De 'Super Ballekes' is terug!
RMB geeft aftrap voor tweede editie van de 'Super Ballekes'
Het volgende WK voetbal vindt plaats van 21 november tot 18 december 2022 in Qatar. Op 23 november om 20u00 zendt de RTBF de eerste wedstrijd van de Rode Duivels tegen Canada uit. Om er een echte show van te maken, biedt RMB tijdens de rust een speciale reclameruimte in het teken van creativiteit en nooit eerder verschenen commercials. De eerste editie van dit 'Super Ballekes'-concept werd gelanceerd tijdens het EK 2020 en oogstte groot succes.
Inspelend op de vraag van de adverteerders, stelt RMB voor elke internationale voetbalcompetitie een stevig reclameaanbod samen. Om deze toch al bijzondere evenementen nog fenomenaler te maken en de markt bovendien innovatieve oplossingen te bieden die maximale zichtbaarheid verzekeren, presenteert de regie ook creatievere formules. Zoals de 'Super Ballekes' dus!
De Super Ballekes, een Super Bowl op z'n Belgisch
De Super Bowl, de American Footballfinale georganiseerd door de National Football Ligue, is het druktst bekeken sportevenement in de VS. De tv-zenders die de wedstrijd uitzenden, openen hun reclameblokken voor speciaal voor de gelegenheid gecreëerde commercials, die zo een onderdeel van de show vormen.
Naar voorbeeld van de Super Bowl opent RMB tijdens de FIFA World Cup in Quatar een 'Super Ballekes'-blok op 23 november, tijdens de rust van de wedstrijd België-Canada. Deze reclameruimte (*) is voorbehouden aan unieke spots, die nog nooit gezien werden op tv.
Zoals telkens blijkt, wakkert de deelname van de Rode Duivels aan een internationaal toernooi 'Belgitude'-gevoelens op en brengt ze een publiek samen dat niet enkel uit voetbalfans bestaat. Het Super Ballekes-concept biedt adverteerders de kans om hun boodschap te richten tot een van de grootste en meest betrokken doelgroepen van het jaar.
* De reclameruimte bestaat uit twee blokken: een uitgezonden vlak na de eerste helft en het andere vlak voor de tweede helft van de wedstrijd België-Canada.
De Super Ballekes, in het teken van creativiteit
De Super Ballekes biedt reclameruimte voor alle nieuwe commercials. De uitdaging bestaat er echter in om van de Rode-Duivelsmatch een echte show te maken en tijdens de rust de aandacht van de kijkers vast te houden. Vandaar RMB's oproep voor inspirerende, verrassende, grappige en originele spots. In de Super Ballekes is op creatief vlak alles mogelijk!
De Super Ballekes, een doeltreffer tijdens het EK 2020!
F.L.A.S.H., het creatieve team van RMB, lanceerde de Super Ballekes voor het eerst op 12 juni 2021, tijdens de eerste match van de Rode Duivels tegen Rusland op het EK 2020 (UEFA EURO 2020TM).
Het Super Ballekes reclameblok werd bekeken door 1.187.400 Franstalige kijkers. De uitdaging om de kijkers te blijven boeien werd met succes aangegaan: getuige de fidelity index (*) van 92%. De aantrekkingskracht van de Super Ballekes lag ruim 15% hoger dan die van de gemiddelde performance van klassieke tv-reclameblokken (fidelity index van de blokken La Une/Tipik in juni 2021 = 80%).
(*) aandeel van het blok dat gemiddeld bekeken werd door elk individu dat minstens 1 seconde in contact kwam met dit reclameblok
BMW, Burger King, Disney, Proximus, ING en Plan International België waren de eerste adverteerders die mee de geschiedenis van de 'Super Ballekes' schreven. Zij onthaalden dit nieuwe initiatief met veel enthousiasme:
Deborah Rozenberg, Branding & Communication Manager van Plan International België: “De vereniging Plan International België en onze programma’s verdienen bekendheid. Voor een NGO als de onze zijn de mogelijkheden om op televisie te verschijnen eerder beperkt. Als we onze activiteiten zichtbaar willen maken, moet onze communicatieaanpak innovatief en creatief zijn. Dat is precies wat RMB ons met zijn ‘Super Ballekes’-concept aanbood. Een voetbalmatch lang, en niet de eerste de beste, tonen we onze gloednieuwe videospot waarin het minder bekende aspect van voetbal aan bod komt, om genderstereotypering aan de kaak te stellen en gelijkwaardigheid tussen meisjes en jongens te stimuleren".
Georges Pagalis, Media & Digital Performance Manager van BMW : "We wilden dit evenement niet ongemerkt voorbij laten gaan, met een spot die dit keer lokaal werd geproduceerd door ons agency TBWA. Een spot van 45 seconden, boordevol emoties en kippenvelmomenten, vlak voor het begin van de tweede helft. Verduiveld interessant dus!”
Ariane Verrier, Senior Marketing Manager Motion Pictures van Disney: “We herinneren ons allemaal nog de ‘wassssuppp’ van Budweizer of de VW-spot met de kleine Darth Vador die ’the force’ uitprobeert op papa’s Passat… Als reclamemaker dromen we er allemaal stiekem van om ons merk ooit zo’n geweldige zichtbaarheid te geven, maar dan wel op z’n Belgisch uiteraard.”
Nog vragen? Neem contact op met Dimitri Lemmens (d.lemmens@rmb.be), Head of Content & Creativity bij RMB