RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

19.04.2023

Duurzaamheidsreclame?

RMB zet aan tot een meer verantwoorde aanpak en lanceert de 'Reclamefresco'-workshops

Duurzaamheidsreclame?

Eind 2022 organiseerde RMB - tijdens de voorstelling van zijn nieuwe positionering - voor het eerst in België een 'Fresque de la Publicité'. Dit 'Reclamefresco' is een officiële variatie op het Klimaatfresco en werd door TF1 Publicité en Youmatter speciaal voor de Franse reclamesector ontwikkeld. RMB past dit 'Fresque de la Publicité' op zijn beurt aan voor de Belgische markt en organiseert nu interactieve workshops om de spelers van ons nationale ecosysteem bewust te maken van de impact die het reclamevak heeft op de klimaatverandering.

 

Het Klimaatfresco (The Climate Fresk - La Fresque du Climat) is een educatief hulpmiddel of spel - in Frankrijk ontwikkeld door Cédric Ringenbach (ex-director van ‘The Shift Project’) - om de klimaatverandering op een eenvoudige manier uit te leggen aan het grote publiek. Het doel van deze tool is om het inzicht in de klimaatkwesties wereldwijd te bespoedigen zodat de kentering die nodig is voor het behoud van alles wat leeft er zo snel mogelijk komt.  

 

Het Reclamefresco (Fresque de la Publicité) is een variatie op het Klimaatfresco en werd ook in Frankrijk ontwikkeld door Youmatter, Mathieu Jahnich en TF1 Publicité. Het is een gezamenlijke workshop om de essentie van de sociaal-economische en milieukwesties van de reclamesector te begrijpen, en de spelers van dit ecosysteem te helpen actie te ondernemen.

 

Het Reclamefresco is één van de initiatieven die RMB neemt als onderdeel van zijn ‘sustainability'-strategie. De regie is effectief ideaal geplaatst - centraal in de interactie tussen media, adverteerders en consumenten - om een drijvende kracht te willen zijn achter de transitie naar duurzaamheid.

 

Tijdens de presentatie van zijn rebranding eind 2022, organiseerde RMB een eerste Reclamefresco voor 15 vertegenwoordigers van zijn belangrijkste stakeholders. Vast van plan om nog andere spelers aan te moedigen zich mee in te zetten voor meer duurzaamheid, bouwde RMB zijn project inmiddels verder uit: in december 2022 heeft de regie de Franse versie van het reclamefresco aangepast voor de Belgische markt en leidde ze een van haar medewerkers op om de workshops te leiden.

 

Deze ludieke en interactieve workshops zorgen ervoor dat bedrijven en hun teams in staat zijn de uitdaging van de klimaatverandering intern aan te gaan, hoe gevarieerd de functies in het bedrijf ook mogen zijn. Ze zetten de deelnemers zo aan om actief te zoeken naar denkpistes en concrete acties. Een workshop duurt drie uur en bestaat uit drie fasen: de reflectie (identificeren van de milieueffecten), de praktijk (bepalen van de hefbomen voor de transitie) en de debriefing (uitwisseling van de vastgestelde hefbomen).

 

RMB organiseert, exclusief voor de Belgische markt, reclamefresco-workshops volgens twee formules:

 

  • een workshop georganiseerd op aanvraag van een bedrijf, in het gebouw van het bedrijf, voor maximaal 16 personen.

  • de mogelijkheid tot deelname aan een workshop georganiseerd door RMB, bij RMB in Etterbeek, met 10 tot 20 deelnemers. Er zijn al vier data in mei en juni 2023 vastgelegd: 09/05, 25/05, 06/06, 22/06.

 

De reclamefresco-workshops 'Fresque de la Publicité' zijn toegankelijk voor alle spelers van het Belgische reclame-ecosysteem: adverteerders, media- en reclamebureaus, media, verenigingen, scholen, enzovoort. Prijzen en inschrijvingsinformatie vindt u hieronder.

 

Reclamefresco-workshops zijn er om… te sensibiliseren zonder een schuldgevoel te creëren, collectieve intelligentie te stimuleren, contacten te creëren en energie te genereren!

  

       

 


Nog vragen? Aarzel niet contact op te nemen met:

  • Valérie Janssens, Development Director: v.janssens@rmb.be

  • Vincent Binon, Development Project Manager en erkend facilitator van de reclamefresco's bij RMB: v.binon@rmb.be