RMB werd opgericht in 1985 door de RTBF en Cinéma Publicitaire Belge. De geschiedenis van RMB is nauw verbonden met die van de Belgische Radio- en Televisieomroep van de Franse Gemeenschap (RTBF), maar daar blijft het niet bij!
Van meet af aan verwerft RMB een reputatie van onovertroffen regie. Als multimedia-reclameregie vertegenwoordigt RMB vandaag een brede waaier van complementaire merken. De regie is dan ook een onmisbare speler op de Belgische reclamemarkt.
Een overzicht van vier decennia activiteiten:
Nadat IPM Group FUN Radio Belgiue overnam, een van de populairste muziekzenders van jonge luisteraars in Franstalig België, werd de regie van FUN Radio Belgiue toevertrouwd aan RMB. Deze nieuwe samenwerking tussen RMB en IPM is een voortzetting van het reeds bestaande, solide partnerschap tussen beide spelers. Met de komst van FUN Radio Belgique in RMB's merkenportefeuille, versterkt de regie haar aanbod en wordt ze meteen ook de nummer één radioregie in het zuiden van het land.
RMB wordt commercieel vertegenwoordiger voor de verkoop van video- en audioruimte en/of display gelinkt aan premium content van verschillende grote Franse mediagroepen, die massaal geconsumeerd worden door het Franstalige Belgische publiek (France TV, Radio France, NRJ France, Rire & Chansons)
RMB is opnieuw verkozen tot 'Media Sales House of the Year' in de categorie 'leaders'. GOLD voor het tweede jaar op rij! Volgens de AMMA-organisatoren is dit nooit eerder gebeurd in deze categorie. Bovenop deze schitterende onderscheiding, sleept RMB nog twee andere fantastische prijzen in de wacht: nog een GOLD, dit keer in de categorie ‘Best Creative Media Use’ samen met Var en Clear Channel en SILVER in de categorie ‘Media Sustainability Award’. Drie prijzen als beloning voor het uitstekende werk dat de regie in 2022 heeft geleverd!
De regie neemt de video- & displayruimte van de France Télévisions-websites op in zijn aanbod. Verder draagt ze ook bij tot het bevorderen van podcast als nieuw audio reclameformat dankzij een compleet podcastaanbod via 'one stop shopping' met de RTBF, NRJ en Radio France.
Nu de dimensie 'sustainability' deel uitmaakt van RMB's nieuwe positionering, lanceert RMB een reeks initiatieven die de duurzaamheidstransitie bevorderen en versnellen: introductie van het ‘Blue Screen’ reclameblok, organisatie van de ‘Fresques de la Publicité’ (reclamefresco's) en de ‘Blue Pitch Day’, benchmarkstudie over de geloofwaardigheid van 'duurzame' radiocampagnes in het zuiden van het land, partnership met start-ups of bedrijven die aan de weg timmeren voor een meer verantwoordelijke samenleving, enzovoort.
'Exploratie' is een van de strategische pijlers van RMB's nieuwe positionering. Daarom maakt de regie haar belofte 'het vak anders aanpakken' onder andere waar met de ontwikkeling van een gloednieuw ecosysteem rond content creëren: SLICE. Zo heet het trefpunt tussen merken en content creators dat de regie ontwikkelde om adverteerders de mogelijkheid te bieden makkelijker met jongere doelgroepen te communiceren. Slice is ook een volledig eigen werkplaats met fonkelnieuwe studio's (lounge room, audio room, gaming room, beauty room, green room) waar de contentmakers hun talent de vrije loop kunnen laten.
Op 23 november 2022 onthult RMB een nieuw merkimago. Dit accordeert perfect met een snel veranderende reclamecontext en ook met de grote transformaties die het bedrijf de laatste jaren opstartte. RMB introduceert een nieuwe visuele identiteit, herziene bedrijfswaarden en een nieuwe positionering: 'Move ahead'.
RMB wint GOLD in de categorie 'Media Saleshouse of the Year' voor al zijn ontwikkelingen en enorme bijdrage aan de reclamemarkt in 2021. De regie haalt een tweede GOLD in de categorie 'Innovation & Development of the Year' (combo ATV + Paper mail) en tweemaal SILVER in de categorieën 'Best Use of Data' (Data & ATV, incremental reach boosters) en 'Best Use of 1 Medium' (combo lineaire tv + ATV). En tot slot ook nog BRONZE in de categorie 'Innovation & Development OTY' (Ad Replacement in livestream). Deze 16e editie van de AMMA Awards is een bekroning van de inzet van de regie: zes ingediende dossiers,vijf nominaties in de lijst van finalisten en vijf prijzen gewonnen in de final race!
RMB wil media en reclame beter benutten om waarden die bevorderlijk zijn voor de maatschappij te promoten. In de pitch georganiseerd door de firma Delaware werd de regie geselecteerd voor het ontwerpen van een multidimensionele scoringtool om het engagement voor duurzaamheid van adverteerders te evalueren. Daarnaast introduceerde ze samen met de start-up GiveActions ook positieve reclame op Auvio. Dankzij deze samenwerking kunnen merken die qua beheer van hun consumptie en maatschappelijke impact aan strikte criteria voldoen, hun boodschap in een ad hoc reclameformaat op het digitale platform van de RTBF laten verschijnen.
Tijdens het EK voetbal 2020 lanceerden RMB en zijn creatieve unit F.L.A.S.H. totaal nieuwe reclameformaten zoals 'Super Ballekes' - geïnspireerd op de Super Bowl commercial break. Dit unieke reclameblok met nooit eerder vertoonde tv-spots, werd uitgezonden tijdens de eerste EK-match van de Rode Duivels. Voor het format 'Goal of The Day' werkten RMB, de RTBF en Clear Channel samen om het mooiste EK-doelpunt van elke dag 's anderendaags op het digitale netwerk van Clear Channel te laten verschijnen en adverteerders de kans te bieden deze beelden te sponsoren.
RMB sleepte met Gamned een 'Bronze' award in de categorie 'Best Use of Marketing Technology' in de wacht voor de eerste lineaire tv-campagne via een DSP. De regie won met Smart in Frankrijk nog een andere award voor de Ad Replacement in de livestream van Auvio.
Om de vooruitgang op de reclamemarkt een duwtje in de rug te geven, besloot RMB samen te werken met externe partners en bruggen te bouwen met niet-regiegebonden media. Het onderzoekswerk resulteerde in nieuwe, commercieel aantrekkelijke reclameoplossingen: tv-buying via een DSP (programmatic tv), Ad Replacement in de livestream van Auvio (digitaal platform van de RTBF), combo Addressable TV + Paper Mail, combo lineaire tv + Addressable TV, exploitatie van data uit de tv-boxen van Proximus, enzovoort.
De regie biedt tailormade commerciële oplossingen aan om spelers die het moeilijk hebben tijdens de coronaperiode te ondersteunen en om de annulering van beurzen en evenementen in verschillende sectoren (horeca, auto- & woonsector, enzovoort) enigszins goed te maken.
RMB wint een Silver Award in de categorie ‘Media Research of the Year’ met MediaXtend, de tweede transversale studie van de regie rond crossmediaconsumptie. RMB sleept ook de zilveren medaille in de wacht in de categorie ‘Media Saleshouse of the Year’.
RMB zet een volgende stap in zijn digitale ontwikkeling. De regie, die al een aantal jaren online video- en audio-inventarissen commercialiseert, staat nu ook in voor de verkoop van 'display advertising' op de websites van haar audiovisuele partners.
VIBE, de 'Data & Insights'-cel van RMB, voert tal van datagerelateerde projecten uit, zowel wat betreft ATV, als online video en performance campagnes. Het team zet zijn expertise in bij de evaluatie van de datakwaliteit en het precisieniveau van de datacampagnes, de verrijking van de 1st party data, de algortimische modellering en de ontwikkeling van beslissingsondersteunende tools.
In 2020 was RMB de drijvende kracht achter de lancering van Addressable TV in het zuiden van het land. Na de overeenkomst die eind 2019 met Proximus werd gesloten, profiteerde RMB van zijn voorsprong als baanbrekende Franstalige regie en plande ze met succes een flink aantal ATV-campagnes. Met addressable advertising kunnen nieuwe adverteerders, die tot nu toe niet actief waren op tv, nu ook in dit medium investeren.
Ter gelegenheid van zijn verjaardag geeft RMB een tip van de sluier over zijn toekomstige ontwikkelingen qua digital- en datagebruik. De belangrijkste doelstellingen zijn: een centraal dataplatform creëren, nieuwe automatic buying modellen invoeren en de commerciële organisatie herzien op basis van deze twee elementen. Kennis van de consument wordt het uitgangspunt van de mediaverkoop.
Voortbouwend op het succes van digitale audio en de merken in regie, integreert RMB verschillende nieuwigheden in zijn online aanbod: ad replacement (lokale blokken NRJ), lang formaat (30 sec), socio-demografische en gegeolokaliseerde packs, enz.
Proximus sluit een akkoord met RMB voor de commerciële lancering van gerichte of gepersonaliseerde tv-reclame in het zuiden van het land. Het Proximus-platform biedt de mogelijkheid om tv-reclamecampagnes uit te zenden volgens het profiel en de interesses van de consumenten.
F.L.A.S.H., de creatieve cel die werd opgericht sinds de in 2018 geïntroduceerde nieuwe structuur, wint de 1e prijs in de categorie 'Best Use of Native & Content' met de 'Mary Poppins Returns'-case. Deze voor Disney ontwikkelde actie is een perfect voorbeeld van zowel 'crossmediale campagnevoering' als van 'fit sponsoring', 'celebrity marketing' en 'event activation'.
RMB maakt deel uit van de marktspelers die investeren in middelen voor data-exploitatie. De 'Data & Insights'-unit is in volle ontwikkeling en kreeg een nieuwe naam: VIBE, afkorting van 'Valuable Insights Boost Efficiency'. Een van de belangrijkste opdrachten van het team bestaat er immers in data om te zetten in waarde, om interne en externe RMB-klanten te adviseren.
RMB introduceert via zijn DMP een eerste targetingaanbod voor video. In een eerste fase geldt het aanbod voor de volledige video-inventaris van de websites van de RTBF. Het biedt adverteerders de mogelijkheid webgebruikers te bereiken via hun sociodemografisch profiel, woonplaats en/of interesses.
RMB en Zelos kondigen de oprichting aan van een gemeenschappelijk filiaal om synergie te ontwikkelen rond de commercialisering van sportevenementen. Het filiaal dat de naam SMS kreeg, afkorting van Sport & Media Salehouse, bundelt de expertise van twee aanvullende competentiepijlers: media en field activation.
De leiding van LN24, een Franstalige 24/7 nieuwszender op tv en online, vertrouwt de verkoop van reclameruimte van hun nieuw medium toe aan RMB. LN24 gaat in de loop van 2019 in de ether. LN24 gaat in de loop van 2019 in de ether.
RMB schakelt over naar een nieuwe structuur om nog beter in te spelen op de uitdagingen van de huidige media- en reclamesector. Op louter commercieel vlak combineert de nieuwe organisatie drie aspecten: service, een luisterend oor en creativiteit. De regie wil nog beter in contact staan met haar klanten en focussen op hun behoeften. Met het oog op nog meer efficiëntie, breidt onze crossmediale aanpak zich uit tot al onze teams.
GROUPE AB lanceert een nieuwe Franstalig Belgische zender die focust op avontuur en docu-reality. RMB staat in voor het commerciële beheer van de reclameruimte.
RMB blijft inzetten op digitale ontwikkeling. De regie gaat een partnership aan met de groep Radionomy en diens regie TargetSpot voor de commercialisering van digitaal audiobereik wat betreft IP-adressen in België. Dankzij deze overeenkomst, die een eerste fase is in de ontwikkeling van de verkoop van digitale audioruimte, kunnen RMB-klanten een nieuwe categorie luisteraars bereiken. Begin 2019, na een succesvolle samenwerking van twee jaar, nemen RMB en TargetSpot elk hun eigen portefeuille van mediapartners weer op, om de ontwikkeling van digitale audio in België verder te zetten.
RMB onderscheidt zich eens te meer door de kwaliteit van zijn studies: MediaXperience, het eerste crossmediale onderzoek dat in België werd uitgevoerd, wint de zilveren medaille in de categorie ‘Media Research of the Year’.
RMB slaat een nieuwe weg in. De regie creëert een cel 'Data & Technology'. Het nieuwe team begeleidt de regie in de digitale transformatie, draagt bij tot de kennis van nieuwe technologische oplossingen (programmatic & addressable advertising) en werkt mee aan de ontwikkeling van de datastrategie van het bedrijf.
Yves Gérard, General Manager van RMB, wordt tijdens de prijsuitreiking van de AMMA Awards 2015 uitgeroepen tot 'Media Personality of the Year'.
Om zijn 30e verjaardag te vieren, creëert RMB een tijdelijke venue: de One30Three. Zes weken lang wordt de reclamesector hier uitgenodigd voor verschillende evenementen, lezingen en unieke ervaringen.
RMB sleept de eerst prijs in de wacht in de categorie ‘Best Media Research’ met Digitude, een studie over digitale videoreclame. RMB wordt ook uitgeroepen tot 2e beste regie van het land.
RMB die al enkele jaren actief is in online videoreclame, meer bepaald op de websites van de RTBF, bouwt zijn inventaris uit en positioneert zich als een hoofdspeler op de Belgische markt van digitale video. De regie sluit twee overeenkomsten, een met Hi-Media en de andere met IPM Group (La Libre Belgique, DH, Cinebel). Via deze partners krijgt ze de exclusieve commercialisering toevertrouwd van kwaliteitsvolle online-videoruimte.
DH Radio, die tot de groep IPM behoort en de voormalige zender Twizz vervangt, maakt nu ook deel uit van de RMB-radiomerken. Na de toetreding van nieuwszender LN24 tot IPM Group, verandert DH Radio bij de start van het najaar 2022 in LN RADIO.
RMB breidt zijn televisie-aanbod uit en neemt AB3 op in zijn portefeuille, de generalistische Belgische zender van Groupe AB.
RMB bouwt zijn organisatie verder uit. De regie stapt af van de 'mediasilo'-aanpak en de verkoop van ruimte zonder meer. Ze neemt een structuur aan die de nadruk legt op crossmediale synergie en speelt een grotere rol in het bedenken van creatieve 'media-marketing' oplossingen voor de adverteerdersmerken.
De 'Annual of Master in Media Awards', die de beste marketing- en communicatie-initiatieven belonen, worden voor het eerst in België georganiseerd. RMB, de regie die al geruime tijd een uitstekende reputatie qua mediaexpertise opbouwde, sleept twee awards in de wacht: ‘Best Media Saleshouse’ en ‘Best Media Research’ voor de ERC, een tool om tv-mediaplanning te optimaliseren.
Be tv, de zender die Canal+ Belgique opvolgt, vertrouwt het beheer van zijn reclameblokken in niet-gecodeerde zendtijd toe aan RMB. Bij de start van het najaar 2018 zet Be tv een punt achter zijn 'ongecodeerde' aanbod.
RMB staat zijn bioscoopreclameactiviteiten af aan het bedrijf Screenvision, in handen van Thomson Multimedia en Carlton Communications Plc.
De radiozender NRJ Belgique doet in het begin van de zomer zijn intrede en kiest RMB als reclameregie.
De Franse Gemeenschapsregering staat de RTBF toe om commerciële reclame uit te zenden (radiospots met merk) op de RTBF-radio's. RMB introduceert 921 reclameblokken per week op drie van de vier zenders van zijn mediapartner en krijgt meteen al een lawine van ruimtereserveringen binnen.
De Franse Gemeenschapsregering staat de RTBF toe om commerciële reclame uit te zenden (reclamespots met merk) op zijn tv-zenders. Via RMB wordt de RTBF ook opgenomen in het CIM en de Audimetrie, de elektronische meting van het tv-bereik.
Na de overwinning van Sandra Kim in 1986, moet de RTBF het Eurovisiesongfestival van 1987 organiseren. Om deze wedstrijd te financieren zet RMB de sponsoring op touw rond de uitzending van het evenement. Voor het eerst verschijnen er merken op de Belgische tv-schermen.
Aansluitend bij hun respectieve evolutie, besluiten de RTBF en Cinéma Publicitaire Belge om samen een bedrijf op te richten dat al hun reclameactiviteiten zal commercialiseren. RMB wordt op 11 oktober in het leven geroepen.
De Franse Gemeenschapsregering staat de RTBF toe om niet-commerciële reclame uit te zenden (reclamespots zonder merk).