nationale of internationale bekendheid. Als u zoveel mogelijk mensen wilt bereiken of uw algemene bekendheid wilt vergroten, is celebrity marketing een doeltreffende strategie.
  • Merkimago. Uw merk associëren met een bekende figuur, versterkt het imago door een halo-effect. Samenwerken met een beroemde atleet versterkt bijvoorbeeld het idee van prestaties en kwaliteit.
  • Universele invloed. Beroemdheden trekken een gevarieerd publiek aan, wat handig is voor producten of diensten die bestemd zijn voor een groot publiek en minder voor bepaalde nichegroepen van consumenten.
  • Grotere legitimiteit. Samenwerken met een bekende persoonlijkheid stelt consumenten gerust over de betrouwbaarheid en oprechtheid van uw merk, vooral als u een product of dienst aanbiedt in de mode-, luxe- of technologiesector.
  • Emotionele aantrekkingskracht. Fans voelen zich vaak emotioneel verbonden met hun idolen. Reclame met hun favoriete beroemdheid kan een onmiddellijke band creëren met uw product of dienst.
een man die denkt met één hand op zijn kin
Contact een expert
Contact

Hoe kiest u een influencer marketing agency?

Laat u bij uw keuze leiden door de waaier aan oplossingen en samenwerkingen die het influencer angency biedt. RMB is een reclameregie gespecialiseerd in influencer marketing, met ruime ervaring in zowel samenwerkingen met influencers/content creators als in celebrity marketing. Dankzij ons content agency Slice beschikt u over beide opties:

  • Influencer marketing. Slice bouwde een netwerk op van influencers die gespecialiseerd zijn in verschillende vakgebieden en zeer actief zijn op de sociale media. Sommige partners werken exclusief samen met RMB. Deze oplossingen zijn ideaal voor merken die een beroep willen doen op content creators met een welbepaald, maar zeer betrokken publiek. 
  • Celebrity marketing. Als reclameregie van premium mediamerken (RTBF, NRJ, …) hebben RMB en Slice het geluk een beroep te kunnen doen op het talent van een hele reeks mediapersoonlijkheden om uw product of dienst te promoten. Deze oplossingen zijn geknipt voor grote merken die een ruim publiek willen bereiken én hun reputatie willen boosten.
vraagt de vrouw zich af, terwijl ze haar hand op haar kin legt

Hoe weet u of een influencercampagne doeltreffend is?

Het grote voordeel van sociale media en online platformen is dat ze zijn van tools voor de nauwkeurige meting van de campagneresultaten (impressies, clicks, engagement rate, conversie, enzovoort). Deze oplossingen voor het tracken en monitoren van de KPI (Key Performance Indicator) spelen een cruciale rol bij de beoordeling van de effectiviteit van influencer- en celebritymarketingcampagnes. Ze maken de volgende dingen mogelijk:

  • Real-time optimalisatie. U kunt de data tijdens de campagne analyseren om indien nodig uw strategie aan te passen (een andere boodschap, influencer, verschillend format of platform).
  • ROI-evaluatie. U kunt de acties van influencers of celebrities eenvoudig koppelen aan uw bedrijfsresultaten (websitebezoeken, nieuwe abonnees, gegenereerde verkoop, …).
  • Toekomstige verbeteringen. U stelt vast wat het best werkt (type content, format, ingezette sociale media, …) en gebruikt dan deze insights om uw toekomstige campagnes te finetunen.

Aanverwante content