RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

12.06.2023

RMB wint drie AMMA's!

Op 8 juni sleepte RMB op de AMMA Ceremony 2023 drie awards in de wacht

RMB wint drie AMMA's!

RMB is opnieuw verkozen tot 'Media Sales House of the Year' in de categorie 'leaders'. GOLD voor het tweede jaar op rij! Volgens de AMMA-organisatoren is dit nooit eerder gebeurd in deze categorie. Bovenop deze schitterende onderscheiding, sleept RMB nog twee andere fantastische prijzen in de wacht: nogmaals GOLD, dit keer in de categorie 'Best Creative Media Use' samen met Var en Clear Channel en SILVER in de categorie 'Media Sustainability Award'. Drie prijzen als beloning voor het uitstekende werk dat de regie in 2022 heeft geleverd!

  

  

Drie keer genomineerd, drie keer winnaar! In deze editie 2023 selecteerde de AMMA-jury drie RMB-dossiers om ze op te nemen in de lijst van finalisten. Tijdens de AMMA Ceremony op 8 juni mocht RMB drie prijzen in ontvangst nemen. Elk genomineerd dossier won een award!

 

RMB is de meest bekroonde regie van de AMMA 2023. Meer nog: RMB werd in 2022 al verkozen tot beste regie van het jaar en doet deze krachttoer dus nog eens over op de AMMA 2023. Een nooit geziene prestatie, aldus de AMMA-organisatoren!

 

  • GOLD in de categorie 'Media Saleshouse of the Year' (subcategorie 'Leaders'). Een historische dubbelslag aangezien RMB deze AMMA ook in 2022 won.

 

  • GOLD in de categorie 'Best Creative Media Use', een case gedeeld met Var en Clear Channel Belgium voor de actie ‘Moment of the Day’ tijdens het WK voetbal.

 

  • SILVER in de 'Media Sustainability Award', de recentste AMMA-categorie die is afgestemd op de nieuwe uitdagingen van de reclamesector.

 

Deze drie onderscheidingen zijn een beloning voor het fantastische werk dat al onze teams in 2022 hebben geleverd. 

  

Yves Gérard - CEO van RMB"We gaan er bijzonder prat op – door deze AMMA Awards – erkend te worden in onze nieuwe positionering en strategie. Deze onderscheidingen illustreren hoe belangrijk het voor RMB is om onze waarden innovatie, moed, inspiratie en maatschappelijke verantwoordelijkheid te doen leven. En aangezien dit allemaal dateert van eind 2022, mag je verwachten dat ze zich de komende maanden en jaren exponentieel verder zullen ontwikkelen!"

  

GOLD - ‘Media Saleshouse of the Year’

 

In 2022 introduceert RMB een nieuw merkimago dat perfect accordeert met de snel veranderende reclamecontext. De coronacrisis, de Russisch-Oekraiense oorlog, het verlies aan koopkracht, de burgerinzet voor duurzame ontwikkeling en andere actuele issues hebben immers een grote impact op de merkcommunicatie en het reclamevak.

 

Met de nieuwe baseline ‘RMB. Move ahead’ breekt de regie niet met haar ambities uit het verleden, maar voegt ze een dimensie van continue vernieuwing toe. RMB is er immers van overtuigd dat het vak van reclameregie constant moet evolueren om iedereen - consumenten, medewerkers, klanten en partners - op elk moment de meest relevante, ethische en gedurfde oplossingen te bieden.

 

RMB stelt voor om samen met alle spelers in het reclame-ecosysteem 'in partnermodus' vooruit te gaan. En de regie herdefinieert haar strategische pijlers die zijn toegespitst op INNOVATIE, EXPLORATIE en DUURZAAMHEID.

 

In 2022 toont RMB op verschillende manieren zijn professionalisme aan. Meer bepaald door samen te werken met externe partners, door creativiteit na te streven die relevant is voor de adverteerder, door data, aanbiedingen en reclameruimte op doeltreffende manier te beheren, maar ook via de lancering van SLICE, een trefpunt voor merken en content creators dat ontwikkeld werd als oplossing voor adverteerders die moeite hebben om jongeren te bereiken.  

  

GOLD - ‘Best Creative Media Use’

  

Een primeur! Tijdens het WK voetbal in Qatar slaan de RTBF, de VRT en Clear Channel Belgium de handen ineen om samen de Belgische bevolking een unieke beleving rond de mooiste doelpunten en strafste momenten van het toernooi te bieden. 

 

In het kader van deze ‘Moment of the Day'-actie kan Proximus - dankzij de coördinatie van de drie regies RMB/Var/Clear Channel - deelgenoot worden van de verspreiding van een reeks uitzonderlijke beelden, gemaakt door de RTBF en de VRT, op het digitale netwerk van Clear Channel. De adverteerder kan op deze manier anders communiceren tijdens het WK en deelnemen aan een zeer creatief en natiewijd project. Maar het is bovenal een unieke kans om zijn merkbelofte ‘Think Possible’ waar te maken, en de data die via zijn app 'The Belgian Heartbeat' werden verzameld in real time te delen met zoveel mogelijk supporters.

  

SILVER - ‘Media Sustainability Award’

  

Om de markt te ondersteunen in haar evolutie naar een meer verantwoord reclame-ecosysteem, voerde RMB in 2022 een interne OEF-impactstudie uit (Organisation Environmental Footprint) om de ecologische voetafdruk van de media en kanalen in regie nauwkeurig te meten. RMB schreef ook een pleidooi ter attentie van zijn mediapartners; dit pleidooi trekt de krijtlijnen voor een reclameactiviteit die nu ook een bewuster gedrag moet aanmoedigen en de actoren van de verandering moet promoten. RMB is actief lid van ‘The Shift’ (de Belgische duurzaamheidsbeweging) en richtte intern een  'Sustainability committee’ op dat alle teams moet warm maken voor de duurzaamheidsdoelstelling van het bedrijf, maar dat ook gebruik moet maken van alle beschikbare informatie die klanten met dezelfde doelstelling kan helpen.

 

Enkele acties die RMB in 2022 op touw zette:

  • De uitwerking van een geschiktheidscharter voor de adverteerders (met criteria die bepalen of een adverteerder in aanmerking komt). Bij gebrek aan een Belgisch reglementair kader om de meest duurzame bedrijven en producten te identificeren, stelde RMB een charter op dat gebaseerd is op de meest betrouwbare gegevens die tot nu toe beschikbaar zijn. Dit charter werd opgesteld in voorbereiding van het 'Blue Screen'-reclameblok dat in het eerste kwartaal van 2023 werd gelanceerd.

  • Het partnership met Glimpact. Nog steeds in het kader van het 'Blue Screen'-reclameblok besloot RMB gebruik te maken van de OEF- en PEF-meetmethodes die aanbevolen worden door de Europese Commissie, en samen te werken met Glimpact. Deze Franse onderneming wordt erkend als één van de weinige bedrijven die een diagnose van de ecologische voetafdruk conform de Europese richtlijnen uitvoert.

  • De implementatie van een anti-greenwashing-procedure in samenwerking met de JEP en conform de CommToZero-principes. In geval van twijfel laat RMB de spots controleren voor ze lineair worden uitgezonden, om mogelijke vormen van greenwashing op te sporen. Als na raadpleging van de JEP blijkt dat het om een vorm van greenwashing gaat, behoudt RMB zich het recht voor de spots niet uit te zenden.

  • De organisatie van - als onderdeel van de ‘Pop-up’ - een eerste workshop ‘Fresque de la Publicité’ (Reclameworkshop) om iedereen meer inzicht te geven in de klimaatgerelateerde uitdagingen voor de reclamesector. Het 'Fresque de la Publicité', ontwikkeld door Youmatter en TF1 Publicité, is een officiële variant van het Klimaatfresco. 

  • De ontwikkeling van een ‘slowvertising’-oplossing die het engagement van de consument bevordert. RMB ontwikkelde in samenwerking met Komio een reclameformat om de interactie en betrokkenheid met de consument te verlengen, via een QR-code en een speciale app.

  

Dank aan alle juryleden van de AMMA 2023 om de kwaliteiten van onze medewerkers in de schijnwerpers te hebben gezet.