Schermen: genoeg is genoeg?
Onlinetijd verminderen en actie ondernemen voor een verantwoorder schermgebruik: een kans voor uw merk!
Schermtijd: schokkende vaststelling
Jongeren zijn gemiddeld 5 tot 6 uur per dag bezig met hun smartphone. Over een heel leven is dat bijna 15 jaar schermtijd. Een indrukwekkend getal... dat echter wijst op de dagelijkse realiteit, die men vaak eerder ondergaat dan kiest.
Welk effect heeft deze hyperconnectie op ons welzijn, geestelijke gezondheid en productiviteit? In deze aflevering van de Think Ahead-podcast geeft RMB het woord aan Sébastien Haas, oprichter van Balnz, een innovatieve app die verantwoord schermgebruik aanmoedigt. Dit leerrijke gesprek biedt een duidelijk overzicht en een oplossing voor het verstandig gebruik van digitale technologie.
Met welke concrete acties schermtijd verkorten?
Het schermtijdprobleem treft niet enkel tieners en hun ouders, het is een uitdaging voor de hele maatschappij. Excessief smartphonegebruik is schadelijk voor de gezondheid, concentratie en slaapkwaliteit. Overmatig gebruik van digitale media ondermijnt bovendien de authenticiteit en verbinding met anderen.
In dit 'always connected'-tijdperk zijn er verschillende soorten oplossingen om te evolueren naar een soberder schermgebruik: zelfdiscipline en zichzelf grenzen opleggen, beperkende zelfcontrole-apps zonder echte challenge (gedetailleerde tijdregistratie, tijdelijke blokkering of vergrendeling, enzovoort), en apps voor ouderlijk toezicht die vaak als opdringerig en repressief worden ervaren.
Naast deze oplossingen met wisselend succes zien we, voor elk soort verslaving, ook initiatieven opduiken die mikken op langdurige gedragsverandering. De bedoeling is om gebruikers aan te moedigen tot het nemen van hun eigen verantwoordelijkheid. Balnz, de app die Sébastien Haas ontwikkelde, behoort tot deze groep van nieuwe oplossingen.
Gemiddelde dagelijkse schermtijd van 11-34-jarigen
Blootstelling aan schermen in een heel leven
Balnzs doelstelling voor schermtijdsvermindering
Verminderen zonder beschuldigen: Balnzs gamification
Balnz is een unieke oplossing die zich onderscheidt door zijn leuke en effectieve spelaanpak. De app is een slimme combinatie van verschillende bestaande oplossingen om de schermtijd te verminderen.
Balnz is geen moraliserende tool en zet positieve motivatiemiddelen in om schermverslaving op een voorzichtige manier terug te dringen. De app is gebaseerd op een game- of speltechniek (gamification), creëert een gevoel van verbondenheid met een community van gebruikers, maakt hen trots omdat ze de controle terugkrijgen en beloont hen voor de geleverde inspanningen.
Concreet betekent dit dat smartphonegebruikers worden beloond voor de tijd die ze niet aan hun smartphone besteden. Door hun gewoonten te analyseren, kan de app hen gepersonaliseerde uitdagingen aanbieden en hen aanmoedigen via een catalogus van rewards die worden aangeboden door betrokken partners. Spreekt het thema digitale soberheid u aan? RMB nodigt u uit om aan te sluiten bij deze adverteerders die verantwoord schermgebruik aanmoedigen.
Samenwerken met Balnz en contact met anderen bevorderen
Het Balnz-model is gebaseerd op een fundamentele vaststelling: breken met een diepgeworteld gewoontegedrag werkt niet door middel van dwang maar wel uit verlangen (omdat we het of iets willen). En het model werkt! Verschillende tests toonden aan dat het dankzij de app mogelijk is om de schermtijd met 30% te verminderen.
RMB hielp Balnz niet alleen met zijn mediastrategie, maar is nu ook aandeelhouder in de applicatie. Een krachtig gebaar dat strookt met de ambitie van de regie om zich in te zetten voor duurzaamheid.
Voor merken vertegenwoordigt Balnz een nieuwe vorm van betrokken zichtbaarheid. Door deel te nemen aan de rewards-catalogus, linkt u uw imago aan een constructief programma, dat aansluit bij de beste aanpak voor een ethisch gebruik van digitale technologieën. Het is ook een concrete manier om de herontdekking van sociale binding te stimuleren en tegelijk ook een jonge doelgroep te bereiken.
Klaar om een meer verantwoorde digitale consumptie te ondersteunen?
Ontdek hoe u uw merkwaarden kunt linken aan Balnz. Test meteen het prototype en maak kennis met alle mogelijkheden op balnz.io.