RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

13.07.2021

RMB analyseert EK-kijkcijfers

VIBE & Proximus analyseerden het profiel van de EK-kijkers rond de Duivelswedstrijden

RMB analyseert EK-kijkcijfers

RMB en Proximus, die in 2020 een partnership aangingen op het vlak van addressable advertising en resultatenmeting van ATV-campagnes, werken nu voor het eerst ook samen aan een studie van de kijkers die het EK 2021 volgden via Proximus TV. Dankzij deze geanonimiseerde en geaggregeerde datarapporten, kon RMB's VIBE-team nieuwe insights verwerven rond het kijkersprofiel van de spectaculaire EK-voetbalcompetitie.

 

Het EK voetbal is een bijzonder evenement dat, zoals bekend, atypisch kijkgedrag genereert. Om de draagwijdte van dit fenomeen beter te kunnen meten, heeft de afdeling Data & Insights van RMB (VIBE) de (geanonimiseerde) datarapporten die Proximus aanleverde, in detail geanalyseerd. Naast het meten van de performance van ATV-campagnes, is het de eerste keer dat RMB en zijn VIBE-team de door hun partner beschikbaar gestelde statistieken nu ook vanuit een nieuw, analytisch perspectief gebruiken.

 

De door Proximus geleverde gegevens zijn afkomstig van de TV-boxen. Onderstaande cijfers zijn dus percentages berekend op basis van aangesloten apparaten, niet op basis van individuen.

 

5 poulewedstrijden werden geanalyseerd:

  • Turkije-Italië, 11 juni, 21u (openingsmatch)
  • België-Rusland, 12 juni, 21u
  • Schotland-Tsjechië, 14 juni, 15u
  • België-Denemarken, 17 juni, 18u
  • België-Finland, 21 juni, 21u

 

Over het algemeen, en zoals ook blijkt uit de Audimetrie, zijn de wedstrijden van de Rode Duivels het best bekeken. De interessantste insights zijn die over het profiel van de kijkers (Proximus TV-Box klanten). Bij het vergelijken van de Rode Duivelswedstrijden met de andere wedstrijden, komen er belangrijke verschillen naar voren. Het spreekt vanzelf dat ons nationaal elftal een grote aantrekkingskracht heeft, die onder meer gemeten werd aan de hand van vijf observaties:

 

 

 

Deze samenwerking tussen VIBE en Proximus voor Euro 2020 toont aan dat de analyse van specifieke kijkerssegmenten heel wat learnings kan opleveren.

 

Een ervaring die voor herhaling vatbaar is, zoveel is zeker!