RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

17.02.2022

Duurzaamheid bij NGroup

RMB in gesprek met Géraldine Deleuse, CSR-Directrice van NGroup

Duurzaamheid bij NGroup

NGroup is een van de eerste Belgische mediaspelers die besloot een duurzame koers te varen. Alhoewel onze mediapartner sinds 2013 al heel wat acties heeft ondernomen, is de mediagroep van plan nog veel verder te gaan. Om deze duurzaamheidsaanpak te structureren, stelde NGroup Géraldine Deleuse aan tot CSR-Directrice in het directiecomité. Géraldine gaf RMB onlangs een interview waarin ze meer vertelt over de al afgelegde en nog af te leggen weg…

 

In de overtuiging dat een betere wereld mogelijk is, adopteerde NGroup in 2013 een Corporate Social Responsibility-programma (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Aangezien de groep alsmaar meer duurzame projecten onderneemt, besloot onze mediapartner in januari Géraldine Deleuse aan te stellen als referentiepersoon.

 

De nieuwe Directrice CSR van NGroup, voor wie de media een voorbeeldrol moeten spelen in het promoten en steunen van duurzame ontwikkeling, was zo vriendelijk om de vragen van RMB op een zeer originele manier te beantwoorden.

 

Een gelegenheid ook voor RMB om nog even het programma van NGroup en de typische acties van radio NRJ mee te geven. Inspirerend voor iedereen!

 

Géraldine Deleuse, CSR-Directrice van NGroup

 

De nieuwe CSR-Directrice van NGroup, Géraldine Deleuse, is verantwoordelijk voor de duurzaamheidsaanpak van het bedrijf, de prestatiemeting en het opstellen van een jaarlijks impactrapport. Géraldine staat ook in voor het betrekken van de medewerkers van het bedrijf bij dit maatschappelijk engagement.

 

Laten we kennismaken met deze goedlachse dame die blij is zich te mogen inzetten voor een doel dat door iedereen gedeeld wordt, namelijk bouwen aan ‘een betere wereld. “Wat mij dagelijks drijft, is de mogelijkheid te mogen werken aan een gemeenschappelijk doel, iets dat de bedrijfswereld overstijgt en veel verder gaat dan elke competitie”.

 

 

De duurzame aanpak van NGroup

De allereerste stap die NGroup zette, was zich inzetten om zijn koolstofvoetafdruk te verkleinen en CO2-uitstoot te verminderen. Het bedrijf dat jaarlijks geëvalueerd wordt door CO2logic, is sinds 2014 CO2-neutraal certificeerd en wordt nu erkend als de eerste CO2-neutrale mediagroep in Belgie!

 

Onlangs besloot NGroup zijn bedrijfscultuur af te stemmen op de ‘17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen’ of Sustainable Development Goals (SDG’s) die de Verenigde Naties en zijn 193 lidstaten in 2015 hebben aangenomen.

 

De Sustainable Development Goals zijn een universele oproep tot actie om een ​​einde te maken aan armoede, de planeet te beschermen, het leven van alle mensen over de hele wereld te verbeteren en hen tegelijkertijd kansen voor de toekomst te bieden.

 

Een derde van de medewerkers van NGroup komt regelmatig en op vrijwillige basis samen om aan verschillende doelstellingen te werken. Die werden door de medewerkers via een enquête zelf geselecteerd: Geen armoede (SDG 1) ; Zero honger (SDG 2) ; Een goede gezondheid en welzijn (SDG 3) ; Kwaliteitsonderwijs (SDG 4) en Verantwoorde Consumptie en Productie (SDG 12).

 

 

Daarnaast vertaalt de inzet van NGroup voor een betere wereld zich op vele manieren:

 

  • Inspiratiesessies met externe sprekers om de interne teams bewust te maken van de verschillende maatschappelijke uitdagingen

 

  • Verstandige partnerships, ondersteuning en sponsoring: Goods to give (hulp aan mensen in armoede), New6s (constructieve journalistiek promoten), Corporate ReGeneration (jongeren en duurzaamheid in bedrijven), enz. 

 

  • Certificering en labels: Label Diversité/Diversiteitslabel met Actiris (meer diversiteit en minder discriminatie op de werkvloer), Label Fairtrade (consumptie van fairtradeproducten in het bedrijf), enz.

 

  • Mobiliteit: geleidelijk het wagenpark door elektrische of hybridevoertuigen vervangen, elektrische fietsen en Villo !-kaarten beschikbaar stellen, enz.

 

  • Evenementenbeheer: gebruik van containers en/of verbruiksgoederen in recycleerbaar of composteerbaar materiaal, Belgische cateraars of leveranciers die werken met korteketenproducten, enz.

 

  • Goodies voor de radioluisteraars: gebruik van herbruikbare of ‘awareness raising’ goodies, enz.

 

  • Gebouwbeheer: verantwoord verbruik van water, elektriciteit en energie (verwarming en airco), afvalbeheer, sorteren en recycleren, correct printergebruik, enz.

 

  • Leveranciers: keuze van leveranciers op basis van hun engagement voor duurzaamheid of hun koolstofvoetafdruk, Belgische leveranciers voor zover mogelijk, enz.

 

  • Uitzendsite: oude krachtige zenders vervangen door minder energieverslindende toestellen, groene-energiecontracten, enz.

 

  • Enzovoort

 

Het engagement van NRJ Belgique

 

 

NGroup breidde zijn programmering uit met topics rond de CSR-doelstellingen.

 

Zo zette NGroup al de actie ‘100 minutes pour changer le monde’ (100 minuten om de wereld te veranderen) op touw. Deze wedstrijd beloont verenigingen die zich inzetten op het vlak van solidariteit, mensenrechten, hulp aan jongeren of kansarmen, sociale integratie, onderwijs, ecologie of cultuur.  

 

De 15 winnende verenigingen krijgen een promotiecampagne aangeboden van 100 minuten zendtijd (i.e. 200 spots) verdeeld over de zenders van NRJ, Nostalgie, Nostalgie+ en Chérie.

 

 

Aangezien NRJ Belgique begaan is met de uitdagingen van onze planeet en de bezorgdheid van de jongere generatie, gebruikt de zender zijn positieve energie ook om bij te dragen tot een betere wereld.

 

NRJ Belgique zet zich in om zijn publiek te sensibiliseren door preventieboodschappen uit te zenden, om actie te ondernemen door concrete bewustmakingsacties op te zetten en om het klankbord te zijn van jongeren die zich bewust zijn van de klimaatproblemen en -uitdagingen die ons vandaag moeten aanmoedigen om te handelen voor de planeet, ‘Agir pour la Planète’.  

 

De drie belangrijkste actielijnen van NRJ  zijn: zich inzetten als bedrijf, de luisteraars sensibiliseren, samen actie ondernemen.

 

 

In de dagelijkse rubriek ’60 secondes climat’ op NRJ, met Adelaïde Charlier, medeoprichtster van de ‘Youth For Climate’-beweging in België, komen thema’s aan bod die verband houden met de problematische klimaatsituatie.  

 

 

 

Het internationaal ontwikkelde merk ‘NRJ, Agir pour la Planète om milieu-initiatieven te steunen, wordt aangevuld met het programma #PlayForZero dat het engagement van NRJ samenvat: tegen 2030 koolstofvrij opereren en tegelijk voor entertainment blijven zorgen.

 

 

 

NRJ Belgique sloot een partnership met de vereniging ReforestAction die zich inzet voor herbebossing overal ter wereld. Voor elke luisteraar die reageert in de uitzending ‘Le Wake Up Show’ op NRJ, wordt er concreet een boom geplant.

 

Op 1 februari 2021 waren er in Tanzania - met de hulp van lokale actoren – al 1.750 bomen geplant.  

 

 

 

#MixForBoobs is een initiatief van NRJ ten gunste van de strijd tegen borstkanker. 

 

Ter gelegenheid van de International Breast Cancer Awareness Month of borstkankermaand leren NRJ & Pink Ribbon de luisteraarsters wat de vier essentiële handbewegingen voor zelfonderzoek en de negen vroegen waarschuwingssignalen van borstkanker zijn... met handige dj-technieke.

 

 

 

RJ heeft zijn webradio ‘Green’.

 

De luisteraars krijgen op NRJ Green hits te horen van artiesten die zich inzetten voor milieu- en maatschappelijke doelen zoals Bigflo & Oli, Maroon 5, Coldplay, Mickey 3D, Sia, Christophe Maé, Sinsemilia, Tryo, enz.

  

*******

 

NRJ Belgique profileert zich als de ideale radio voor campagnes en acties rond engagement voor duurzame ontwikkeling of campagnes van merken met aandacht voor het thema.

 

Interesse om zo’n actie op te zetten met RMB en NRJ?

 

Aarzel niet uw gebruikelijke contactpersoon te bellen of te mailen naar sales@rmb.be. Onze creatieve afdeling F.L.A.S.H. stelt haar talent ten dienste van uw ambities!